کد خبر: ۳۳۵۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲

​مخالفان سوری در ریاض خواستار تشکیل «دولت کثرت گرای دموکراتیک» شدند

نمایندگان گروه های مخالف سوریه روز پنجشنبه در بیانیه پایانی کنفرانس معارضان نظام سوریه در ریاض که بدون حضور نماینده سازمان ملل تشکیل شد، خواستار تشکیل دولت «کثرت گرای دموکراتیک» و واگذاری قدرت از سوی بشار اسد رییس جمهوری سوریه در پایان دوره انتقالی شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه پایانی نشست مخالفان سوری در ریاض پایتخت عربستان سعودی بر «سازو کاری دموکراتیک از طریق نظام کثرت گرا که همه طیف های ملت سوریه را شامل شود» تاکید شده است.

در بیانیه این نشست که نمایندگان تعدادی از گروه های تروریستی درآن حضور داشتند تصریح شده است: این سازوکار دموکراتیک باید شامل مردان و زنان بدون تبعیض یا کنار گذاشتن دیگران بر مبنای دینی، مذهبی یا نژادی شود.

مشارکت کنندگان همچنین متعهد شده اند که موسسات دولت سوریه را حفظ کنند و در عین حال درباره بازسازی ساختار و تشکیل موسسات امنیتی و نظامی جدید ملتزم شده اند.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان روز پنجشنبه گفت: بشار اسد دو گزینه پیش رو دارد؛ یا با مذاکره قدرت را واگذار کند که این راه سریعتر است و یا با جنگ. 

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه «الیوم السابع مصر» وی روز پنجشنبه در پایان نسشت دو روزه مخالفان اسد در ریاض افزود: هدف این کنفرانس هماهنگی صفوف معارضان (سوریه) و تشکیل شورای انتقالی قدرت است. 

الجبیر اظهار امیدواری کرد که «نیروهای خارجی از سوریه خارج شوند». وی مدعی شد: پادشاهی عربستان سعودی به حمایت از دوستان سوری التزام دارد. 

برخی گروه های مخالف دولت بشار اسد که جبهه عربی - غربی از آنها به عنوان «مخالفان میانه رو» یاد می کنند از روز سه شنبه برای دیداری سه روزه در ریاض گرد هم آمدند. این اولین باری است که نمایندگان گروه ها و جناح های مختلف مخالف دولت سوریه یک جا جمع می شوند. 

در همین حال جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از پاریس در حاشیه نشست آب و هوا با اعلام اینکه مذاکرات مخالفان سوریه به میزبانی عربستان سعودی پیشرفت داشته است، گفت: نشست عربستان در این مرحله به نظر سازنده می رسد، گمان می کنم همه در جهت ورود سریع به روند سیاسی در سوریه حرکت می کنند. 

کری درباره نشست روز 18 دسامبر (جمعه 27 آذرماه) در نیویورک درباره سوریه گفت: هنوز این نشست نهایی نشده و همه طرف ها منتظر نتایج گفت وگوها در عربستان سعودی هستند. 

روزنامه «استاندارد» چاپ اتریش در خصوص این مذاکرات، نوشت: برگزاری این گونه کنفرانس ها و پیش از آن مانند کنفرانس قاهره نه تنها در راستای مبارزه با تروریسم نبود، بلکه منجر به افزایش توان گروهک تکفیری - تروریستی داعش شد. 

این روزنامه اتریشی روز پنجشنبه در عین حال ضمن اشاره به کنفرانس های ژنو و وین که در مورد صلح سوریه برگزار شد، افزود: این کنفرانس ها با هماهنگی سازمان ملل و به همراه یک تیم ناظر برگزار شد تا تمامی پیشنهادها و عملکرد کشور های مختلف برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی مد نظر قرار بگیرد و در پایان، نتایج جلسه با هماهنگی دیگر کشورها اعلام شود. 

این روزنامه تصریح کرد: این در حالی است که در کنفراس ریاض نه تنها هیچ سازمان بین المللی نظاره گر نبود، بلکه گروه شبه نظامی احرار الشام خواستار نابودی تمام ارکان های نظام سوریه و روی کار آمدن مخالفان بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین