کد خبر: ۳۳۵۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

سرشاخه شکارچیان غیرمجاز پرندگان دستگیر شد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به عدم ارائه پروانه شکار به تبعه‌های خارجی، به دستگیری سرشاخه شکارچیان غیرمجاز پرندگان در سال جاری تاکید کرد و افزود: یگان حفاظت محیط زیست کنونی گارد سابق نیست که تنها باشد، بلکه یگان، نیروی انتظامی را در جریان ماموریت‌های خود قرار می‌دهد و آنها را به سراسر کشور بخشنامه می‌کند تا همراهی نیروهای مختلف را جلب کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرهنگ حمیدرضا خیلدار در گفت‌وگو با یسنا، با اشاره به اینکه در فصل‌های پاییز و زمستان عمده تخلفات محیط زیستی، مربوط به شکار پرندگان است و فصل شکار پرندگان در جنوب کشور شش ماهه دوم سال است که از مهر شروع شده و تا اسفند ادامه دارد، گفت: مقصد این پرندگان استان بوشهر است که از این استان به کشور قطر و شیخ‌نشین‌های این منطقه برده می‌شوند. پرندگانی که به بوشهر می‌رسند شامل بحری، شاهین بالابان و ... هستند که شیوخ به قیمت بالایی آنها را می‌خرند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست به هیچ کس از تبعه خارجی پروانه شکار نمی‌دهد و با آنها برخورد می‌کند، اظهار کرد: با بحث قاچاق پرندگان قاطعانه برخورد می‌شود، به طوری که سال گذشته تعدادی از تبعه قطر در استان کرمان دستگیر شدند؛ این افراد برای شکار یا برای حمایت از شکارچیان در ایران حاضر می‌شوند. امسال هم با اطلاعات خوبی که از این مورد دریافت شد، سر شاخه شکارچیان غیرمجاز و متخلف را دستگیر کردیم.

جریمه نقدی شکار غیرمجاز پرنده، 200 میلیون تومان است
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طبق بازنگری که در بحث ضرر و زیان شکار صورت گرفته، برای هر پرنده 200 میلیون تومان جریمه نقدی گرفته می‌شود، افزود: در چندین موردی در استان‌های خراسان رضوی، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان باند بزرگ آنها را شناسایی کردیم که در حال حاضر در زندان هستند و متهم به پرداخت جرایم نقدی شدند.

وی با اشاره به اینکه فرمانده یگان‌های سراسر کشور را به ضرورت انجام کار اطلاعاتی در مورد متخلفین شکار پرنده مجاب کردیم، گفت: در حال حاضر نیروی انتظامی را نسبت به مسئولیت‌هایمان آگاه کرده‌ایم، به طوری که پیشتر کارکنان نیروهای مسلح شامل نیروی انتظامی،‌ اطلاعات و مرزبانی در مورد جرم شکار غیرمجاز پرندگان آگاهی نداشتند، اما اکنون نسبت به این مسئله، آگاه و هوشیار هستند و در بسیاری از موارد یگان حفاظت محیط زیست ورود نکرده، بلکه نیروهای مرزبانی و دریابانی‌ کشور متخلفین را دستگیر کرده و تحویل داده‌اند.

خیلدار با بیان اینکه در همین راستا در دو سال گذشته نیروی انتظامی و پلیس راهور بوشهر 16 پرنده از دو متخلف گرفته بود که قصد دادن رشوه 120 میلیون تومانی هم داشته‌اند، که مورد تجلیل و تقدیر سازمان محیط زیست قرار گرفتند، اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست کنونی، گارد سابق نیست که تنها باشد بلکه یگان، نیروی انتظامی را در جریان ماموریت‌های خود قرار می‌دهد و آنها را به سراسر کشور بخشنامه می‌کند تا همراهی نیروهای مختلف را جلب کند. برای مثال پلیس فرودگاه کشور به هنگام ورود گونه‌های پرندگان به کشور بلافاصله از محیط زیست استعلام می‌کند و پلیس راه آهن کشور نیز در صورت مشاهده حیوان، آن را توقیف می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین