کد خبر: ۳۳۶۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶

معضل چاقی از سیگار جلو زد

رئیس کنگره بین المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک با اشاره به اینکه از جمعیت حدود ۸۰ میلیونی ایران، ۵۰ میلیون نفر با معضل چاقی در ارتباط هستند، گفت: امروزه شایع‌ترین علت مرگ قابل پیشگیری در کشورها چاقی است؛در حالیکه این آمار قبل از این برای سیگار بود.
آفتاب‌‌نیوز : عبدالرضا پازوکی با بیان اینکه آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 درباره وضعیت میزان چاقی در ایران بسیار تکان‌دهنده بوده است، اظهار داشت: از جمعیت 80 میلیونی ایران، 50 میلیون نفر با این معضل در ارتباط هستند. میزان مرگ و میر به علت چاقی از مجموع مرگ و میر به علت چهار سرطان اصلی ریه، روده، پستان و پروستات بیشتر است. امروزه شایع‌ترین علت مرگ و میر قابل پیشگیری در بسیاری از کشورها چاقی است؛ در حالیکه این آمار قبل از این متعلق به سیگار بود.

به گزارش تسنیم، وی همچنین از رشد روز افزون چاقی در کودکان و نوجوانان ایرانی به نسبت سایر کشورها خبر داد و گفت: بیشترین میزان چاقی در آمریکا و بعد در اروپاست، اما آنها در حال کنترل چاقی در کودکان و نوجوانان خود هستند و ما در این زمینه عقب هستیم.

رئیس دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک تاکید کرد: فقط یک تا 2 درصد جامعه، افرادی هستند که نمایه توده بدنی آنها بالای 40 است و نامزد جراحی چاقی هستند.

پازوکی ادامه داد: در ایران بیشتر از 4 میلیون نفر به دیابت نوع 2 مبتلا هستند که 800 هزار نفر از آنها دیابت‌شان کنترل نمی‌شود. این عدم کنترل، عوارض نگران‌کننده‌ای مثل نابینایی چشم، قطع اندام، آسیب رسیدن به کلیه، سکته‌های قلبی و... می‌شود. با ورود جراحی، طی چند دهه اخیر نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای را در این زمینه شاهد بوده‌ایم. این جراحی‌ها BMI افراد دیابتی را که کنترل نشده‌اند تا 30 کاهش داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در درمان چاقی مفرط محور اصلی خود فرد است، افزود: درمان چاقی مفرط مبتنی بر تیم‌درمانی است. نباید بیمار انتظار داشته باشد که بعد از جراحی، ورزش و تحرک نداشته باشد. بسیاری از چاقی‌های ما منشاء روانی دارد. متخصصان تغذیه، طب فیزیکی و ورزشی باید کنار جراح حضور داشته باشند.

رئیس دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک درخصوص تاثیر ژنتیک در چاقی گفت: عوامل متعددی بر فرد تاثیر می‌گذارند که دچار چاقی مفرط شوند و ده‌ها ژن در این زمینه دخیل هستند. در یک بررسی متوجه شدند، مادرانی که عمل جراحی چاقی انجام می‌دهند فرزندان لاغری دارند که این تاثیر محیط را بر روی ژن نشان می‌دهد، اما در کنار آن سبک زندگی نادرست هم در بروز چاقی موثر است.

به گزارش مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی، دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک، 25 تا 27  آذرماه در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین