کد خبر: ۳۳۶۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴

سران کشورها زودتر پیر می‌شوند/بررسی تاثیر استرس روی روسای جمهور و نخست‌وزیرها

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد رهبران سیاسی سریعتر از حد معمول پیر می‌شوند و استرس شدیدی که در حرفه آنها وجود دارد، حداقل سه سال از طول عمر آنها می‌کاهد.
آفتاب‌‌نیوز : براساس گزارش تلگراف، رهبري و مديريت امتياز ويژه‌اي است كه در عين حال براي دستيابي به آن بايد هزينه‌اي نه چندان ارزان‌قيمت پرداخت شود. مطالعات جديد نشان مي‌دهند رهبران سياسي سريعتر از انسان‌هاي معمولي پير مي‌شوند و استرس ناشي از مسئوليت شغلي آنها تقريبا سه سال از عمرشان را كوتاه مي‌كند.

به گزارش همشهری آنلاین، پزشكان طول عمر روساي جمهور و نخست‌وزيران 17 كشور جهان از جمله بريتانيا ،‌كانادا،‌فرانسه،‌آلمان و آمريكا را پس از پايان دوران حرفه سياسي‌شان مورد بررسي قرار دادند و نتايج آن را با طول عمر كانديداهايي كه با اختلاف آرا در انتخابات رتبه دوم را به دست آورده‌ و شانس هدايت سياسي كشورها را از دست داده‌اند،‌مقايسه كردند.

محققان مدرسه پزشكي هاروارد همچنين طول عمر روساي جمهور و نخست‌وزيران اين كشورها را با طول عمر افرادي هم سن و هم‌جنس آنها مقايسه كردند. پس از بررسي سرنوشت 279 رئيس‌جمهور و 261 كانديداي شكست‌خورده محققان به اين نتيجه رسيدند كه رهبران سياسي سابق جهان تقريبا سه‌سال كمتر از حد انتظار عمر مي‌كنند. نتيجه اين مطالعه در نشريه پزشكي BMJ منتشر شده‌است. محققان براين باورند استرس شديد ناشي از شغل رهبران سياسي جهان باعث مي‌شود آنها از سبك سالم زندگي فاصله بگيرند.

نتايج تحقيقات محققان دانشگاه ايلينويز پيش از اين نشان داده بود كه روساي جمهوري در آمريكا نسبت به همتايان خود در كشورهاي ديگر طول عمر بيشتري دارند زيرا بيشتر آنها از سطح مرفه جامعه هستند، تحصيل‌كرده و ثروتمند هستند و از اين رو دسترسي بهتري به خدمات درماني و سلامت دارند. با اين همه سفيد شدن سريع موها و پير شدن پوست از عوارض اجتناب‌ناپذير سالخوردگي است كه در اين افراد زودتر از ديگران بروز مي‌كند.

شايد به همين دليل است كه باراك اوباما به جاستين ترودو نخست وزير جديد كانادا كه يك دهه از او جوانتر است هشدار داده كه دفتر نخست‌وزيري مي‌تواند به سرعت او را پير كند و به او توصيه كرده تا رنگ كردن موهايش را از هم‌اكنون آغاز كند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین