کد خبر: ۳۳۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۸

لهستان از انتشار تحقیقش راجع به زندان های مخفی سیا خودداری کرد

آفتاب‌‌نیوز : ژان ججی چاک سخنگوی دولت تایید کرد: «تمایلی به انتشار گزارش تحقیق ندارد.»
با این حال کازی میرزمار چین کیویچ نخست وزیر لهستان آخر هفته قبل و عهده داده بود که اطلاعات کاملی را در پایان این هفته منتشر می کند. حال آنکه لهستان به واگذاری سرزمینش به زندان های مخفی سیا یا زندان کردن مسئولین عالیرتبه سازمان القاعده متهم است.
دولت لهستان بایستی درباره آغاز و فرجام این مسأله برای امنیت لهستان هم چندان مفید به فایده نخواهد بود توضیح بدهد.
مارکین کیویچ اظهار طی کنفرانس مطبوعاتی مورخ 12 دسامبر اعلام کرده بود: «کنترل و نظارت در این خصوص بایستی خیلی سریع پایان یابد و ما کاملا مطمئن هستیم که همه نتایج تحقیق تحت کنترل هستند.» اما دولت محافظه کار که قدرت را پیش از نوامبر در ورشو به دست گرفت،‌ اکنون این اطلاعات خیلی سری در سرویس امنیتی ویژه کمیسیون پارلمان لهستان بررسی می شود.
زبگینف واسرمان نتیجه تحقیق را جمعه جاری به سرویس امنیتی ویژه کمیسیون پارلمان ارائه کرد. تمام اعضای کمیسیون گفتند از توضیحات راضی هستند و این مسأله خاتمه یافته تلقی می شود.
سیا زندانیانش که در اروپا ورشو تحقیق خود را در پی انتشار اخبار و اطلاعات سازمان دیده بان حقوق بشر آمریکایی و رسانه های آمریکایی در خصوص وجود زندان ها در این کشور و حمل صد زندانی از اسیران تروریست القاعده از آمریکا به خاک این لهستان آغاز کرد.
دیده بان حقوق بشر لهستان برای سرویس های مخفی آمریکایی سیا به یک پایگاه اصلی جهت بازجویی از زندانیان مظنون به جرم تروریسم بدل شده بود لیکن این سازمان غیردولتی حقوق بشری هیچ گونه مدرک و سند مستدلی در اختیار ندارد.
کانال تلویزیونی ABC آمریکا تأیید کرد که ایالات متحده در تاریخ های نامشخص زندانیان در لهستان داشته است مرکب از یازده مسؤول عالیرتبه سازمان تروریستی القاعده بودند. طبق گزارشات ABC و CIA تمام مظنونین تروریسم محبوس در لهستان اواخر این هفته در شمال آفریقا تخلیه شدند. بعد از اولین افشاء در خصوص این زندان ها الکساندر کاسنی وسکی رئیس جمهور لهستان در بیانیه اش روز جمعه جاری توقف هواپیماها سیا CIA را در لهستان را تایید کرد. اما وجود زندان های مخفی سیا را در خاک کشورش انکار کرد.
پارلمان اروپا در تاریخ 15 دسامبر یک کمیسیون تحقیق موقتی راجع به حمل غیرقانونی زندانیان و وجود مکان های مشکوک زندان های مخفی سیا در اروپا ایجاد نمود. فرانکو فراتینی کمیسر اروپایی عدالت آزادی امنیت تهدید کرد: «زندان های مخفی سیا پیامدهایی جدی برای اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای کاندیدای عضویت در اتحادیه در پی خواهد داشت.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین