کد خبر: ۳۳۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۸۴ - ۲۲:۵۱

يك دقيقه و سي ثانيه مكالمات پاياني پرواز سي 130 كليد حل معمای سقوط

آفتاب‌‌نیوز : در اين نشست با تاكيد بر مبهم بودن يك دقيقه و 30 ثانيه پاياني مكالمات خلبان با برج مراقبت تاكيد شد كه شواهد نشان مي‌دهد خلبان در لحظات پاياني هيچ كنترلي بر هواپيما نداشته است. 

همچنين بر اساس قانون ارتش چون افراد شركت كننده در رزمايش در صورت فوت شهيد محسوب مي‌شوند، در اين نشست تصريح شد كه كميسيون ويژه‌اي در حال بررسي و تاييد عنوان شهادت براي سرنشينان هواپيماي سي 130 است كه حركت آنها به محل رزمايش از بدو ورود به هواپيما، شركت در رزمايش محسوب مي‌شود. 

در اين نشست خبري امير پورشاسب معاون بازرسي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت:اظهار نظر در باره انحراف و سقوط هواپيماي سي 130 به زمان و كارشناسي دقيق نياز دارد. 

پور شاسب با اشاره به اين كه در نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي ديگر تيمهاي ويژه و سازمان يافته‌اي براي بررسي حوادث هوايي در نظر گرفته شده است،تصريح كرد: سانحه سقوط هواپيماي سي 130 به سبب حضور اصحاب رسانه از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است. 

وي از بررسي‌ جداگانه حادثه توسط سازمان قضايي نيروهاي مسلح خبر داد و خاطرنشان كرد: پس از حادثه تمام بقاياي هواپيماي سي 130 جمع آوري و وضع فرودگاه در زمان وقوع حادثه بررسي شد و تحقيقات گسترده‌اي هم درباره سلامت خلبان و كادر پروازي انجام گرفت. 

معاون بازرسي ستاد كل نيروهاي مسلح با رد تاخير 6 ساعته پرواز هواپيماي سي 130 افزود: قطعه كمك ناوبري پس از اعلام نقص خلبان تعويض مي‌شود و هواپيما پس از تعويض قطعه به سبب آلودگي هوا و ديد كم در مجموع 5 ساعت تاخير داشته است. 

امير پورشاسب در اين نشست ويژه خبري تفاوت بين 5 ساعت تاخير با 6 ساعت را بيان نكرد. 

وي تصميم خلبان گوهري را براي بازگشت به مهرآباد بر اساس نظرات خلبانها و كارشناسان پرواز تصميم صحيحي دانست و گفت:ارتباط هواپيماي نظامي با برج مراقبت سازمان هواپيمايي كشوري طبيعي است و سازمان هواپيمايي كشوري با گروه بازرسي درباره انحراف هواپيما همكاري مي‌كنند. 

در اين نشست همچنين كاظم جلالي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه مجلس به طور جدي حادثه سقوط هواپيماي سي 130 را بررسي و پيگيري مي‌كند، افزود: بحث تحقيق و تفحص اعلام وصول شده و پس از تعطيلات مجلس در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بررسي مي‌شود. 

وي با بيان اينكه كوتاهي‌هايي در بخش مربوط به قبل از پرواز وجود دارد، يادآور شد: سكوت خلبان در يك دقيقه و سي ثانيه پايان پرواز نقطه ابهام اين حادثه است و در بخش پس از سقوط، امداد رساني و حضور نيروها هم مديريت مناسبي صورت نگرفته است كه بايد به آن هم رسيدگي شود. 

جلالي به بازديد برخي اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس از محل وقوع حادثه در بلوك 52 شهرك توحيد اشاره كرد و با ابراز نارضايتي از وضعيت اسفبار ساكنان آسيب ديده از اين حادثه در شهرك توحيد افزود: در فرآيند رسيدگي به ساكنان بلوك صدمه ديده در حادثه سقوط هواپيما كوتاهي هايي به چشم مي‌خورد كه بايد در اسرع وقت رسيدگي شود. 

اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه مجلس شوراي اسلامي بر شهيد محسوب شدن نيروهاي نظامي و اصحاب رسانه در اين حادثه تاكيد دارد، تصريح كرد: جا به جايي افراد غير نظامي با هواپيمايي نظامي از سوالهاي جدي مجلس است و بايد درباره استفاده از چنين هواپيماهايي تعيين تكليف كرد. 

در ادامه گفتگوي ويژه خبري شنبه شب شبكه دوم سيما امير گودرزي رئيس بازرسي نيروي هوايي ارتش هم از اعزام تيم بررسي حادثه سقوط هواپيماي سي 130 براي افزايش دقت و حساسيت‌ بيشتر از شيراز به تهران خبر داد و گفت: پس از سقوط هواپيماي سي 130 تيم بررسي سانحه از شيراز به محل حادثه اعزام شد ولي چون هواپيماي سي130 جعبه سياه ندارد بررسي سانحه نياز به جمع آوري شواهد و قطعات باقي مانده از هواپيما دارد. 

امير گودرزي با اشاره با اينكه هواپيماي سي 130 به سادگي با سه موتور هم توانايي پرواز دارد، خاطرنشان كرد: قطعات هواپيما پس از سقوط به سبب كمك رساني كاملا از بين رفته بود،اما موتورها كاملا سالم و صحت اظهارات خلبان مبني بر خراب بودن و متوقف شدن يكي از موتورها را به اثبات مي‌رساند. 

رئيس بازرسي نيروي هوايي ارتش با بيان اينكه يك دقيقه و سي ثانيه پاياني پرواز هواپيماي سي 130 براي تيم بازرسي مبهم است و بايد علت پاك شدن اين مكالمات مشخص شود، اظهار داشت: هيچ خلباني قبل از اطمينان از سالم بودن هواپيما پرواز نمي‌كند و در بخش اورژانس كتاب پرواز آمده است كه در صورت بروز موقعيت اضطراري هواپيما بايد در نزديكترين فرودگاه داراي سيستم كمك ناوبري فرود آيد و در اين حادثه شخص خلبان، فرودگاه مهر آباد را براي بازگشت انتخاب كرد و در آن مقطع زماني هيچ مشكلي براي فرود هواپيما در مهر آباد وجود نداشت و در همان مقطع دو هواپيماي ديگر در فرودگاه مهر آباد به زمين نشسته است. 

امير گودرزي با يادآوري اين كه نمي‌توان نقش خطاي انساني را در حوادث و سوانح ناديده گرفت، خاطر نشان كرد: تغييرات وضع هواپيما و انحراف،به خلبان در دقايق پاياني تذكر داده نشده و شواهد نشان مي‌دهد كه خلبان هيچ كنترلي بر هواپيما در لحظات پاياني نداشته است. 

رئيس بازرسي نيروي هوايي ارتش گفت: اثر تلفن همراه بر دستگاه كمك ناوبري هواپيما ثابت شده است كه اين مسأله بعنوان يك فرضيه در اين حادثه پيگيري مي‌شود. 

در اين نشست خبري سردار سرتيپ عليرضا افشار معاون فرهنگي و امور مجلس ستاد كل نيروهاي مسلح هم با تاكيد بر اينكه هيچ مشكلي از نظر ديد و مسايل ايمني براي فرود هواپيماي سي 130 در مهر آباد وجود نداشته است، افزود:گروه بازرسي سانحه سقوط هواپيماي سي 130 به سؤالها و شايعه‌هاي مربوط به مراحل اول و دوم پرواز پاسخ قانع كننده داده است،ولي ابهاماتي در مرحله سوم پرواز هواپيماي سي 130 وجود دارد. 

افشار با بيان اينكه نتيجه گيري درباره سانحه و اعلام گزارش چگونگي سقوط هواپيما نياز به زمان بيشتري دارد اظهار داشت: گروه بازرسي به سؤالهاي كميسيونهاي مختلف مرتبط مجلس بطور كامل پاسخ داده است. 

وي خاطرنشان كرد: شهيد گوهري خلبان هواپيماي سي 130 از روز قبل در ليست پروازي قرار داشته است و در زمان پرواز هم خلبان گوهري با اطلاع از تعويض و تعمير دستگاه كمك ناوبري و با در نظر گرفته شدن خلبان جايگزين بر پرواز تاكيد كرده و پرواز مي‌كند. 

وي گفت: هواپيماي سي 130 هيچ مشكلي از نظر ديد براي فرود در فرودگاه مهرآباد نداشته است و قبل از اين هواپيما 2 هواپيماي ديگر با همان شرايط ديد در مهر آباد فرود آمدند.
افشار با بيان اينكه هواپيماي سي 130 از نظر ايمني هيچ مشكلي براي جا به جايي مسافر ندارد، اظهار داشت: ايمني هواپيماي سي130 از تمام هواپيماهاي نظامي بيشتر است و آمارها نشانگر اين واقعيت است كه تعداد سانحه هواپيماهاي نظامي كمتر از هواپيماهاي غير نظامي است و در طول سالهاي پس از ساخته شدن اين هواپيما 8 فروند از آنها در ايران سقوط كرده كه تنها چهار فروند آنها عليرغم تحريمها پس از پيروزي انقلاب اسلامي سقوط كرده است. 

معاون فرهنگي و امور مجلس ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به تحريم ايران اضافه كرد: هواپيماهاي نظامي به همت پرسنل نيروي هوايي ارتش تعمير، نگهداري و براي پرواز آماده مي‌شوند.
وي تصريح كرد:تمام خانواده‌هاي ساكن بلوك صدمه ديده به واحدهاي جديد و مهمانسراهاي ارتش منتقل شده‌اند و مشكلات باقي مانده نيز به سرعت پيگيري خواهد شد. 

افشار افزود:در قانون ارتش افراد شركت كننده در رزمايش در صورت فوت،شهيد محسوب مي‌شوند و چون نيروها در بدو ورود به هواپيما در ماموريت بودند،شهيد محسوب گرديده و اين مسأله در كميسيون ويژه‌اي در حال بررسي است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین