آفتابنیوز : به گزارش وزارت نفت، «سیدمحسن قمصری» مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، با تکذیب ادعاهای مطرح شده درباره افزایش آلودگی هوا در روزهای گذشته به سبب تاثیر بنزین وارداتی، تصریح کرد: بنزین وارداتی مطابق با استانداردهای روز دنیاست.
وی افزود: مشخصات بنزینی که هم اکنون وارد می شود، مطابق با یورو ٤ است. اکتان این بنزین ٩٥ است؛ یعنی سه درجه بالاتر از اندازه استاندارد بنزین یورو ٤.
وی ادامه داد: میزان بنزن نیز حداکثر به یک درصد می رسد و سولفور، آروماتیک و الفین آن به ترتیب ٥٠، ٣٥ و ١٨ پی.پی.ام (میزان ذرات در میلیون) است.
وی ادعاهای مطرح شده درباره فقدان استانداردهای یورو ٤ در بنزین وارداتی را ناشی از «بی اطلاعی» برخی افراد دانست و گفت: بنزین وارداتی از سوی اداره نظارت بر صادرات و واردات شرکت ملی نفت ایران، اداره مهندسی پخش و اداره استاندارد ایران بررسی و پس از تایید، توزیع می شود.
قمصری تاکید کرد به دلیل شرایط تحریم نمی توان مبادی واردات بنزین را اعلام کرد اما «به یقین ایران از بازارهای مطمئن بنزین وارد می کند».
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به حساسیت بالای نهادهای کشور درباره بنزین وارداتی اشاره کرد و گفت: به دلیل همین حساسیت و وسواس، دو محموله از بنزین های وارداتی برگشت داده شده است.
قمصری بر افزایش مصرف سوخت بویژه در زمستان و فزونی تولید دود در شهرهای بزرگ صنعتی نسبت به امکان جذب و پالایش محیط تاکید کرد.
وی بار دیگر تاکید کرد «سوختی که در تهران و برخی شهرهای بزرگ توزیع می شود مطابق با استاندارد یورو ٤ است که گوگرد پایین دارد».
در همین پیوند، «سعید محجوبی» مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، یکم دی ماه گفت: بنزین وارداتی کشور بر اساس استانداردهای زیست محیطی بین المللی و عدد اکتان ٩٥ با نفتای تولیدی مخلوط و با اکتان ٨٧ به عنوان بنزین معمولی عرضه می شود.
محجوبی اضافه کرد: از سوی دیگر بنزین های وارداتی به کشور باید استانداردهای سازمان بین المللی «اس.جی.اس- SGS» را داشته باشد.
سازمان بین المللی اس.جی.اس، مرجعی چندملیتی است که دفترهای خدماتی و آزمایشگاهی گوناگونی در سراسر جهان دارد و بازرسی، نظارت و کنترل کیفیت محصول را از نظر بهداشتی و ایمنی انجام می دهد.
به گفته او، میانگین تولید روزانه بنزین پایه در ٩ ماهه نخست امسال، ٥٨ میلیون لیتر بود.