کد خبر: ۳۳۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۰

باجناق شناسی، شنود، بودجه، ويلاي چندهزار متري وزیر محور پرسش و پاسخ الهام با خبرنگاران

آفتاب‌‌نیوز : سخنگوي دولت در ادامه‌ جلسه‌ هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات عنوان شده مبني بر شنود مكالمات تلفن‌هاي همراه و تناقض اين عمل با حقوق شهروندي، اظهار داشت: برنامه و رويكرد دولت اجراي تام و دقيق قانون اساسي است. در قانون اساسي آمده مكالمات و مكاتبات ‌بايد از هرگونه تعرض دور باشند و آن‌ها همگي مصون هستند، مگر اينكه قوه‌ي قضاييه بر طبق قانون براي كشف جرم و رسيدن به حقيقت به اين گونه اطلاعات نياز داشته باشد و آن نيز بايد با نظر و تجويز قضايي صورت گيرد و ارتباطي با دولت ندارد.

وي ادامه داد: از نظر اجرايي ما مصونيت كامل براي تمام مكالمات و مكاتبات قائليم و دولت به اجراي آن متعهد است و آن را يك تكليف شرعي و قانوني براي خود مي‌داند، ولي آن‌چه در ارتباط با صحبت‌هاي وزير ارتباطات مطرح شده برداشتي نادرست بوده است. وزير ارتباطات گفته اين امكان وجود دارد كه پيام‌هاي مكتوب يا SMSها از نظر فني كه سابقه‌ي آن در سيستم وجود داشته بررسي شود، البته اين به معناي استفاده و در دسترس بودن نيست؛ اين امكاني براي مقامات قضايي است تا اگر لازم بود به متون دسترسي پيدا كنند. البته دسترسي به پيام‌هاي مكتوب نيز بايد با حكم قضايي صورت گيرد و منظور وزير ارتباطات اين بوده كه اين امكان از نظر فني وجود دارد.

الهام در پاسخ به سوالي مبني بر قصد دولت با توجه به تصويب كليات لايحه بودجه سال 85 براي انجام اصلاحاتي در برنامه‌ي چهارم توسعه گفت: ما فعلا در حال بررسي رديف بودجه‌ها هستيم و همانطور كه گفته شد اهداف دولت در بودجه‌ي سال 1385 ايجاد عدالت است و تغيير يا اصلاح برنامه‌ي چهارم توسعه در دستور كار نيست. البته اگر دولت براي رسيدن به اهداف خود نيازمند اصلاح برنامه باشد با هماهنگي و تصميم مجلس اين امر شدني است، ولي فعلا اين امر در دستور كار مجلس قرار نگرفته است.

خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با وضعيت سفرا بر اساس شنيده هايي مبني بر اتمام ماموريت 30 سفير ايران در كشورهاي مختلف سوال كرد كه سخنگوي دولت پاسخ داد: بحث سفرا در حال حاضر در دستور كار وزارت امور خارجه قرار گرفته و در حال حاضر نيز ماموريت تعدادي از سفرا به پايان رسيده است. اين جابجايي‌ها طبق زمان‌بندي مشخص صورت مي‌گيرد. جايگزين كردن افراد مطابق با محل ماموريت كار چندان آسان نيست و وزارت امور خارجه در حال حاضر اين امر را دنبال مي‌كند. به نظر نمي رسد كه تعللي صورت گرفته باشد، هرچند كه انتظار عموم سرعت بيشتر در اين كار است اما اين كار بايد با دقت‌نظر انجام شود.

از سخنگوي دولت درباره شايعاتي مبني بر تغيير رييس سازمان ميراث فرهنگي سوال شد كه وي گفت: مطرح كردن بحث تغيير اعضاي دولت و معاونين رييس جمهور سرگرمي خوبي است كه ما نيز براي تفريح در برخي مواقع از روي سايت‌ها اين مطالب را مي‌خوانيم. سوژه‌هاي زيبايي است و نويسندگان خوبي دارد. اين افراد مي‌توانند سناريونويس‌هاي خوبي شوند، ما از آن‌ها مي‌خواهيم كه خودشان را به ما معرفي كنند و ما نيز با سازمان صدا و سيما صحبت مي‌كنيم كه زمينه‌اي فراهم شود تا اين افراد مورد حمايت قرار گيرند و به آن‌ها وام داده شود.

هم‌چنين از الهام خواسته شد كه در مورد تصميمات و مصوبات دولت براي سفر به چهارمحال و بختياري توضيح دهد كه وي اظهار داشت: مصوبات بعد از تشكيل جلسه‌ي هيات دولت ارائه خواهد شد. ولي در حال حاضر مقامات محلي و نمايندگان حوزه‌ي مربوطه قبل از سفر رييس‌جمهور گروه‌هاي كارشناسي تشكيل داده و مسائل استان را از بعد كارشناسي و علمي مورد بررسي قرار داده‌اند و پيشنهادات خود را در اين زمينه به دولت ارائه خواهد كرد. در سفر استاني مسائل مطرح‌شده از سوي اين افراد مورد بررسي قرار مي‌گيرد و با مشاهداتي كه صورت مي‌گيرد، تصميم‌گيري نهايي انجام خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: چهارمين سفر استاني رييس‌جمهور طبق برنامه‌ريزي انجام‌شده، اين هفته صورت مي‌گيرد و اگر اين سفر صورت گيرد، گزارش مصوبات را در جلسه‌ي آينده به شما ارائه خواهم كرد. البته "اگر " را به دليل وضعيت جوي هوا به كار مي‌برم. در حال حاضر برنامه ثابت است و ما سعي مي‌كنيم برنامه را اجرا كنيم كه البته اميد است كه در اين راستا طبيعت نيز با ما همياري كند و انشاءالله اين سفر انجام گيرد. 

الهام در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه در مورد مصوبات استاني هيات دولت پرسيد: بعضي مواقع به نظر مي‌رسد كه ضمانت اجرايي مناسبي براي اين تحقق اين مصوبات وجود ندارد و اخباري مي‌شنويم كه براي برخي از اين مصوبات، سازمان برنامه و بودجه منابع كافي را اختصاص نمي‌دهد، گفت: مصوبات دولت بر اساس كار كارشناسي و علمي تصويب مي‌شود و در اين راستا منابع موجود مورد شناسايي قرار مي‌گيرد؛ يعني اين برنامه‌ريزي‌ها واقعي است و اين خود يك ضمانت اجرايي براي تحقق آنهاست. البته اجراي اين برنامه‌ها به تلاش مسوولان محلي و مردم آن منطقه نيز بستگي دارد. مسوولان محلي بايد تلاش كنند تا مردم منطقه در صحنه حضور يابند و در عرصه‌هاي توليد و اشتغال حضور پيدا كنند كه اين امر، خود باعث مي‌شود روند كار تسريع شود.

وي افزود: هرچه تحرك محلي بيشتر باشد، برنامه‌ها بهتر و بيشتر مي‌توانند محقق شوند كه اين امر نيازمند تشويق و اعتماد مردم و كار دستگاههاي اجرايي است. اما در هر صورت مسوولان محلي نيز در اين امر نقش جدي دارند. از نظر ديوان‌سالاري نيز دولت و به‌ويژه شخص رييس‌جمهور، مسائل را پي‌گيري مي‌كنند. معاون اجرايي رييس‌جمهور نيز موظف است اجرايي شدن مصوبات را پي‌گيري كند و هر وزارتخانه نيز يكي از معاونان خود را براي اجرايي‌شدن امور، مامور كرده است. من به شما مي‌گويم كه اين موارد به صورت جدي پي‌گيري مي‌شود.

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت پرسيد «برخي سعي مي‌كنند در كشور شبهه‌ ناامني به وجود آوردند و به تازگي نيز در اين راستا به حادثه‌اي كه در سفر رييس‌جمهور در سيستان و بلوچستان براي يگان حفاظت پيش آمد، اشاره مي‌كنند.»

الهام در پاسخ گفت: بحث امنيت مطالبه‌ به حق مردم است و ما بدون امنيت به پيشرفت، توليد و عدالت نخواهيم رسيد. اين مسأله براي دولت بسيار مهم و جدي است. ما خوشبختانه از نظر امنيت در موقعيت خوبي قرار داريم و اين گونه حوادث هم در جوامع يك مسأله‌ي غيرعادي نيست كه يك مورد آن چندي پيش اتفاق افتاد؛ ولي با توجه به شاخص‌هايي كه براي مقوله امنيت ارائه مي‌دهند ما در وضعيت خوب و مناسبي قرار داريم؛ گرچه دولت هم نسبت به اين قضيه حساس است.

سخنگوي دولت ادامه داد: دستگاههاي اجرايي همه‌ي توان و تلاش خود را براي تأمين امنيت به كار مي‌برند؛ اما عده‌اي اين مسأله را بزرگ‌نمايي مي‌كنند كه اين بزرگ‌نمايي براي ايجاد يك حس ناامني است. يك جنگ تبليغاتي و رواني است. ما هيچ جاي نگراني در ارتباط با مقوله‌ي امنيت نداريم.

همين خبرنگار از الهام در ارتباط با تشكيل كميته‌اي از سوي رييس‌جمهور براي پي‌گيري وضعيت چهار ديپلمات ربوده‌شده در لبنان پرسيد و گفت: «گويي در اين كميته مقرر شده كه از خانواده‌ها‌ي اين چهار ديپلمات يك نماينده حضور داشته باشد؛ در صورتي كه اين خانواده‌ها تمايل دارند كه از هر خانواده يك نفر در اين كميته حضور داشته باشد.»

وي در پاسخ گفت: آقاي موسوي، معاون پارلماني و حقوقي رييس‌جمهور از سوي دكتر احمدي‌نژاد موظف شده كه اين مسأله را پي‌گيري كند. آنها به دنبال اين هستند كه از راهكارهاي مناسب براي كشف حقيقت استفاده كنند تا وضعيت اين عزيزان هرچه زودتر مشخص شود. اين كميته خود تصميم‌گيري مي‌كند وبه دنبال آن است راهكارهايي را اتخاذ كند كه پي‌گيري اين امر تسريع يابد . تصميم‌گير اصلي در اين ارتباط همين كميته و معاونت حقوقي است.

خبرنگاري در ادامه از سخنگوي دولت در مورد پيشنهاد روسيه مبني بر مشاركت اين كشور در غني‌سازي با ايران پرسيد و گفت كه آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه در سخنان خود اعلام كرده كه طرح مدوني در اين ارتباط به ما نرسيده. وي از الهام خواست كه در اين ارتباط توضيح بيشتري دهد.

الهام جواب داد: دولت در اين ارتباط داراي مواضع روشني است. ما به دنبال اين هستيم كه بخش غني‌سازي در داخل كشور صورت بگيرد. ما به دنبال اين هستيم كه فعاليت‌هاي هسته‌يي و مسير غني‌سازي خود را در چارچوبي صلح‌آميز و طبق مقررات بين‌المللي انجام دهيم. اين را بارها اعلام كرده‌ايم و آماده‌ي سرمايه‌گذاري در اين ارتباط نيز هستيم. هر كشوري در اين ارتباط با توجه به معيارهاي ما اعلام آمادگي كند ما حاضريم كه با او همكاري كنيم، يعني آماده‌ي سرمايه‌گذاري با حفظ حقوق خود هستيم. جزئيات هر طرحي هم در اين ارتباط در چارچوب مورد نظر مورد بررسي قرار مي‌گيرد و همان‌طور كه گفتم هر پيشنهادي در اين چارچوب قابل بررسي است. 

خبرنگار ديگري از دكتر الهام در ارتباط با سخنان وزير كشور پرسيد كه گفته بود شوراي توسعه غرب كشور با حضور تعدادي از وزرا، فرماندهان انتظامي و تعدادي از مسوولان محلي اين مناطق تشكيل خواهد شد.

الهام در پاسخ گفت: جزئيات را از وزير كشور بپرسيد. تأمين امنيت اين منطقه بر عهده‌ي وزارت كشور است و وزارت كشور بايد برنامه‌هاي خود را در اين راستا توضيح دهد.

همين خبرنگار از الهام در ارتباط با توسعه در استان‌ها پرسيد كه وي در جواب گفت: توسعه از جمله مسائلي است كه دولت در همه‌ي استان‌ها آن را پي‌گيري مي‌كند. ما معتقديم بايد يك رويكرد متوازن در مناطق در اين ارتباط حاكم شود. يعني غرب و شرق از توزيع عادلانه امكانات بهره بگيرند و سفرهاي استاني نيز در اين ارتباط است.

خبرنگاري ديگري از دكتر الهام در مورد پيگيري قضيه‌ي سقوط هواپيماي C130 پرسيد و از وي خواست كه به عنوان سخنگوي دولت موضع صريح دولت را در ارتباط با وضعيت اين افراد اعلام كند كه آيا شهيد محسوب مي‌شوند يا نه؟

الهام در جواب گفت: آقاي رييس‌جمهور در همان موقع نظر مساعد خود را در اين ارتباط به بنياد شهيد اعلام كردند. من مي‌دانم كه اين امر در بنياد شهيد در دستور كار است. آخرين گزارش‌ها و جلسات در اين ارتباط تهيه و برگزار شده و اين امر روند نهايي خود را طي مي‌كند. در مورد پي‌گيري مسأله هم بايد بگويم بررسي علل سقوط ، امور اجرايي و قانوني خود را طي مي‌كند. كميته‌ا‌ي كه در ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل شده بود اين مسأله را هنوز پيگيري مي‌كند و من روند كار را مثبت و خوب ارزيابي مي‌كنم. البته هنوز به نتيجه‌ي نهايي نرسيده‌ايم و بعد از نهايي شدن، نتيجه اعلام خواهد شد.

وي با تأكيد بر اين‌كه گذشت زمان تأثيري بر فراموش شدن اين مسأله نخواهد داشت و بايد اجازه داد كه اين كار با دقت پي‌گيري شود، گفت: همان‌طور كه قبلا نيز گفتم دولت نسبت به بررسي و پي‌گيري اين حادثه حساس است؛ ولي ما معتقديم بايد اجازه داد نظر علمي و كارشناسي در اين راستا ارائه شود.

خبرنگار ديگري از الهام پرسيد: « دولت در ابتداي كار شعار "شايسته‌سالاري" را مطرح مي‌كرد و بر اين مسأله تأكيد بسيار داشت؛ ولي در حال حاضر به نظر مي‌رسد كه اين روند پي‌گيري نشده و برخي از نزديكان رييس‌جمهور، خويشاوندان خود را به دولت معرفي كرده و اين افراد مسئوليتهايي را بر عهده گرفته‌اند و حتي گاهي مي‌شنويم كه برخي از اعضاي دولت باجناق‌هاي خود را وارد دولت كرده‌اند.»

به گزارش خبرنگار ايسنا همين خبرنگار از الهام مورد مسأله امنيت پرسيد و گفت: شما چگونه مي‌خواهيد در كشور امنيت همه‌جانبه ايجاد كنيد؟

دكتر الهام در ابتدا سوال دوم را جواب داد و گفت: عده‌اي تلاش مي‌كنند فضاي كشور را ناامن جلوه دهند و اين تلاش‌ها غيرواقعي است. دولت با برنامه‌ريزي و تلاش سعي مي‌كند كه امنيت را در تمامي حوزه‌ها ايجاد كند و با رعايت همه‌جانبه‌گري موضوع امنيت را پي‌گيري مي‌كند. ما مشكلي در اين ارتباط نداريم. اين مسائلي كه مطرح مي‌كنند در راستاي ناامني رواني و يا ناكارآمدي رواني است و در چارچوب برنامه‌هايي است كه دولت نتواند اهداف عدالت‌گسترانه‌ي خود را محقق كند؛ اما در مورد سوال اول شما يعني باجناق‌گرايي. ما خوشحال هستيم كه در عرصه‌ي مهرورزي، باجناق‌ها فاميل شده‌اند، از قديم مي‌گفتند باجناق فاميل نمي‌شود ولي اكنون شده است.

الهام تصريح كرد: اين‌ها بحث‌هاي خنده‌دار و مضحكي است و معلوم نيست از كجا پيدا مي‌شود. گويي يك رشته باجناق‌شناسي پيدا شده و افراد به دنبال اين هستند كه شناسايي كنند كه ديگر افراد با يكديگر چه نسبت فاميلي و خويشاوندي دارند، ملاك در دولت، ارتباطات خانوادگي نيست و نسبت‌ها در گزينش افراد اصلا ملاك نبوده، نيست و نخواهد بود. افراد بر اساس ويژگي‌هاي شخصيتي و تواناهايي‌شان براي مسووليت‌ها انتخاب شدند. بعضي از افراد اين مسائل را مطرح مي‌كنند و گويي كار ديگري نمانده و فقط اين مسأله باقي مانده است. اين‌ها سوءظن‌هايي است كه مطرح مي‌شود.

همين خبرنگار براي نمونه از هاشمي ثمره مشاور ارشد رييس‌جمهور نام برد.

الهام گفت: در عرصه دولت ايشان باجناق ندارند. نسبت رييس‌جمهور به تمام ملت، نسبت يكساني است و رييس‌جمهور شخصيت مستقلي دارد، ‌احمدي‌نژاد، احمدي‌نژاد است؛ داراي ويژگي‌ها و توانايي‌هاي منحصر به فرد خود. ما از تمام ظرفيت‌ها و پتانسيل كشور براي عرصه‌ي مديريت كشور استفاده مي‌كنيم. در هنگامي كه آقاي احمدي‌نژاد يكي از وزراي خود را معرفي مي‌كرد نمايندگان مجلس گفتند اين شخص در هنگام انتخابات رياست‌جمهوري به فرد ديگري رأي داده، وقتي كه اين صحبت مطرح شد، احمدي‌نژاد به شدت ناراحت شد و گفت ما نبايد وارد حريم خصوصي افراد شويم. طبق قانون افراد داراي حريم خصوصي هستند و اين حريم خصوصي بايد مصون بماند. تمامي افراد داراي حقوقي هستند و مي‌توانند از حقوق خود استفاده كنند. دكتر احمدي‌نژاد در تصميم‌گيري و تصميم‌سازي خود از تمام ظرفيت‌ها استفاده مي‌كند. رييس‌جمهور سعي مي‌كند در امور مختلف كارشناسي برخورد كند. مسائل را از بعد علمي نگاه و بعد اظهارنظر مي‌كند و فقط مسائل كارشناسي است كه مي‌تواند روي تصميمات رييس‌جمهور تأثيرگذار باشد.

سخنگوي دولت در ادامه‌ جلسه‌ هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره نگاه اقتصادي دولت و تصميم‌گيري‌هاي مربوط به آن گفت: كار اقتصادي و تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي تصميم يك شبه نيست، تصميمي كه دولت در امور اقتصادي مي‌گيرد تاثيرات پايداري است و اثر آن به يك روز يا دو روز خلاصه نمي‌شود، بنابراين دولت سعي مي‌كند در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي خود مسائل را به صورت كارشناسي مورد بررسي قرار دهد. ما نبايد انتظار داشته باشيم كه مسائل و مشكلات، از جمله بورس يك شبه حل شود و بايد مسائل روند جاري و قانوني خود را طي كند.

وي افزود: ما از نقد منصفانه و واقعي در تصميمات اقتصادي دولت استقبال مي‌كنيم و معتقديم كه نقادي منصفانه مي‌تواند تاثير بسزايي داشته باشد.

الهام تاكيد كرد: اميد به آينده بسيار مهم است، ما نبايد به جامعه ياس القاء كنيم، القاء ياس به جامعه منطبق با گفتمان دولت نيست. معتقديم با روحيه‌ي اميدواري مي‌توان بر مشكلات پيروز شد و شعار دولت و رييس‌جمهور اين است كه مي‌توانيم و مي‌شود. ما از نقادي‌هاي منصفانه‌اي كه در اين زمينه صورت مي‌گيرد، استقبال مي‌كنيم.

خبرنگار با اشاره به اشارات اخير مسوولان دستگاه قضايي مبني بر خروج سرمايه‌ها و فرار مغزها از سخنگوي دولت توضيح خواست كه الهام در جواب گفت: رويكرد دولت و قوه‌ قضاييه در اين زمينه يكي است و ما نيز با فرار سرمايه‌هاي فكري و مادي مخالف هستيم. معتقديم بايد زمينه‌اي فراهم شود كه اين سرمايه‌ها در داخل كشور بماند. ولي همانطور كه گفته شد نبايد هر امري را فرار سرمايه بدانيم، بلكه در بسياري از مواقع شاهد تردد سرمايه‌ي فكري و مادي هستيم، اين مثبت است. البته كساني كه معتقدند در حال حاضر شاهد اين مساله هستيم، علاقمنديم آمار خود را بيان و مشخص كنند كه چقدر سرمايه خارج شده است.

الهام با بيان اينكه سرمايه فكري متعلق به بشريت است و در محيط جهاني مي‌گنجد، گفت: ما معتقديم احساس مسووليت به رشد و پيشرفت كشور در سرمايه‌هاي فكري و مادي ما وجود دارد. قوه قضاييه نيز، اگر در اين ارتباط با مجرماني روبرو شد بايد قاطعانه برخورد كند و مانع شود، دولت از سرمايه‌هاي مادي و معنوي حمايت مي‌كند.

خبرنگار ديگري از الهام در مورد جبران احتمال كسر بودجه دستگاه‌ها سوال كرد كه وي پاسخ داد: سعي ما ارائه به موقع لايحه‌ي بودجه به مجلس است تا زودتر از سال قبل به تصويب نهايي برسد و در اين ارتباط دولت به صورت فشرده در حال فعاليت است.

وي در مورد كسري بودجه ادامه داد: بايد گفت در مواقعي تمهيداتي بدون پيش‌بيني منابع و ارقام در ارتباط با بعضي امور ديده مي‌شود كه اين خود باعث كسري بودجه مي‌شود؛ ما امسال سعي مي‌كنيم بودجه را به سمت عملياتي شدن پيش ببريم و اعداد و ارقام شفاف باشد، ولي اين وعده را نمي‌دهيم كه صد در صد در سال 1385 به اين هدف يعني عملياتي شدن بودجه برسيم، سعي مي‌كنيم با كسري متراكم مواجه نشويم البته مسوولان نيز بايد به بودجه نگاه فرادستگاهي داشته باشند.

از سخنگوي دولت درباره حوزه‌ي ميراث فرهنگي و برج جهان‌نما سول شد كه الهام در اين ارتباط گفت: دولت تصويب كرد كه ارتفاع برج جهان‌نما مطابق برنامه يونسكو كاهش و تعديل پيدا كند به نحوي كه نظر يونسكو تامين شود و مسوولان محلي نيز پيگير اين امر هستند و دولت در اين ارتباط داراي موضع روشن و شفافي است.

وي تاكيد كرد: حفظ اصالت و هويت ميراث فرهنگي براي ما مهم و حساس است و براي لوازم حفظ آن نيز چاره‌هايي انديشيده شده است.

خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با در دستور كار قرار گرفتن مطالبات ايران از آمريكا در دادگاه لاهه سوال كرد كه سخنگوي دولت پاسخ داد: دولت جديد از هنگام روي كارآمدن، اين موضوع را با جديت پيگيري مي‌كند. آمريكايي‌ها از رسيدن ايران به اهدافش جلوگيري و در عملي كردن تعهدات خود با توصل به اقدامات غيراصولي كارشكني مي‌كنند كه اين نيز نمونه‌اي از خصوصيت استكباري آمريكاست.

وي خاطرنشان كرد: در دادگاه لاهه غلبه‌ي اسناد و مدارك با ماست. آمريكا سعي مي‌كند كه در اين روند اختلال ايجاد كند. اين مساله در معاونت حقوقي رياست جمهوري به صورت جدي پيگيري مي‌شود و ما سعي داريم دعاوي خود را در اين راستا تقويت و با كارشناسان حقوقي در اين ارتباط رايزني و از نظرات آن‌ها استفاده كنيم. هرچند آمريكايي‌ها سعي دارند در اين ارتباط مشكل حقوقي ايجاد كنند؛ مطمئن باشيد كه دولت نمي‌گذارد در اين روند خللي ايجاد شود و بر دفاع از حقوق ملت ايران مصر است و اين از برنامه‌هاي جدي ماست.

خبرنگاري با بيان اين كه شنيده شده است سفير ايران در تركيه از ارائه طرحي مبني بر انتقال اسرائيل به يكي از كشورهاي اروپايي سخن گفته است، از سخنگوي دولت در اين‌باره سوال كرد كه الهام گفت: من حرف ايشان را نشنيده‌ام و اين حرف را تاييد نمي‌كنم. رييس‌جمهور در اين ارتباط نظر خود را اعلام كردند و طرحي در كار نيست.

خبرنگار ديگري از استراتژي دولت در ارتباط با صنعت و وضعيت سيمان پرسيد كه الهام در جواب گفت: دولت به طور كلي بر مساله صنعت تاكيد دارد، ولي ترجيح مي‌دهد كه صنايع بزرگ تبديل به صنايع كوچك شود، چون در اين صورت امكان سرمايه‌گذاري فراهم شده و اشتغال ايجاد مي‌شود. در صورتي كه اگر صنايع عظيم باشند، امكان سرمايه‌گذاري براي همه فراهم نيست و ممكن است عدالت ايجاد نشود.

وي خاطرنشان كرد: استراتژيي توسعه صنعتي تا پايان امسال قرار است توسط وزارت صنايع ارائه شود. در مورد سيمان نيز بايد بگويم دولت در جلسات اخير خود در مورد سيمان تصميم‌گيري نكرده چون تمركز خود را بر كليات لايحه‌ي بودجه قرار داده و ما معتقديم سيمان نيز بايد به طور طبيعي روند خود را در بازار طي كند.

خبرنگاري در مورد نماينده‌ي ايران در آژانس و معرفي سلطانيه از سوي سازمان انرژي اتمي به اين نهاد بين‌المللي پرسيد كه الهام جواب داد: طبق روال گذشته سازمان انرژي اتمي با تاييد رييس‌جمهور نماينده‌ي رسمي خود را به اين سازمان معرفي كرده كه همانطور كه اعلام شد آقاي سلطانيه به صورت رسمي معرفي شدند.

وي درباره نقش وزارت امور خارجه در اين مساله گفت: در بعضي مواقع ما دو نماينده داشته‌ايم. يك نماينده از سازمان و يك نماينده از وزارت امور خارجه. گاهي مي‌تواند يك نماينده باشد و در بعضي مواقع دو نماينده.

خبرنگاري از الهام در مورد انتشار اخباري مبني بر اين كه يكي از وزرا داراي ويلاي چندهزار متري در شمال شهر است، سوال كرد كه سخنگوي دولت در جواب گفت: كساني كه اين ادعا را مطرح مي‌كنند آدرس بدهند ما هم برويم ببينيم.

سخنگوي دولت در بخشي از اين جلسه با اشاره به سالگرد زلزله‌ي بم گفت: پنجم دي ماه سالگرد حادثه دلخراش بم است. مصيبتي كه داغ آن بر دل همه‌ي ايرانيان همچنان باقي است. ولي حماسه‌ي همبستگي و محبت و مهرورزي ملت ايران براي جبران خسارات معنوي و مادي اين حادثه نيز فراموش‌شدني نيست. و برگ زريني از پيوند عاطفي و معنوي بين جامعه ما رقم زده كه مهمترين سرمايه‌ي معنوي جامعه ماست.

وي با تسليت مجدد به بازماندگان اين حادثه ابراز اميدواري كرد كه تالمات روحي اين حادثه با اتكاء و اعتماد به رحمت ربوبي جبران و با بازسازي شهر بم خاطرات تلخ خرابي به شيريني پيشرفت و آباداني تبديل شود.

وي خاطرنشان كرد: رييس محترم جمهور از آغاز دولت نهم به بازسازي بم اهتمام جدي داشت و اولين سفر غيررسمي رييس‌جمهور به اين شهرستان بود. و مصوبات خوبي دولت در اين عرصه داشت، هفته گذشته نيز ستاد بم تشكيل جلسه داد.

وي ادامه داد: امروز نيز مهندس سعيدي‌كيا و آقاي علي‌آبادي معاون رييس‌جمهور به بم سفر مي‌كنند و برخي پروژه‌ها مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد و از جمله ورزشگاه اين شهرستان افتتاح خواهد شد. اميدوارم، سرعت بازسازي با سياست‌ها و برنامه‌هاي اعلام‌شده رييس‌جمهور به نحو مطلوبي افزايش يابد.

گفتني است در جلسه‌ي امروز قبل از آغاز گفت‌وگوي دكتر الهام با خبرنگاران قرآن تلاوت شد و همچنين محمد پارياب معاون سخنگو و رييس شوراي اطلاع‌رساني و احساس جهانديده مديركل دفتر رسانه‌هاي رييس جمهور حضور داشتند. اين دو نفر طي حكمي ديروز از سوي دكتر الهام به اين سمت‌ها انتخاب شدند. 

غلام‌حسين الهام روز دوشنبه در سومين نشست هفتگي خود با خبرنگاران خبر داد: پايگاه اطلاع‌رساني دولت از روز يك‌شنبه راه‌اندازي شده و از اين طريق مجراي ارتباط و اطلاع‌رساني ما با جامعه و رسانه‌ها مستمرتر خواهد شد.

وي با اشاره به مصوبات اخير هيات دولت گفت: به تازگي شوراهاي مرتبط با دستگاه‌هاي زير نظر رييس‌جمهور جلساتي داشته‌اند كه مهمترين آن جلسه‌ي شوراي اشتغال بود كه اولين جلسه‌ي خود را هفته‌ي پيش برگزار كرد. شوراي عالي رفاه نيز روز دوشنبه جلسه خواهد داشت كه اطلاعات مربوط به آن در وقت مقتضي اعلام خواهد شد. مهمترين مساله‌اي كه در شوراي اشتغال مطرح شد و كليات آن به تصويب رسيد، طرح كاهش هزينه‌ي بيمه‌ي تامين اجتماعي بود كه جزئيات آن در جلسات بعدي تكميل خواهد شد و معتقديم تصويب آن باعث افزايش اشتغال و در نتيجه به افزايش روند توليد نيز كمك خواهد كرد كه البته اين امر با حفظ حقوق همه‌جانبه‌ي كارگران و كارمندان خواهد بود.

وي افزود: اخيرا دولت مصوبه‌اي را در ارتباط با لايحه‌ي تكميلي براي بيمه‌ي محصولات كشاورزي به مجلس ارائه كرده كه بر اساس اين لايحه كه اميدواريم مجلس آن را تصويب كند؛ باغات، درختان و ماشين‌آلات كشاورزي مشمول بيمه‌ي محصولات كشاورزي خواهند شد كه سهم دولت در اين بيمه به ترتيب 50 درصد و 30 درصد خواهد بود. اين مصوبه را ما در جهت كمك به خودكفايي به محصولات كشاورزي و باغات دانسته و اميدواريم با تصميم مجلس اين مهم عملياتي شود.

سخنگوي دولت به تصويب كليات لايحه‌ي بودجه‌ي سال 1385 در دولت اشاره كرد و گفت: در چند روز گذشته و آينده وقت دولت صرف بررسي تبصره‌هاي بودجه‌ي سال 1385 خواهد شد و دولت از هفته‌ي گذشته يعني چهارشنبه بررسي لايحه‌ي بودجه را به صورت فشرده آغاز كرده و هر روز بعد از ظهر جلسات خود را در اين راستا ادامه خواهد داد تا اين لايحه انشاءالله در فرصتي زودتر از وقت پيش‌بيني شده تكميل شده و ما اميدواريم در نيمه‌ي اول ديماه بتوانيم آن را به مجلس تقديم كنيم و زودتر از سال گذشته نيز به تصويب نهايي مجلس برسد. البته در اين جهت با صاحب‌نظران مجلس جلساتي متوالي برگزار شده و نظرات آن‌ها نيز اخذ شده است و ما در اين مورد شاهد همكاري و تعامل خوب بين مجلس و دولت در اين ارتباط هستيم و اميدواريم اين كار باعث تسريع در روند تصويب بودجه‌ي سال 1385 شود. در خصوص بودجه اطلاعات ريزتر آن را پس از تكميل بررسي آن در دولت به شما ارائه خواهم كرد ولي در اينجا رويكرد كلي و كلان دولت را به صورت اجمالي در بودجه‌ي سال 1385 توضيح مي‌دهم.

الهام توضيح داد: بودجه‌ي سال آينده بودجه‌اي شفاف با اعداد و ارقام روشن و واقعي خواهد بود و براي هر كاري يك بودجه‌ي روشن پيش‌بيني شده كه از تكرار و پيش‌بيني بودجه‌هاي متعدد براي هر كاري جلوگيري شود.

الهام خبر داد: در بودجه‌ي سال 1385 بودجه‌ي فعاليت‌هاي عمراني افزايش قابل توجهي خواهد داشت و ما شاهد كاهش هزينه‌هاي مصرفي و افزايش حقوق و دستمزد مطابق نرخ تورم خواهيم بود. ما تصميم گرفته‌ايم حمايت قاطع از توليد و صادرات داشته باشيم و در اين راستا تلاشي مضاعف براي خودكفايي بخش‌هايي از كشاورزي خواهيم داشت.

وي گفت: ما به مناطق محروم توجهي ويژه داشته و سعي كرديم كه منابع را به نحوي توزيع كنيم كه به يك پيشرفت متوازن در سراسر كشور نائل شويم. افزايش اعتبارات مربوط به كار و اشتغال نيز از جمله رويكردهايي است كه دولت در لايحه‌ي بودجه مورد توجه قرار داه است. اين رويكردها بدين جهت خواهد بود كه دولت بتواند به اهدافي كه مكررا اعلام كرده دسترسي پيدا كرده كه يكي از اين اهداف عدالت است.

الهام گفت: مطابق برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده در بودجه‌ي سال 1385 يك پنجم برنامه‌ي توسعه چهارم به نحو واقعي اجرايي و محقق خواهد شد.

الهام گفت: در اين بودجه سعي شده كه مسير عملياتي را در پيش بگيريم كه البته نمي‌توان گفت بودجه‌ي سال 1385 به طور صد در صد عملياتي خواهد شد ولي اين حركت آغاز شده است و اميدواريم در بودجه‌هاي سال‌هاي آينده به صورت كامل محقق شود.

وي افزود: بر اساس اين رويكرد دستگاه‌ها برنامه‌ريزي‌هاي خود را به صورت كمي و قابل اندازه‌گيري ارائه خواهند داد و مطمئنا اين امر باعث مي‌شود كه پاسخگويي به دستگاه‌ها نيز بهتر شود و همانطور كه گفتم بعد از تكميل اين لايحه اطلاعات ريزتر در اختيار شما قرار مي‌دهم چون همانطور كه گفته شده ما در روند بررسي تبصره‌ها هستيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین