کد خبر: ۳۴۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۸

گزارش رييس كميته‌ دفاعي كميسيون امنيت ملي مجلس در خصوص هواپیمای C-130

آفتاب‌‌نیوز :  رضا طلايي‌نيك با اشاره به سه جلسه‌ جداگانه‌ و هفت ساعت بازديد از پايگاه هوايي و فرودگاه مهرآباد در روز یکشنبه، اظهار داشت: در آخرين مرحله‌ بازديد از پايگاه نظامي و بخش كشوري فرودگاه مهرآباد با كليه‌ فرماندهان، مسوولان و متصديان ذي‌ربط در فاجعه‌ي سقوط هواپيماي C 130 گفت‌وگو شد.

نماينده‌ مردم بهاروكبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي، از بازديدهاي بخش مراقبت پرواز، برج مراقبت و واحدهاي ذي‌ربط كه پايگاه يكم مهرآباد به ويژه كارون ياد كرد و ادامه داد: علي‌رغم اين‌كه هنوز امكان جمع‌بندي و ارزيابي نهايي از علل و عوامل قطعي فاجعه‌ سقوط هواپيما ميسر نيست، اما مي‌توان به چند نتيجه‌ي كلي تا اين مرحله از بررسي‌ها اشاره كرد.

به گفته‌ي طلايي‌نيك، مسوول اصلي در پاسخگويي به افكار عمومي در مورد اين فاجعه گروه بازرسي 32 نفره‌ي نظامي، قضايي و دولتي است كه هنوز گزارش جامع و نهايي‌اي از اين گروه دريافت نشده است؛ هر چند ارتباطات و همكاري‌هاي بين كميته‌هاي دفاعي و تحقيق مجلس با دادستاني كل و گروه بازرسي ستاد كل وزارت دفاع برقرار است و مرحله به مرحله نتايج بررسي‌ها از سوي گروه بازرسي 32 نفره در اختيار كميته‌ي دفاعي مجلس قرار مي‌گيرد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، با بيان اين‌كه يكي از نتايج كلي تا اين مرحله نشاندهنده‌ي زنجيره‌اي از زمينه‌ها، نارسايي‌ها، اشكالات و اشتباهات در نظام پروازي است،‌ خاطرنشان كرد: بايد علل و عوامل مرتبط با فاجعه‌ي سقوط هواپيماي C 130 را در سه بخش جداگانه و در ارزيابي منسجم دنبال كرد. نخست زمينه‌هاي افزايش ضريب نقص فني و حوادث در ناوگان هوايي، دوم علل و عوامل خاص و مستقيم در سقوط هواپيماي C 130 و بخش سوم عوامل موثر در كنترل و تشديد عوارض اين حادثه و ساير حوادث مشابه.

وي افزود: بررسي اين سانحه‌ي دردناك و حوادث مشابه در دو زاويه ساختار عملياتي هوانوردي و زاويه‌ي بازتاب كلي اين فاجعه قابل بررسي و ارزيابي است. به لحاظ ساختار عملياتي هوانوردي، ابعاد ايمني، فني، مديريتي، آموزشي و لجستيكي در اين سانحه بايد به دقت بررسي و به افكار عمومي و مراجع ذيصلاح گزارش شود.

نماينده‌ي بهار و كبودرآهنگ هم‌چنين در خصوص ابعاد دفاعي، سياسي، اقتصادي، حقوقي، اجتماعي و فراملي اين فاجعه‌ي تاسف‌بار، اظهار داشت: بايد اين مسايل در بررسي‌هاي جامع لحاظ شود. هر چند در سوانح هوايي گذشته نوعي غفلت در ارايه‌ي گزارش به افكار عمومي و اثربخشي در كاهش زمينه‌هاي بروز حوادث مشابه وجود داشته است، ولي نمايندگان در مورد اين فاجعه‌ي ملي به دنبال كشف حقيقت و استفاده از ابزارهاي مناسب براي كاهش زمينه‌هاي بروز سوانح مشابه هستند.

به گفته‌ي رييس كميته‌ي دفاعي مجلس شوراي اسلامي، متناسب با ميزان دقت، سرعت و قاطعيت گروه تحقيق 32 نفره و نهادهاي مسوول در ارايه‌ي گزارش اين فاجعه، نمايندگان مجلس و كميسيون امنيت نيز چگونگي استفاده از ابزارهاي نظارتي را لحاظ خواهند كرد.

طلايي‌نيك هم‌چنين در خصوص متقاضيان استيضاح و طرح تحقيق و تفحص، اظهار داشت كه آنان منتظر گزارش جمع‌بندي از علل و عوامل اين فاجعه براي اتخاذ تصميمات بعدي هستند.

طلايي‌نيك با بيان اين‌كه كميته‌ي دفاعي بنا به خواست دويست تن از نمايندگان از سوي كميسيون امنيت ملي تمام ابزار و امكانات ويژه براي ريشه‌يابي فاجعه‌ي مذكور و ارايه‌ي گزارش به مجلس و افكار عمومي را به كار خواهد بست، تاكيد كرد: به علت ناتمام بودن مراحل بررسي سانحه و اختلافات كارشناسي در ريشه‌يابي برخي عوامل مطرح، هنوز امكان ارايه‌ي گزارش از جزييات و جمع‌بندي نهايي ممكن نيست.

وي در مورد سه بخش زنجيره‌اي وقوع اين حادثه و سوانح مشابه توضيح داد: عمر و مراحل اورهال هواپيما و چگونگي نگهداري و امكانات پشتيباني و عملكرد مديريت و عوامل انساني سه مجموعه‌ي مرتبط با زمينه‌هاي افزايش ضريب نقص فني و يا بروز اين گونه حوادث ارزيابي مي‌شود كه جزييات مسايل اين سه مجموعه در گزارش نهايي كميته‌ي دفاعي به افكار عمومي و موارد مرتبط با ملاحظات امنيت ملي به مراجع ذيصلاح و نمايندگان ارايه خواهد شد.

به گفته‌ي رييس كميته‌ي دفاعي كميسيون امنيت ملي علاوه بر زمينه‌هاي افزايش بروز حادثه، علل و عوامل خاص در مورد سقوط اين هواپيما در چهار مجموعه شامل وضعيت فني هواپيما، عملكرد گروه پروازي، عملكرد گروه مراقبت پرواز و وضعيت محيطي روز پرواز تحت بررسي است كه برخي قرائن، ابهامات و پرسش‌ها در رابطه با اين چهار مجموعه عوامل مرتبط و مستقيم با سقوط هواپيماي هواپيماي C 130 در دستور كار كارشناسي كميته‌ي دفاعي است.

وي اضافه كرد: كارشناسان اين كميته علاوه بر استفاده از نتايج كميته‌ي 32 نفره به طور مستقيم از قرائن و شواهد لازم براي بررسي‌ها استفاده مي‌كنند.

طلايي‌نيك با بيان اين مهم كه علاوه بر زمينه‌هاي افزايش ضريب حادثه، علل و عوامل مستقيم و مرتبط با اين سانحه در تشديد يا كاهش و كنترل عوارض اين حادثه موثرند اين عوامل را شامل موقعيت نامناسب فعلي فرودگاه مهرآباد و چگونگي توجيه اقتصادي استفاده‌ي مسافربري از هواپيماي اورهال شده‌ي ترابري نظامي و ساختار كاركردي بين كارگاه نظامي و فرودگاه كشوري مهرآباد دانست.

عضو كميسيون امنيت ملي افزود: مجموعه‌اي از عوامل مستقيم و زمينه‌هاي وقوع اين گونه سوانح به ويژه اين فاجعه بايد به دقت و جديت تحت بررسي قرار گيرد كه همه‌ي اين موارد در ديدرس كارشناسي و پيگيري‌هاي مجلس قرار دارد.

وي با بيان اين‌كه در مورد هر يك از 10 علل مستقيم يا غير مستقيم اين حادثه پرسش‌هايي كارشناسي و جدي براي مسوولان ذيربط مطرح شده است، خاطرنشان كرد كه هنوز پاسخ ارايه شده در مورد اين مجموعه پرسش‌ها و ابهامات قانع كننده نبوده و ارزيابي دقيق نسبت به گزارش‌ها و اظهارات مطرح شده در پايان بررسي‌هاي كميته‌ي دفاعي اعلام مي‌شود.

به گفته‌ي طلايي‌نيك، روز گذشته علاوه بر ادامه‌ي بررسي‌هاي علمي و عوامل فاجعه‌ي سقوط هواپيماي ترابري ارتش در مورد وضعيت خانواده‌هاي شهدا اقداماتي انجام شده و مسائل و مشكلات آسيب‌ديدگان شهرك توحيد بررسي‌هاي لازم صورت گرفته است.

به گزارش ايسنا، رييس كميته‌ي دفاعي كميسيون امنيت ملي، با اشاره به مدارك مستند ارايه شده و بازديدهاي جمع ديگري از نمايندگان مردم تهران از شهرك توحيد در مورد 36 خانواده‌ي ساكن در بلوك 52 اين شهرك، اظهار داشت: اقدامات مناسب‌تري از سوي پايگاه نيروي هوايي آغاز شده كه علي‌رغم انتقاد به برخي تاخيرها به پاسخگويي شفاف و خدمات مورد نياز اين خانواده‌ها؛ به طور كلي اقدامات اخير پايگاه مهرآباد مناسب ارزيابي شد.

طلايي‌نيك افزود: براي هر يك از 36 خانواده‌ي ساكن در بلوك 52 شهرك توحيد بين 25 تا 60 ميليون ريال وجوه نقدي علاوه بر امكانات اوليه ارايه شده، پرداخت شده است كه طبق بررسي‌هاي اوليه هر واحد بين 30 تا 10 ميليون ريال خسارت اساسي منزل داشته كه علاوه بر بازسازي بلوك 52 كه از چند روز گذشته آغاز شده بر تسريع بازسازي نيز تاكيد شد.

وي با بيان اين‌كه حادثه ديدگان اين بلوك در مهمانسراي پايگاه مهرآباد و خانه‌هاي سازماني بنا به خواست خود اسكان‌ يافته‌اند، افزود: طبق وعده‌ي مسوولان در صورت تمايل آنها براي استفاده‌ي مجدد از بلوك 52 اولويت خواهند داشت و يا به اختيار مي‌توانند يكي ديگر از بلوك‌هاي مسكوني را برگزينند.

نماينده‌ بهار و كبودرآهنگ هم‌چنين در خصوص تامين خسارت به بيست دستگاه خودروي آسيب‌ديده گفت: حدود هشتصد ميليون ريال براي اين منظور برآورد خسارت شده كه به هر خودرو بين 500 هزار تا 93 ميليون ريال بر اساس گزارش خسارت ارايه شده پرداخت خواهد شد. مسوولان ذيربط به دنبال تامين بودجه براي پرداخت خسارت خودروها، اثاثيه‌ي منزل و ساير موارد مرتبط در اين حادثه هستند.

وي اظهار داشت: مسوولان ذيربط در مورد خانواده‌هاي شهداي نظامي علاوه بر خدمات و اقدامات اوليه به دنبال تعيين تكليف حقوقي تمامي شهداء اعم از نظامي و غير نظامي هستند كه بايد كميته‌ي بررسي متشكل از نهادهاي ذيربط براي تصميم‌گيري و اقدام حقوقي مناسب سريعا مسووليت خود را انجام دهد.

به گفته‌ي رييس كميته‌ي دفاعي كميسيون امنيت ملي، تاكنون همه‌ي مراحل قانوني تعيين وضعيت حقوقي شهداء انجام نشده و يكي از پيگيري‌هاي كميته‌ي دفاعي رسيدگي به مسائل خانواده‌هاي آسيب‌ديده در اين فاجعه است.

به گزارش ايسنا، طلايي‌نيك با تاكيد بر پيشگيري از شتاب‌زدگي و قضاوت عجولانه، ادامه داد: بايد فرصت لازم براي تكميل بررسي‌ها و ارايه‌ي گزارش شفاف از تمامي موارد اشاره شده را قائل شد و از رسانه‌ها و مردم انتظار مي‌رود كه اين فرصت را به مسوولين بدهند.

وي به طور ويژه از خبرنگاران رسانه‌ها و مردم به علت حساس بودن نسبت به ابعاد اين فاجعه‌ي ملي و لزوم اقدامات پيشگيرانه در مورد بروز حوادث مشابه تقدير كرد.

نماينده‌ي مردم بهاروكبودرآهنگ در بخش ديگر اين كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه پاسخ چه مسوولاني به كميته‌ي دفاعي قانع كننده نبوده است؟ گفت: از متصديان مرتبط با اين پرواز تا مسوولان مافوق آنها در بخش‌هاي لشكري و كشوري، پرسش‌ها و ابهاماتي مطرح شده كه در پاسخگويي و ارايه‌ي مدارك همكاري‌هاي مناسبي بين واحدهاي نظامي و غير نظامي با كميته‌ي دفاعي انجام شده است، ولي به لحاظ كارشناسي كميته‌ي دفاعي هنوز جمع‌بندي و اقناع مشاهده نشده است.

وي از سازمان هواپيمايي كشوري، فرودگاه مهرآباد، پايگاه يك هوايي، وزارت دفاع، ستاد كل نيروهاي مسلح، دادسراي نيروهاي مسلح به عنوان مراجع پاسخگويي به پرسش‌ها و ابهامات كميته‌ي دفاعي ياد كرد و افزود: دادستان كل كشور، معاون خود را براي همكاري و كمك به پيگيري‌هاي دفاعي معرفي كرده است.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هم‌چنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه مدعي بود هيچ نكته‌ي جديدي در سخنان امروز وي به نسبت گزارش‌هايي كه تاكنون از سوي كميسيون امنيت ملي مطرح شده است وجود نداشته و زمان پايان مهلت بررسي كميته‌ي دفاعي مشخص نيست، اظهار داشت: زمان و مهلت دقيقي از كارشناسان و مسوولان پاسخگو نسبت به ارايه‌ي گزارش نهايي دريافت نكرده‌ايم. اما بر لزوم سرعت توام با دقت و قاطعيت و تكميل تحقيقات و پيگير‌ي‌ها از سوي كميته‌ي دفاعي تاكيد داريم.

وي در خصوص بخش اول دلايل اين سانحه يعني زمينه‌هاي افزايش ضريب نقص فني و بروز حوادث در بخش ناوگان هوايي و مرتبط با هواپيماي C 130، گفت: در اين بخش از تحقيقات در مرحله‌ي پاياني به سر مي‌بريم.

به گفته‌ي وي، متناسب با ملاحظات امنيت ملي، آسيب‌پذيري‌هاي بخشي از ناوگان هوايي در ارتباط با مسايل فني و مديريت ناوگان هوايي به زودي گزارشي ارايه خواهد شد كه بخش‌هايي از آن براي افكار عمومي و بخشي نيز به شكل محرمانه براي نهادهاي ذيربط و در جلسه‌ي غيرعلني مجلس عنوان خواهد شد.

وي ادامه داد: تشخيص علل و عوامل خاص و مستقيم با اين فاجعه هنوز به علت زمان‌بر بودن تكميل بازرسي‌ها و امكان ارزيابي جزييات حادثه ميسر نيست، زيرا ميان نظر كارشناسان نظامي و غيرنظامي اختلافات نظري‌اي در مورد جزييات علل بروز حادثه وجود دارد.

طلايي‌نيك قول داد تا در مورد ارايه‌ي عوامل موثر در تشديد يا كنترل عوارض مشابه در كوتاه‌ترين زمان گزارش نهايي تنظيم شود كه شامل وضعيت كنوني فرودگاه مهرآباد و توجيه اقتصادي و ايمني استفاده‌ي مسافربري از هواپيماي C130 و ساختار كاركردي بين پايگاه نظامي و فرودگاه كشوري مهرآباد در كوتاه‌ترين زمان جمع‌بندي ‌شود.

نماينده بهار و كبودرآهنگ هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگري كه به سكوت يك دقيقه و نيمي خلبلان در پايان اين فاجعه اشاره داشت، گفت: مكالمات خلبان با مراقبت پرواز فرودگاه از جمله سوالات و ابهاماتي است كه گروه مراقبت پروازي در ايستگاه فرودگاه مهرآباد ملزم به پاسخگويي آن است كه بايد علت سكوت راديويي و آن بخش از دو زاويه‌ي مسائل احتمالي و درون هواپيما يا عملكرد برج مراقبت و واحد كنترل پرواز انجام شود.

اين عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اين‌كه اين مسئله در حال بررسي است، ادامه داد: علاوه بر اين، مكالمات خلبان با كاروان و برج مراقبت كه به صورت ثانيه‌اي ترجمه و پياده شده امكان انطباق زمان دقيق مكالمات با مسير راداري پرواز و انحراف به چپ و راست و سپس به چپ هواپيما قبل از سقوط و ميزان سرعت در كاهش ارتفاع را از كارشناسان دنبال مي‌كنيم.

وي گفت: بر اين اساس يكي از مسايل جزيي مهم مورد بررسي كارشناسان تطبيق زمان مكالمات و هم‌چنين مراحل مكالمات و مسير پروازي هواپيما قبل از حادثه و انحراف‌هاي پروازي توام با مسووليت‌هاي قانوني كه بخشي از آن نظامي و بخشي از آن غير نظامي است، مي‌باشد.

طلايي‌نيك در پايان خاطرنشان كرد: هنوز قرائن و دلايل متقني درباره‌ي بروز مشكلات رفتاري احتمالي در داخل هواپيما به دست نيامده اما برخي نظرات كارشناسي متفاوت در مورد علت سكوت راديويي 90 ثانيه‌اي خلبان با مراقبت پرواز در دست بررسي است.

انتهاي پيام



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین