کد خبر: ۳۴۰۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲

توضیحات سخنگوی ارشاد درباره توقیف بهار و لغو مجوز یالثارات

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی لغو مجوز هفته‌نامه «یالثارات» گفت: اعضای هیات نظارت بر مطبوعات با اکثریت آراء به لغو مجوز این نشریه رأی دادند.
آفتاب‌‌نیوز : حسین نوش‌آبادی توضیح داد: هیات نظارت بر مطبوعات نمایندگانی از قوای سه گانه و مجامع علمی مانند شورایعالی انقلاب فرهنگی دارد که در کل مجموع این هیات به هفت نفر می‌رسند؛ بنابراین این هیات یک هیات فرادستگاهی است اما گاهی این گونه تصور می‌شود که تصمیمات این هیات تصمیم وزارت ارشاد است در حالی که ارشاد در این هیات تنها یک عضو دارد.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره‌ی علت لغو مجوز نشریه یالثارات توضیح داد: به استناد بندهای 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات و همچنین براساس تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات، پروانه نشریه یالثارات لغو شده است.

او همچنین گفت: به استناد بند 8 قانون مطبوعات افترا به مقامات، نهادها، ارگان‌ها و هر یک از افراد حقیقی و حقوقی کشور و توهین به آن‌ها جرم محسوب می‌شود. پخش شایعات و رخدادهای خلاف واقع نیز از دیگر دلایل لغو مجوز این نشریه بوده است.

وی افزود: هیات نظارت بر مطبوعات بر اساس تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات در نهایت به این اجماع رسید که این نشریه به تخلف اصرار دارد. این نشریه سال 92 یک بار توقیف شده و در سال 93 نیز سه بار تذکر کتبی گرفته بود و این بار هم بر اساس رأی اکثریت اعضای هیات نظارت، از این نشریه لغو مجوز شد.

نوش‌آبادی همچنین در توضیحی درباره‌ی توقیف روزنامه بهار اظهار کرد:‌ ما کتبا نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت کرده‌ایم که بر مبنای نظر آن‌ها مطالب منتشر شده در این روزنامه اقدام علیه امنیت ملی محسوب شده است. طبق نظر دادگاه هم در چنین مواردی نشریه می‌تواند حداقل تا دو ماه توقیف باشد.

او سپس با این توصیه نسبت به اینکه مطبوعات قانون مطبوعات را رعایت و به رسالت خود عمل کنند، گفت: مطبوعات در جمهوری اسلامی از آزادی و حقوق خود برخوردار هستند اما باید به رسالت و وظیفه سنگین خود متعهد باشند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که مدیران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها و مطبوعات یک بار دیگر قانون مطبوعات را بخوانند و به مجموعه زیردست خود آموزش دهند. مخصوصا فصل‌های دوم، سوم و چهارم قانون مطبوعات.

به گزارش ایسنا، او همچنین گفت: گزارش هیات نظارت بر مطبوعات درباره روزنامه بهار در آینده به قوه قضاییه ارسال خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین