کد خبر: ۳۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰

نگرانی ایتالیایی‌ها به دنبال مرگ پنج مادر در هنگام زایمان

مسئولان بهداشتی ایتالیا پس‌ از آنکه پنج زن در طول هفت روز در هنگام زایمان در این کشور فوت کردند، دستور انجام تحقیقاتی دراین‌باره را صادر کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
 همشهری آنلاین نوشت: این مرگ‌ها در سراسر این کشور که یکی از پایین‌ترین میزان‌های مرگ‌ومیر مادری در جهان را دارد،‌ در فاصله 25 تا 31 دسامبر اخیر رخ داده است.

درحالی‌که به نظر می‌رسد همه این مرگ‌ها علل قابل‌توضیحی دارند، تجمع این مرگ‌ها در دوره تعطیلات پرسش‌هایی را دراین‌باره برانگیخته است که آیا قصور کارکنان بیمارستان نقشی در این موضوع داشته است و آیا آنان این مادران در سنین نسبتاً بالاتر را به‌طور کافی از لحاظ نشانه‌های هشداردهنده عوارض بالقوه کشنده پایش کرده‌اند یا نه.

در آخرین مورد از این مرگ‌ها، جیوانا لازاری 29 ساله که صاحب دو فرزند و هشت‌ماهه باردار بود، در شب سال نو در شهر برسچیا در شمال ایتالیا یک روز پس‌ازآنکه با علائم تب بالا و گاستروآنتریت به بخش اورژانس آورده شد، فوت کرد. پزشکان درحالی‌که وضعیت او بدتر می‌شد، تلاش کردند عمل سزارین اورژانس انجام دهند، اما مادر و جنین جان خود را از دست دادند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه،ازیو بلری، مدیرعامل بیمارستان، گفت تحقیقات ابتدایی در این مورد شواهدی از خطا را نیافته است. او گفت: «پزشکان هر کاری که می‌توانستند انجام دادند. تابه‌حال هیچ شاهدی از خطای درمانی یافت نشده است.»

بلری گفت علت مرگ شوک عفونی بوده است که به خونریزی انجامیده است و علت این شوک احتمالاً انتشار سریع و غیرقابل‌پیش‌بیتی یک عفونت باکتریایی قدرتمند بوده است.

بئاتریسن لورنزین، وزیر بهداشت ایتالیا، گروهی از کارشناسان را مأمور کرده است تا علت مرگ در برسچیا و چهار مورد مرگبار دیگر رخ داده است. به گفته او اولویت در این مورد شناسایی هر خطا و پیشگیری از مصیبت‌های دیگر است.

دو مورد دیگر مرگ مادران که هر دو به مرده‌زایی انجامیدند، در مادرانی 35 و 39 ساله رخ داد که در حین زایمان دچار ایست قلبی شدند.

آنا ماسینان، پزشک 34 ساله اهل لونیگو در نزدیکی ویچنزا در روز کریسمس، پس از عمل جراحی اورژانس در هشت‌ماهگی بارداری به دنبال یک حادثه سقوط در خانه درگذشت. پسر او زنده به دنیا آمد، اما چند ساعت بعد درگذشت.

یک مورد درباره آن تحقیقی انجام نشده است مربوط به یک زن 23 ساله در فوجیا در جنوب ایتالیا است که درحالی‌که به موعد زایمانش نزدیک می‌شد، به‌طور ناگهانی در خانه درگذشت. پزشکان توانستند با انجام عمل سزارین پس از مرگ مادر، نوزاد دختر او را زنده به دنیا بیاورند.

یک متخصص زنان برجسته ایتالیایی می‌گوید این زنان ممکن است قربانی غربالگری ناکافی برای خطر لخته شدن خون یا مشکلات قلبی در مراحل انتهایی بارداری شده باشند.

روزالبا پاسانو، استاد بیماری‌های زنان در دانشگاه لا اسپینزا در رم گفت:‌ «ما با انجام معاینه‌ها و آزمایش‌های پیشگیری‌کننده می‌توانیم جان بسیاری از زنان را در اتاق زایمان نجات دهیم.»

پاسانو گفت: «اما وزارت بهداشت ضروری بودن این آزمایش‌ها را به این خاطر که هزینه آنها بسیار بالا است، اعلام نمی‌کند. اقدامات پیشگیری‌کننده‌ای که در حال حاضر در بیمارستان‌ها رایج است، در دنیا متروک شده‌اند.»

یک گروه حامی حقوق مصرف‌کنندگان در ایتالیا به نام کوداکونس اعلام کرد که از دادستانی تقاضا خواهد کرد به تحقیق در این باره بپردازد که آیا مقامات محلی و وزارت بهداشت در دستوراتشان به بیمارستان‌ها برای انجام اقدامات غربالگری و درمان‌های پیشگیرانه اهمال کرده‌اند یا نه.

آنتونیا ستاریتا، مدیر پزشکی بیمارستان سان کامیلو در رم به در این باره گفت: «یک رقم که باید موردتوجه باشد این است که 35 درصد بارداری‌های در ایتالیا در زنان بالای 35 سال رخ می‌دهد و در این سن‌وسال خطر مرگ‌ومیر مادری دو برابر می‌شود.»

ستاریتا گفت، موانع موجود در برابر استخدام‌های جدید در بخش‌هایی از نظام بهداشتی می‌تواند به کمبود کارکنان بینجامد، به‌خصوص کمبود ماماهایی که وظیفه انجام ویزیت‌های خانگی را دارند و می‌توانند نشانه‌های هشداردهنده اولیه مشکلات در بارداری را شناسایی کنند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ مادران در ایتالیا از سال 2004 به‌طور میانگین چهار مورد مرگ مادر در بارداری در هر 1000 تولد زنده بوده است که ازجمله 10 مورد از پایین‌ترین‌ها میزان‌های مرگ مادران در جهان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین