کد خبر: ۳۴۳۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

وزیر انرژی آمریکا: پس از سالها مذاکره به نقطه عطفی رسیدیم

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا با بیان اینکه توافق هسته ای ایران، امنیت جهان را تقویت می کند، گفت: پس از سالها مذاکره و ماه ها آمادگی، ما به نقطه عطفی رسیدیم.
آفتاب‌‌نیوز :
مونیز در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی وزارت انرژی آمریکا منتشر شد، افزود: ما امروز (شنبه) بطور رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را که توافقی تاریخی برای اطمینان از ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است، به اجرا در می آوریم. 

به گزارش آفتاب، وزیر انرژی آمریکا که در ماههای آخر مذاکرات ایران و 1+5 به تیم مذاکره کننده کشورش پیوسته بود، با اشاره به انجام تعهدات ایران بر اساس برجام در زمینه مبادله ذخیره اورانیوم و بازطراحی راکتور تحقیقاتی اراک گفت: ایران همچنین به بازرسان آژانس اجازه داد به تاسیسات هسته ای این کشور و زنجیره تامین آن دسترسی داشته باشند و آژانس از فناوری های پادمانی مدرن در تلاش های نظارتی و راستی آزمایشی خود در ایران استفاده می کند. 

وی افزود: در نتیجه چنین اقداماتی، آژانس گزارش داد که ایران همه گام های هسته ای لازم برای رسیدن به روز اجرا را برداشته است. تا این تاریخ، کارشناسان وزارت انرژی آمریکا، هفت آزمایشگاه ملی و دو سایت هسته ای متعلق به وزارت انرژی آمریکا فعالانه در دستیابی و اکنون اجرای توافق نقش داشته اند. 

وزیر انرژی آمریکا اضافه کرد: برای مثال، کارشناسان ما به تحلیل های فنی جدی پارامترهای توافق به شکل گیری مذاکرات کمک کردند. افزون بر این، آزمایشگاه های ما از روش های بسیاری از فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی آژانس حمایت کردند. 

وی تصریح کرد: کارشناسان وزارت انرژی امریکا با توجه نقش پیشتاز این وزارت خانه در کمک به تلاش های آمریکا برای تضمین پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اش، به نقش اساسی خود در این زمینه ادامه خواهند داد. 

مونیز گفت: من به عنوان یک فیزیکدان در میز مذاکرات و از طریقه همکاری با همتای ایرانی خود (علی اکبر صالحی) تا روز اجرا مطلع هستم که برای رسیدن به این مرحله تلاش فراوانی شد.

وزیر انرژی آمریکا اظهار داشت: توافق هسته ای ایران امنیت جهان را تقویت خواهد کرد و امکان راستی آزمایی به منظور تضمین ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، شنبه شب (26 دی ماه 94/16 ژانویه 2016) با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد. 

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات قدرت های بزرگ شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان را با ایران برعهده داشت، دیشب اعلام کرد که همه تحریم های اقتصادی و مالی غرب به موجب گزارش آژانس برداشته خواهد شد. 

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب در بیانیه ای مشترک روز 26 دی را به عنوان روز اجرای برجام اعلام کردند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین