هشتمین
جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر امسال با نگاهی خلاقانه و نوگرا در
رشتههای تصویرسازی، خوشنویسی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک،
مجسمهسازی، نقاشی، نگارگری و هنرهای جدید گشایش یافت.
به گزارش فارس، در این
نمایشگاه آثار 205 هنرمند منتخب بر روی دیوار سالنهای مؤسسه فرهنگی هنری
صبا نقش بسته که هر کدام پیام و مفهومی را به دنبال دارد.
* اثری در اعتراض به قطع درختان جنگلهای هیرکانیدر
بازدید از نمایشگاه آثار برخی از هنرمندان به لحاظ مفهومی چشمگیر بود که
میتوان به اثر عمادالدین انوشیروانی اشاره کرد. وی در این اثر هنری به قطع
شدن 348 درخت اعتراض کرده است.
وی در این اثر، برشهایی از تنه
درختان را در کف یکی از سالنها چیده که روی این تختهها را کندهکاری کرده
است. روی کف زمین و در کنار این تختههای درخت نوشته شده است: «جنگلهای
هیرکانی؛ طبق گزارش خبرگزاری ایران در سال 1392 بیش از 348 درخت برای احداث
جادهای در جنگل ابر قطع شد؛ این درحالی است که طبق مصوبه هیئت دولت قرار
بود این جاده 5 متر عرض داشته باشد و صرفا یک جاده برای دسترسی محلی باشد
اما اینک این جاده بیش از 24 متر عرض دارد. به شهادت اهالی روستا این جاده
صرفاً بنا دارد تا دسترسی را برای ویلاهای مجاور آسان کند چون پیشتر از این
نیز اهالی روستا از جاده دیگری استفاده میکردند.
در این بین گفته
میشود، زمین بخشی از درختهای قطع شده برای احداث ویلا واگذار شده و در
حال ساخت و ساز است؛ روند تکمیلی این جاده به دلیل اعتراضات مردمی فعلا
متوقف مانده اما 348 درخت قطعشده احتمالاً تبدیل به نازلترین امدیاف
شده است که کارخانه آن در نزدیکی جنگل قرار دارد.»
علیرغم
طرح زیبایی که انوشیروانی ارائه داده است؛ انتقادی که به خالق این اثر
وارد است که وی از تنههای درخت بریده شده استفاده کرده است که این اثر هم
به نوع خود به طبیعت ضربه میزند.
* پرندهها در شیشه آکواریومدر
سالن دیگری از این نمایشگاه، اثری از «فرح اصولی» دیده میشود؛ بر روی این
اثر آکواریومی طراحی شده که نزدیک به 8 پرنده بر روی درخت زندگی میکنند.
جالب اینجاست که برای این پرندهها آب و دانه هم گذاشته شده است و این اثر
هنری زنده مخاطبان را جذب میکند.
* خالکوبی تصویر شاهان قاجار روی شیرهای سنگیبخش
دیگری از این مجموعه آثار، خالکوبی روی شیرهای سنگی است که میتوان این
اثر را نقطه عطفی در نگاه به کارکردهای هنری آثار تاریخی دانست. شیرسنگی
های خالکوبی شده به حاملان روایت تاریخی بدل میشوند و نماد ویژگی غیر
انسانی تاریخ و زمان از دست رفته هستند.
خالکوبیهای روی بدن شیرها
در حقیقت گشوده شدن زبان تازه و رسانهای جدید برای خوانش دوباره رویدادهای
تاریخی است. ویژگی انعکاسی و بازتابی افراد و شخصیتهای تاریخی به یکباره
در بدن و ساختار شیرهای سنگی جاری و ساری میشود، شیرهایی که به یکباره
جایگاه هستی شناسانه یافته و بازگو کننده معرفت تاریخی رازهای پنهان در زیر
خاک هستند.
خالکوبی
تصویر شاهان قاجار روی شیرهای سنگی اثر «صادق ادهم» است؛ وی درباره اثرش
گفت: من در گذشته نقاش بودم؛ حدود 7 سال است که مجسمهسازی میکنم؛ آثارم
اکنون تلفیقی از نقاشی و مجسمه است.
وی درخصوص ایده این اثر، بیان
داشت: من اصالتاً اهل خوزستان هستم؛ در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه
ایران وقتی از شهر بیرون میرفتیم، محل بازی ما مقبره بزرگان این مدفون در
این محل بود که روی مزارشان شیرهای سنگی ساخته بودند. بعدها که بزرگتر
شدم، فهمیدم که این مقبره چه کسانی بوده است. بر همین اساس آمدم و با
استفاده از یک عنصر بومی، تصویر شاهان قاجار را روی سنگ طراحی کردم.
ادهم
در توضیح تلفیق هنر نقاشی و مجسمه، گفت: در زمان شاهان قاجار، ایران از
لحاظ مدیریتی و قدرت دچار افت شد و این شیرسنگی ضد و نقیض هستند که تصویر
شاهان قاجار را روی این شیرهای سنگی خالکوبی کردهام. نکته دیگر هم این است
که در جامعه ما به خالکوبی نگاه خوبی ندارند؛ من هم شاهان قاجار را با این
طرح کار کردم.
وی که در این آثار تصاویر مظفرالدین شاه،
آقامحمدخان، فتحعلیشاه قاجار و دیگر شاهان قاجار را روی شیرهای سنگی طراحی
کرده در این باره، گفت: شیر نماد ایران است؛ سر هر کدام از شیرهای سنگی
نشان دهنده شخصیت هر کدام از شاهان قاجار است که در جایی این سر به شکل
سلاح جنگی، توپ یا آدم ذلیل طراحی شده است.
* لباسی از تهسیگاردر
جمع حاضران فردی حضور داشت که لباسی نایلونی به تن داشت که داخل آن هزاران
تهسیگار سوخته دیده میشد؛ «مسعود نیکدل» درباره این کار خلاقانه هنری
گفت: اسم این کار «شهر من، لباس من است». به همراه دوستانم تهسیگارهایی که
مردم در خیابانهای تهران انداختهاند را جمع کردیم و داخل این لباس
نایلونی ریختیم.
وی درخصوص ایده این کار، بیان کرد: دیدن تهسیگارها
در کف خیابان به نوعی ناراحتکننده است؛ این سؤال مطرح میشود که فردی که
سیگار میکشد، چرا تهسیگار را در خیابان میاندازند؟ انداختن تهسیگار
داخل سطل زباله چقدر زمان و زحمت دارد؟!
نیکدل یادآور شد: نکته دیگر
این است که دو عامل سبب مرگ پرندگان میشود؛ تهسیگار و آلودگی صوتی؛
پرندگان تهسیگار را میخورند و از بین میروند و این دردآور است.
بر
اساس این گزارش، علاوه بر این آثار، آثار خوبی با نگاه هنر ایرانی نیز در
این نمایشگاه دیده میشود. علاقهمندان تا 8 اسفند میتوانند از نمایشگاه
مؤسسه فرهنگی هنری صبا واقع در تقاطع خیابان طالقانی و برادران مظفر بازدید
کنند.