کد خبر: ۳۴۶۴۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

صالحی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در فهرست نامزدهای کسب جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۶ قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، ادوارد اسنودن، پیمان‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، در آخرین روز اعلام نامزدهای کسب جایزه صلح نوبل ۲۰۱۶، بیشترین شانس را برای کسب این جایزه دارد.

ناظران جایزه صلح نوبل همچنین گمانه‌زنی کرده اند که مذاکره‌کنندگان درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز از بخت کسب این جایزه برخوردارند.

کریستین برگ هارپویکن، رئیس موسسه تحقیقات صلح در اسلو درباره قراردادن اسنودن در صدر فهرست نامزدهای کسب این جایزه گفت: «سال ۲۰۱۶ ممکن است سال ادوارد اسنون باشد... آنچه که او فاش کرد، آثار مثبتی داشت.»

به گفته او بسیاری از دولت‌ها اکنون، قوانین‌شان درباره جمع‌آوری اطلاعات امنیتی را اصلاح کرده‌اند که این موضوع به حقوق بشر کمک کرده است.

هارپویکن، مذاکره کنندگان صلح کلمبیا را پس از علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، در رتبه سوم قرار داده است.

بنا به این گزارش، صالحی و مونیز به دلیل نقش‌شان در مذاکرات سال گذشته در مورد برنامه هسته‌ای ایران در این فهرست قرار گرفته‌اند.

این مذاکرات به توافقی منجر شد که تحریم‌های قدرت‌های اصلی جهان علیه ایران را پایان داد.

ناجیان یونانی پناهجویان سوری نیز با جمع‌آوری ۶۳۵ هزار امضای آنلاین در فهرست نامزدها دیده می‌شوند اما بسیار بعید است که آن‌ها این جایزه را دریافت کنند چرا که جایزه صلح نوبل به طور سنتی به افراد یا سازمان‌ها اعطا می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین