کد خبر: ۳۴۷۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲

روسیه و آمریکا در آستانه جنگ

خطر محاصره کامل مخالفان مسلح در حلب از سوی ارتش سوریه، باعث شده تا آمریکا به فکر ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه باشد، برنامه‌ای که با واکنش جدی روسیه همراه شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
نزدیک به منابع امنیتی و نظامی اسرائیل، روسیه تهدید کرده است به هر خطری که متوجه جنگنده‌هایش در سوریه باشد، با قدرت کامل پاسخ می‌دهد.

به گزارش آفتاب به نقل از وب‌سایت دبکافایل،  تحرکات ارتش سوریه در شمال حلب که با حمایت کامل نیروهای هوایی روسیه انجام شده، مخالفان مسلح را در آستانه شکستی بزرگ قرار داده است.

تقریبا 35 هزار نیرو در حلب و اطراف آن مستقر هستند که احتمالا در روزهای آینده به محاصره کامل ارتش سوریه درخواهند آمد. این در حالی است که این نیروها، با کمبود جدی تسلیحات مواجه هستند.

مخالفان مسلح امیدوار بودند تا بتوانند از مناطق ورای نواحی مرزی با ترکیه سلاح تهیه کنند اما پیشروی سریع ارتش سوریه در این مناطق باعث شده تا جاده‌های مواصلاتی حلب به مناطق مرزی با ترکیه کاملا مسدود شوند و دست مخالفان مسلح از سلاح کوتاه بماند.

آمریکا برای عبور از این بحران، تصمیم گرفته است که با برقراری منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه، بتواند از شدت حملات ارتش این کشور کاسته و با گشایش منفذی در میان سربازان ارتش سوریه امکان ارسال سلاح به مخالفان را پیدا کند. برنامه‌ای که با مخالفت شدید روسیه رو‌به‌رو شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه خصوصی به خبرنگاران آمریکایی گفته که زمان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه فرا رسیده است. او گفت: «به محض اینکه این منطقه ایجاد شود، اعتقاد داریم روسیه، هیچ چالشی در برابر حضور قوی‌تر نیروهای آمریکایی و ناتو ایجاد نخواهد کرد.»

اما فردای همان روز، روسیه شدیدا به این طرح آمریکا واکنش نشان داد. آناتولی آنتونف، معاون وزیر دفاع روسیه گفت: «سیستم‌های دفاع هوایی روسیه، اخیرا، تهدیدهایی که متوجه جنگنده‌های روسیه هستند را ردیابی کرده است. ما قادریم امنیت پروازهایمان را تامین کنیم».

بنا به این گزارش، روسیه قصد دارد تا امنیت جنگنده‌هایش را از طریق سامانه‌های اس 400 و اس 300 برقرار کند که در نواحی مرزی سوریه نصب کرده است.

پیشتر جان کری از روسیه خواسته بود تا حملات هوایی به مناطق شمالی حلب را پایان دهد اما مقامات روسی نیز پاسخ داده بودند که این جملات تا نابودی کامل مخالفان مسلح ادامه پیدا می کند.

روسیه همچنین در واکنش به برنامه عربستان و ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه اعلام کرده بود که این اقدام را تجاوز می‌داند و قطعا به آن پاسخ می‌دهد.

منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین