کد خبر: ۳۴۷۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴

روزنامه اتریشی:چین به کمک ایران درتلاش برای تحقق راه ابریشم است

روزنامه پرسه چاپ اتریش امروز (یکشنبه) در تحلیل صفحه سیاسی خود با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری چین «شی جین پینگ» به ایران نوشت : جمهوری خلق چین می خواهد به کمک ایران رویای راه ابریشم را تحقق و مسیر نوینی از همکاری ها را با چشم اندازهای جدیدتر ترسیم کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا , روزنامه پرسه افزود: مسیر چین تا یونان از ایران می گذرد چرا که این کشور در مرکزیت اتصال اروپا با آسیا است , از این رو پکن در تلاش است تا به کمک ایران بر روی مسیر حمل و نقل بین این 2 قاره سرمایه گذاری های عظیمی را انجام دهد.

پرسه نوشت : کشور چین در نظر دارد بزرگترین مسیر ریلی جهان به طول 13 هزار کیلومتر از جنوب کشورش یعنی استان سین کیانگ تا مادرید در اسپانیا را راه اندازی کند تا از این طریق بتواند قطب انتقال هر نوع صادرات کالا از آسیا به اروپا شود.

این پروژه از کشورهای برمه، بنگلادش، هند، پاکستان، ایران و ترکیه می گذرد , بنابراین می تواند یک نقطه عطف بسیار هم برای صنعت چین به حساب آید.

جاده ابریشم یکی از کمربندهای مهم اقتصادی کشور چین به حساب می آید و با تکمیل این پروژه مهمترین قطعه پازل رشد و توسعه اقتصاد این کشور تکمیل می شود.
پرسه افزود : مهمترین دستاوردی که می توان در سفر اخیر رئیس جمهوری چین ''شی جین پینگ'' به ایران و دیدار با دکتر حسن روحانی همتای خود به آن اشاره کرد همکاری طرفین برای تکمیل جاده ابریشم است . ایران می تواند از این طریق نفت و گاز خود را نیز به کمک چین به کشورهای اروپایی صادر کند که این نشانه ای از پیشی گرفتن اقتصاد ایران نسبت به کشورهای همسایه خود در زمینه صادرات نفت و گاز می باشد.

بر اساس طرحی که از سال 2013 میلادی رئیس جمهوری چین به عنوان کمربند اقتصادی ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم ( کمربند و جاده ) ارائه کرده است با ساختن خطوط ریلی، جاده ها و فرودگاه ها؛ کشورهای آسیایی به اروپا و آفریقا مرتبط می شوند.
چین برای اینکه بتواند این ایده را عملی کند دو ابتکار دیگر نیز صورت داده که هر دو اکنون به ثمر رسیده است.

در مرحله نخست این کشور بی درنگ پس از ارائه طرح و نقشه راه ابریشم جدید صندوقی نیز به ارزش 40 میلیارد دلار برای اجرای این برنامه و طرح های آن ایجاد کرد.
از سوی دیگر برای اینکه بتوان به کشورهای منطقه انگیزه اجرای طرح های زیربنایی برای این منظور را داد؛ این کشور بانک توسعه زیرساخت آسیایی (AIIB) را با 57 عضو و 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری تاسیس کرد که ایران هم یکی از اعضای مهم و عضو هیات موسس آن به شمار می رود.
این روزنامه اتریشی تاکید کرد :ایران یک گذرگاه انرژی در خاورمیانه با جایگاهی ویژه است. کشوری که با 15 کشور دیگر منطقه هم مرز می شود و از سوی دیگر گذرگاه آبی مهمی برای رسیدن به مناطق شمالی و جنوب غربی دنیا است.

جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه های به هم پیوسته ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به مدت 1700 سال، بزرگ ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین