کد خبر: ۳۴۸۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸

آخرین وضعیت نمایندگانی که ردصلاحیت شدند/اصلاح‌طلبان همچنان بدون‌تغییر/چه‌کسانی شانس برگشت به رقابت‌ را دارند؟+ جدول

نمایندگان فعلی رد صلاحیت‌ شده را می‌توان در ۳ گروه مجزا دسته‌ بندی کرد: گروهی که به رقابت‌های انتخاباتی بازگشتند. گروهی که از رقابت محروم ماندند. گروهی که همچنان درحال رایزنی‌اند و می‌گویند هنوز اظهارنظر قطعی درباره وضعیت تایید صلاحیت‌شان زود است!
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی‌ که با انتشار اسامی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان، شاهد ردصلاحیت اکثریت اصلاح‌طلبان و تایید صلاحیت قریب به اتفاق اصولگرایان بودیم، برخی از نمایندگان مجلس نهم نیز نتوانستند از مانع شورای نگهبان عبور کنند.

به گزارش آفتاب، در این میان برخی نمایندگان که مشخصاً به عنوان اصولگرا وارد مجلس شده بودند و در این چهارسال با توجه به تندروی‌های اصولگرایان طیف پایداری، نزدیکان حدادعادل و همچنین اعضای دوقلوهای رهپویان-ایثارگران در مجلس، آهسته آهسته و تحت عنوان فراکسیون رهروان ولایت به حمایت از دولت متمایل شدند نیز در میان انبوه ردصلاحیت‌شدگان قرار گرفتند.

درحالی که در جریان مرحله نخست اعلام نتایج ردصلاحیت‌ها، صحبت از تعداد ۵۲ نماینده مجلس نهم که صلاحیتشان برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم از سوی هیات‌های نظارت احراز نشده به میان آمد، در ادامه تعدادی از این نمایندگان اخبار مربوط به ردصلاحیت‌شان را تکذیب کردند. با این وجود، اکثر کسانی که در ابتدا نامشان در میان ۵۲ نماینده ردّ صلاحیت‌‌شده مطرح شد، در ادامه جهت حل مشکل‌، از رییس مجلس کمک خواستند.

جلسه نمایندگان ردصلاحیت‌شده با آملی لاریجانی

بر این اساس، همزمان با برگزاری چندین جلسه به ریاست علی لاریجانی و همچنین کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با نمایندگان ردصلاحیت‌شده، تعدادی از این نمایندگان، با آیت‌الله صادق آملی لاریجانی دیدار و رایزنی کردند که منجر به حل مشکل ردصلاحیت برخی از آنها شد.

کمتر از ۱۰ روز پس از برگزاری این نشست، صفر نعیمی‌رز  ضمن تایید خبر برگزاری جلسه تعدادی از نمایندگان با رئیس قوه قضاییه، اعلام کرد: آقایان «غلامرضا اسداللی» و «سیدسعید حیدری‌طیب» که سابقه قضاوت دارند و مشمول بند ۱ ماده ۲۸ یعنی عدم التزام به اسلام و انقلاب روبرو شدند، به نمایندگی از جمعی از دیگر نمایندگانی که وضع مشابهی داشتند، با آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نیز دیداری داشتند و به بیان توضیحات خود در این خصوص پرداختند.

این درحالی بود که یکی از نمایندگان حاضر در این جلسه، پیش از دیدار با آیت‌الله آملی لاریجانی گفته‌ بود که قرار است به نمایندگی از ۳۷ نماینده ردصلاحیت‌شده با رئیس دستگاه قضا دیدار کند.

برخی نمایندگان به رقابت بازگشتند/ وضعیت اصلاح‌طلبان همچنان بدون تغییر

فارغ از این تلاش‌های غیرمستقیم رئیس مجلس برای بازگرداندن همکارانش در مجلس نهم به رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم، علی لاریجانی به صورت مستقیم هم وارد گود رایزنی‌ شد و چنانچه از نتایج بررسی اعتراض‌ها پیداست، توانسته مشکل چند نماینده را حل کند. جالب اینجاست که نظر شورای نگهبان برای بررسی مجدد صلاحیت اصلاح‌طلبان تغییری نکرد.

در همین راستا محمدرضا عارف نیز در پاسخ به سوالی درخصوص علت عدم موفقیت رایزنی‌های رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان برای حل مشکل ردصلاحیت‌ها در مقایسه با رایزنی‌های رئیس مجلس، می‌گوید: انتظار ما این بود که چهره‌های شاخص اصلاحات نیز تایید شوند و فهرست انتخاباتی ما به لحاظ سیاسی وزین و سنگین شود که این اتفاق آن‌چنان محقق نشد.

بر این اساس، رایزنی‌های لاریجانی در مورد ۱۴ نفر (نزدیک به ۴۰٪) از تعداد ۳۶ نماینده ردصلاحیت شده‌ای که مورد بررسی قرار گرفتند، با موفقیت همراه بوده و همزمان ۱۲ نماینده دیگر (نزدیک به ۳۳٪) نیز همچنان نسبت به تایید صلاحیت‌شان امیدوارند که با این حساب باید درصد موفقیت رایزنی‌های لاریجانی برای این ۳۶ نماینده را حدود ۷۵٪ دانست.

نمایندگان رد صلاحیت شده در گروه‌های سه‌گانه!

بنابر اعلام یکی از همین نمایندگان ردصلاحیت‌شده اما امیدوار، درحالی که بنابر قانون، هیچ نامزدی پس از آن‌که با اعتراضش در مرحله نخست مخالفت شد، حق اعتراض مجدد ندارد، گویا شورای نگهبان موافقت کرده تا اعتراض بیش از ۱۵ نماینده فعلی ردصلاحیت‌شده را برای بار دوم مورد بررسی قرار دهد که احتمالاً رایزنی‌های آقای رئیس مجلس در این تصمیم شورای نگهبان بی‌تاثیر نبوده‌است.

«ارسلان فتحی‌پور»، «عباس رجایی»، «کمال‌الدین پیرموذن»، «احمد شوهانی» و «حمید رسایی»، «محسن صرامی‌ فروشانی»، «حبیب‌الله برومند داش‌قاپو» برخی از نمایندگان ردصلاحیت‌شده فعلی هستند که باوجود آن‌که شورای نگهبان اعتراض آن‌ها را نسبت به ردصلاحیتشان وارد نداسته، با دریافت نامه کتبی اعتراض مجدد آن‌ها موافقت کرده که به نظر می‌رسد این اتفاق را نیز باید در سایه رایزنی‌های رئیس مجلس شورای اسلامی ارزیابی کرد.

به نظر می‌رسد باید نمایندگان فعلی رد‌صلاحیت‌‌شده را در ۳ گروه مجزا دسته‌ بندی کرد: اول؛ گروهی که به رقابت‌های انتخاباتی بازگشتند، دوم؛ دسته‌ای که از حضور در مجلس دهم محروم ماندند و سوم؛ تعدادی از نمایندگان که همچنان درحال رایزنی و نامه‌نگاری‌اند و می‌گویند هنوز برای اظهارنظر قطعی درباره وضعیت تایید صلاحیت‌شان زود است!

جدول زیر وضعیت فعلی نمایندگان رد صلاحیت‌شده را نشان می‌دهد:

آخرین وضعیت نمایندگانی که ردصلاحیت شدند/اصلاح‌طلبان همچنان بدون‌تغییر/چه‌کسانی شانس برگشت به رقابت‌ را دارند+ جدول

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین