کد خبر: ۳۴۹۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
به ما می‌گویند پول‌های کثیف وارد انتخابات شده؛ ما که یک سال پیش گفتیم

روایت وزیرکشور از رایزنی‌ها با دفتر رهبری و شورای‌نگهبان/1500 نفرچگونه تائیدشدند؟

پنج جلسه به دفتر رهبری رفتم و دفتر رهبری هم افرادی را به شورای نگهبان فرستادند تا دیدگاه‌های وزارت کشور را آنجا مطرح کنند. من با مسوولان نظام هم مکاتبه داشتم و لزوم رقابت انتخاباتی و تشویق مردم به حضور در انتخابات را یادآور شدم که نتیجه همه این تلاش‌ها تایید صلاحیت‌ 1500 نفر دیگر بود.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالرضا رحمانی فضلی امروز -یکشنبه- در نشست مشترک مسئولان ستاد انتخابات کشور با مدیران رسانه‌ها اظهار کرد: پس از تشکیل مجلس دهم نیازمند تغییر قانون انتخابات هستیم که این کار باید انجام شود و در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند.

رحمانی فضلی افزود: نقش رسانه تاکنون در همکاری با وزارت کشور و همراهی با مردم بسیار خوب بوده است و من در ملاقاتی که خدمت رهبر معظم انقلاب بودم و این ملاقات به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، بیان کردم رسانه، احزاب و گروه‌های مختلف و اشخاص در طلیعه ورود به انتخابات که از دو سه ماه قبل شروع شده تاکنون از نظر ما رفتار بسیار مناسب و مطلوبی داشته‌اند.

رحمانی فضلی با اشاره به بازگشایی خانه احزاب گفت: تلقی اولیه این بود که با تشکیل خانه احزاب، مسایلی مطرح شود که مناسب با وحدت و انسجام داخلی نباشد. ولی بنده شهادت می‌دهم که ما جلسات متعددی با خانه احزاب داشتیم و آن ها هرچه مصالح و منافع عمومی کشور است را دنبال می کنند و این یکی از توفیقاتی بوده که در این دولت حاصل شد.

داوطلبان تایید شده را به دیو و دلبر تقسیم نکنیم

وی با بیان اینکه تعامل رسانه‌ها با وزارت کشور تا‌کنون مناسب بوده است، افزود: برخی رسانه‌ها جبهه دیو و دلبر درست می‌کنند، چرا این کار انجام می‌شود؟ هر کسی در شورای نگهبان با این همه دقت، تاییدیه گرفته است، ما حق نداریم این‌ها را طبقه‌بندی بد و خوب کنیم، این‌ها کسانی هستند که در نظام جمهوری اسلامی تابع مقررات مجوز فعالیت گرفته‌اند.

رئیس شورای امنیت کشور ادامه داد: اینکه این‌ها را آدم‌هایی می‌دانیم که به دنبال نفوذ و تسخیر هستند، علائم بدی است که آثار اجتماعی آن نیز بد است. تضاد، تنش و تقویت تردید و ابهام در جامعه ایجاد می‌کند و این آفت اولیه‌ای است که رهبر معظم انقلاب درباره انسجام و وحدت می‌فرمایند.

رحمانی فضلی افزود: انتظار ما از رسانه‌ها این است که در یک فضای کارشناسی، عادلانه و منصفانه آرا، افکار و نظرات گروه‌های مختلف را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم در این تصمیم بزرگ انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین همه کسانی که توسط شورای نگهبان تایید شدند، افراد خوب و دلسوزی هستند مگر اینکه بگوییم که یک شورای نگهبان دیگری بگذاریم که این‌هایی که از شورای نگهبان اول بیرون می‌آیند، شورای دومی بررسی کند که من فکر می‌کنم باز هم بعضی افراد قانع نخواهند شد.

وزیر کشور گفت: برخی دوستان قبل از ثبت نا‌م‌ها پیش من می‌آمدند که من می‌دیدم فردی است که زمینه سیاسی دارد و آدم خوبی است. می‌گفتم در انتخابات داوطلب شود که به دو دلیل می‌گفتند کاندیدا نمی‌شوند، یک دلیل بالا بودن هزینه‌ها و یک دلیل ترس از آبرو بود. خیلی بد است در جمهوری اسلامی کسی به خاطر ترس از آبرو جلو نیاید.

رحمانی فضلی افزود: خواهش من از رسانه‌ها این است که در مرحله تبلیغات ما را یاری کنند تا بتوانیم انتخابات را قانونی برگزار کنیم، هرکجا خلاف قانون اقدامی صورت بگیرد به ما بگویید.

شرایط امنیتی داخل کشور

رحمانی فضلی افزود: ما به لحاظ امنیت در یک شرایط بسیار خوبی در داخل هستیم و به عنوان مسئول امنیت کشور این را می‌گویم که این به معنای نداشتن تهدید نیست، به معنای کنترل، رصد، مدیریت و تسلط بر موضوع است و مبانی این کنترل نیز مردم هستند.

وی ادامه داد: در حوزه وحدت و انسجام ملی واقعا در شرایط مطلوبی قرار داریم، وحدت و انسجام ما در شرایط بسیار خوبی است، سران قوا در همکاری بسیار خوبی به سر می‌برند و جلساتی با رهبر معظم انقلاب دارند که راهگشا است.

رئیس شورای امنیت کشور اضافه کرد: ما شاهد بودیم سه سال قبل در این کشور، سران قوا در صحن مجلس مشکل داشتند و این اختلاف تا بدنه جامعه کشیده شد. حال انتقاد و روش متفاوت مطرح می‌کنند اما اختلافی بین آن‌ها نیست.

رحمانی فضلی گفت: ما در حوزه منطقه‌ای تاثیرگذاری بالایی داریم و این را همه می‌دانند اما مسایل منطقه‌ای به این سادگی که در بعضی جاها گفته و شنیده می‌شود نیست؛ مسایل منطقه‌ای بسیار پیچیده است و هرچه بر حضور نیروهای خارجی در منطقه زیاد می‌شود بر پیچیدگی مساله افزوده می‌شود.

وی افزود: موضوع هم از دو گروه تروریستی و دو فرقه تفکر افراطی خارج است، این‌ها نهادینه شده‌اند، برای خودشان در محدوده‌هایی دولت ساخته‌اند و عقبه‌های سیاسی و لجستیکی دارند و منافع کشورهای منطقه در این حوزه پیچیده‌تر و آمیخته‌تر می‌شود.

برخورد با برهم زنندگان تجمعات قانونی

وزیر کشور بار دیگر با اشاره به موضوع انتخابات گفت: حضور پرشور در انتخابات موجب تقویت امنیت کشور می‌شود. رسانه‌ها ناظر، همراه و نقاد ما باشند و افراد شایسته را به مردم معرفی کرده و در این زمینه از مرزهای حزبی و گروهی خارج شوند.

رحمانی فضلی افزود: نگران امنیت انتخابات هم نباید باشیم زیرا ما مراقب امنیت کشور هستیم و از فعالیت‌های در چارچوب قانون حمایت کرده و دستور داده‌ایم با کسانی که تجمعات قانونی را برهم می‌زنند برخورد شود.

نحوه ثبت نام و تحقیقات محلی برای داوطلبان نمایندگی باید عوض شود

وی ادامه داد: باید بعد از برگزاری انتخابات، قانون انتخابات عوض شود، نحوه ثبت نام‌ها یا چگونگی تحقیقات محلی باید اصلاح شود زیرا تفاسیر مختلفی در این مورد وجود دارد.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه باید نقش احزاب را در انتخابات پررنگ کنیم، افزود: ما ایرادات قانون انتخابات را جمع‌آوری کردیم و باید فضا در مجلس دهم برای اصلاح قانون انتخابات مهیا شود.

وی یادآور شد: به ما می‌گویند پول های کثیف اکنون وارد انتخابات شده که ما در جواب گفتیم که این مسایل را یک سال پیش مطرح کردیم، این مسایل باید حتما حل شود.

وزیر کشور همچنین با اشاره به نحوه آغاز فعالیت‌های ستاد انتخابات کشور و تعامل با شورای نگهبان گفت: در حوزه مقدماتی و زمینه‌سازی انتخابات، کارها به خوبی پیش رفت و ما با شورای نگهبان تعامل خوبی داشتیم.

در مرحله هیات اجرایی، 10 هزار نفر فاقد سابقه بودند

وزیر کشور گفت: گفته شد هیات‌های اجرایی عمدا تعداد زیادی را تایید صلاحیت کردند تا زحمات شورای نگهبان را زیاد کنند، ما با قانون خودمان صلاحیت افراد را بررسی کردیم و شورای نگهبان نیز با قانون خود صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار داد.

رحمانی فضلی افزود: براساس قانون ما با استعلام از مراجع چهارگانه صلاحیت‌ها را مد نظر قرار دادیم، مراجع چهارگانه اعلام کردند که حدود 10 هزار نفر فاقد سابقه هستند. بنابراین این افراد از نظر قانون ما مورد تایید بودند البته ما فرصت کافی برای تحقیقات محلی نداشتیم، ما هیچ قصد و غرضی هم در تایید صلاحیت‌ها نداشتیم.

وی یادآور شد: می‌گفتند نهضت ثبت نام انجام شده تا شورای نگهبان تحت فشار قرار گیرد در حالی که جناحی که درباره او گفته می‌شد نهضت ثبت نام به راه افتاده نسبت به جناح دیگر کمتر ثبت نام کرده بود.

وزیر کشور همچنین به بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و هیات‌های نظارت اشاره کرد و گفت: در این مساله سران سه قوه و مسئولان وارد شدند، حرف ما هم این بود که باید شرایط حداقلی برای رقابت شکل بگیرد و حق کسانی که صلاحیت دارند از بین نرود.

جلسات متعدد با آیت‌الله جنتی و دفتر رهبر معظم انقلاب

رحمانی فضلی افزود: من جلسات متعددی با آقای جنتی داشتم و حتی به دفتر رهبری هم رفتم که توصیه‌ها و ارجاعات متعددی از سوی دفتر رهبری به شورای نگهبان انجام شد و این توصیه‌ها نقش موثری در بررسی صلاحیت‌ها داشت.

وی ادامه داد: من پنج جلسه به دفتر رهبری رفتم و دفتر رهبری هم افرادی را به شورای نگهبان فرستادند تا دیدگا‌ه‌های وزارت کشور را آنجا مطرح کنند، من با مسئولان نظام هم مکاتبه داشتم و لزوم رقابت انتخاباتی و تشویق مردم به حضور در انتخابات را یادآور شدم که نتیجه همه این تلاش‌ها تایید صلاحیت هزار و 500 نفر دیگر بود.

پیگیری‌های ما به معنای فشار به شورای نگهبان نیست

وزیر کشور گفت: اکنون امکان رقابت در تمام حوزه‌ها فراهم است، اما رقابت‌ها هم سطح و هم وزن نیست.

رحمانی فضلی افزود: تعیین کننده نتیجه انتخابات میزان رقابت یا شهرت افراد نیست؛ مهم‌تر از آن بیان گفتمان غالب، همدلی و همراهی با مردم و چگونگی بیان مطالبات آنها است، کسانی همیشه رای می‌آورند که در جهت خواست عمومی مردم رفتار می‌کنند.

به گزارش آفتاب، وی ادامه داد: روزهای آخر اعلام نتایج است و من همین امروز باز هم با شورای نگهبان مذاکره داشتم و اصرار کردم که نباید حق کسی ضایع شود؛ البته اصرار من به معنای فشار به شورای نگهبان نیست.

وزیر کشور گفت: درباره تهیه صندوق‌های رای نیز ما به دنبال تهیه صندوق‌های شفاف رای بودیم و شورای نگهبان موافق صندوق‌های شیشه‌ای نبود چون آرای آن خوانده می‌شد، ما هم صندوقی تهیه کردیم که میزان شفافیت آن به حدی بود که آرای آن خوانده نشود و برای تامین امنیت صندوق‌ها و استحکام آنها نیز آزمایش‌های مختلفی را انجام دادیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین