آفتابنیوز : "اكبر اعلمي" نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود"هرگونهدخالت احتمالي شخصيتهايي چون آقاي مصباح در شئونات كشورداري"، را "فاقد وجاهت قانوني و منطقي" عنوان كرد.
اعلمي كه در جلسه علني روز يكشنبه مجلس سخن ميگفت، افزود: متعاقب سخنان آيت الله " مصباح يزدي " در همايش "هماهنگي و همدلي نيروهاي انقلاب در موضوع انتخابات خبرگان رهبري مبني بر اينكه "من و شما براي كمك به احمدي نژاد بايد دقت كنيم تا عدهاي در اوضاع مملكت خلل ايجاد نكنند "، اخيرا شاهد "تحركاتي عليه مجلس" بودهايم.
وي افزود: از طرفي ديدارهاي نامتعارف رييس جمهوري و اعضاي دولت با آيت الله مصباح يزدي اين شائبه را تقويت ميكند كه دولت از طريق ايشان "تغذيه تئوريك" شده و رهنمودها و قرائت وي از اسلام را نصب العين امور خود قرار ميدهند.
اعلمي خاطرنشان كرد: نظر به اينكه در نظام سياسي ايران قواي حاكم عبارتند از قوه مقننه، قوه مجريه و قوه قضاييه كه زير نظر ولي فقيه و مقام رهبري انجام وظيفه ميكنند و دولت در انجام وظايف قانوني خود تابع روابط و مناسبات مذكور در قانون اساسي است و در همين راستا ناگزير به تمكين از رهنمودهاي مقام رهبري و مجلس شوراي اسلامي است.
وي افزود: از اين رو هرگونه دخالت احتمالي شخصيتهايي نظير آقاي مصباح در شئونات كشورداري، فاقد وجاهت قانوني و منطقي است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: قرائت آيت الله مصباح يزدي از اسلام كه آثار ناميمون آن در نفي "جمهوريت" توسط يكي از شاگردانش ظهور و بروز يافته و اشتياق ايشان به تاسي از مرحوم "نواب صفوي" در امر كشورداري و نيز تشكيل "گردانهاي اسشتهادي" منسوب به وي ، حساسيت اين قبيل مناسبات نامتعارف را دوچندان ميكند.
وي افزود: به دولت جديد خاضعانه اعلام مينمايم كه در صورت تداوم مناسبات اشاره شده و روند جاري، كشور در آينده نه چندان دور با بحرانهاي جدي مواجه خواهد شد.
اعلمي تاكيد كرد: بر دولت لازم است كه بجاي پرداختن به فروع و امور "سطحي" و "عامه پسند"، در پرتو نظارت عاليه مجلس و تمكين از قوانين موضوعه اهتمام خود را صرف اصول و امور "بنيادي" و اصلاح ساختارهاي اقتصادي به شرح مقرر در قانون اساسي نمايد.
نماينده تبريز در بخش ديگري از نطق خود به بخشي از عملكردش در مجلس ششم اشاره كرد و گفت: كساني كه مذاكرات مجلس ششم را پي گرفتهاند احتمالا به ياد دارند كه پس از معرفي كابينه دوم آقاي خاتمي رييس جمهوري وقت، به رغم انتساب اينجانب به اردوگاه اصلاحات و اكثريت آن مجلس، به دليل شناختي كه به وزراي پيشنهادي داشتم با ادبيات نسبتا تند و گزنده ولي مشفقانه و پر از صداقت ، طي نطقي به انتقاد از تركيب كابينه معرفي شده پرداخته و به رييس جمهوري هشدار دادم كه با توجه به پيشينه و عملكرد بعضي از وزراي پيشنهادي در رسيدن به مقصد و مقصود اصلاحات مورد نظر مردم ناكام خواهد ماند.
اعلمي خاطرنشان كرد: متاسفانه نتايج انتخابات شورا، مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري درستي پيش بيني آن روز بنده را ثابت كرد.
نماينده تبريز گفت: پس از معرفي كابينه نهم به مجلس چه بسا خيلي ها انتظار داشتند كه اين بار نيز همچون گذشته و شايد گزنده تر از آن روز ، به مخالفت با كابينه آقاي احمدي نژاد بپردازم.
"اما از يك سو گمنام و ناشناخته بودن وزراي پيشنهادي و عملكرد آنها و اعتقاد بر اينكه هيچ كس از مادر رييس جمهوري و وزير و وكيل متولد نشده و نخواهد شد و از سوي ديگر رويكرد فساد ستيز و ساده زيستي و عدالتخواهانه، شعارهاي دولت نهم من را بر آن داشت كه مدتي سكوت اختيار كرده و نظارهگر اعمال و رفتار دولت جديد باشم."
اعلمي اضافه كرد: اكنون با گذشت بيش از چهار ماه از تشكيل اين دولت و آشكار شدن بعضي آثار و پيامدهاي ناشي از آن و به ويژه تحريكات و تحركاتي كه اخيرا عليه مجلس صورت گرفته، لازم است به چند نكته اشاره كنم.
"ميگويند در ميان آلام و آرزوهاي بيپايان بشر ، هوس قدرت از همه نيرومندتر است ، شايد به همين سبب "برتراند راسل" فيلسوف معاصر نتيجه ميگيرد كه قدرت همراه با عظمت ، برترين آرزوي نوع بشر است. در فرهنگ سياسي نيز از قدرت به عنوان اصليترين شرط موجوديت "دولت - كشور" ياد ميشود. به نحوي كه دولت - كشور را سازماني واجد قدرت هنجاري بيان كردهاند. "
اعلمي گفت: گاهي ممكن است كه بلندي قامت و قدرت بدني يك فرد عامل تكوين شخصيت و مبناي قدرت او شود و گاهي اشخاصي نظير "ناپلئون" كه داراي جثه بسيار كوچكي بودهاند به روشهاي ديگري متوسل شوند كه سايرين از آن بي نيازند و براي جلب نظرات ديگران به شخصيت خود ممكن است وانمود نمايند كه با يك منبع قدرت خارج از دسترس بشر رابطه دارند تا از اين طريق براي خود نفوذ و شخصيت برتر كسب نمايند.
"به عنوان مثال در رژيم سابق كه مجموعه اقتدار سياسي به "شاه" تعلق داشت و او به دلايل موروثي همه قدرت خود را به "خداوند" و مشيت الهي نسبت مي داد ، لاجرم براي مشروعيت بخشيدن هر چه بيشتر به قدرت خود و اقناع مردم به موازات بهرهگيري از منابع و ابزارهاي "ارعاب" به اشاعه "خرافات" نيز مبادرت ميورزيد و با استخدام "آخوندهاي درباري" آنها را وادار ميكرد تا در منابر و معابر براي "شاه اسلام پناه" دعا كرده و از عدالت و عدالتخواهي او و اينكه كمربسته و نظر كرده از سوي خدا و پيامبر و ائمه اطهارند ، سخن بگويند."
اعلمي افزود: ديري نپاييد كه با خلاصه شدن قدرت در شاه و بسيج همه امكانات براي توجيه و مشروعيت بخشيدن به اين قدرت با فساد و استبداد و جهل آميخته شد و عاقبت اسباب فروپاشي سلطنت او را فراهم ساخت.
نماينده تبريز ادامه داد: گرچه متعاقب نوزايي جامعه در سالهاي ۱۳۵۷ و انتقال حاكميت مطلق از شخص به نهاد و از "شاه" به "ملت"، تفكرات شهرياري جاي خود را به كليتي بنام ملت داد و "حاكميت مطلق" به "حاكميت ملي" مبدل گرديد و قدرت نامحدود تجزيه و ميان قواي حاكم و دستگاههاي حكومتي ناشي از اراده مردم توزيع شد ، ليكن در صورت غفلت ، بازگشت به همان مناسبات قبل از انقلاب امري غير قابل اجتناب است.
اعلمي گفت: متاسفانه اشتياق بيش از حد به آقاي احمدي نژاد در توسل به روشهاي "پوپوليستي" و اصرار مفرط به توسعه و انعكاس برنامههاي تبليغاتياش و "تقدس بخشيدن" به خود و رفتارهايش و "آسماني" جلوه دادن مسايل زميني مربوط به خود ميتواند شائبه تلاش رييس جمهوري و بعضي از اطرافيانش را در توسل به يك "منبع كاذب قدرت " به منظور كسب شهرت و شخصيت برتر را بيش از پيش تقويت كند.
"به عنوان مثال با وصف اينكه مقامات دولتي خود اعلام مينمايند كه در سال جاري با هشت هزار و ۵۰۰ميليارد تومان كسري بودجه مواجه بوده و قادر به اجراي پروژههاي عمراني كارشناسي شده و اولويتهاي قانوني مصوب مجلس نيستند، ايجاد تعهدات جديد در "سفرهاي استاني" بدون در نظر گرفتن اولويتها و مشخص شدن منابع ، ميتواند پاسخي احساسي به نيازهاي احساسي مردم و اقدامي در جهت "تقويت خود" بجاي "تقويت نظام" به قيمت خدشه به مناسبات قانوني و مشاركتي ناشي از امنيت ملي و نقض اصول ۵۲ ، ۴۸و ۵۵ قانون اساسي و نيز مفاد جزء ( (۳بند (ج) ماده ۱۰و مواد ۳۱و ۳۲قانون برنامه چهارم توسعه و تبصره ( (۲قانون بودجه سال ۱۳۸۴بشمار آيد." اعلمي اضافهكرد: "جواهر الاخلاق" ميگويد " قوت و قدرتي كه از انديشه درست و حسن تدبير برآيد ، از هيج شجاع يگانه و دلير فرزانهاي نيايد" و "كنفوسيوس " نيز بر اين نكته تاكيد ميكند "كسي كه دوربين نباشد ، گرفتار خطاهاي نزديك ميشود"، دوربيني كليد پيش بيني و پيشگيري است.
وي تصريح كرد: در واقع اغلب بزرگان دورانديشي را از خصلتهاي فرزانگان معرفي ميكنند ، بر اين اساس در شرايطي كه سياست خارجي كشور بيش از يك دهه معطوف به خروج از انزواي بينالمللي و جايگزيني "مذاكره" بجاي "مقابله" بوده است و در طول اين مدت ديپلماسي كشور كم و بيش در جستجوي يافتن روشهايي براي تبديل "تهديدها" به "فرصتها" و پيشگيري از مبدل شدن فرصت به تهديد بوده است و مهم تر از همه در وضعيتي كه جهت استيفاي حقوق هستهاي خود دروازههاي كشور را به قيمت زيرپا نهادن اصل "حاكميت ملي" به روي بيگانگان گشودهايم تا به دنيا مراتب صلحطلبي خود را ثابت نماييم و در شرايطي كه علي رغم نشان دادن ۲۷سال حسن نيت به كشورهاي عرب منطقه ، همچنان شاهد موضعگيري خصمانه بعضي از آنها عليه ايران ميباشيم، آيا اتخاذ مواضعي كه دستاورد عمده آن به شرحي كه ميآروم بوده است،ميتواند دليلي بر دور انديشي و تامينكننده مصالح ملي محسوب شود.
اعلمي آنگاه "سرازير شدن سرمايههاي هنگفت يهوديان و صهيونيستهاي نقاط مختلف دنيا به سوي اسراييل براي تقويت اين رژيم و در اولويت قرار گرفتن مساله امنيت اسراييل و دفاع نظامي در نزد مردم اين كشور" را از جمله اين پيامدها برشمرد.
عضو كميسيون امنيت ملي همچنين "محكوميتهاي مكرر دولت جمهوري اسلامي توسط دولتها ، سازمانها و مجامع مختلف"، "تقويت طرفداران سختگيري عليه ايران" ، "احضار سفراي جمهوري اسلامي در كشورهاي مختلف" ، "بلوكه شدن صدها ميليون دلار داراييهاي ايران در ايتاليا" ، "لغو سخنراني رييس مجلس شوراي اسلامي در دوماي روسيه "، "جنگ طلب معرفي شدن ايران در نزد افكار عمومي " را از ديگر پيامدهاي اين عملكرد عنوان كرد.