کد خبر: ۳۴۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۴
واشنگتن تايمز:

پذيرش ايران اتمي راحت تر از جنگ با اين كشور است

آفتاب‌‌نیوز : از زماني كه طي سه سال اخير افشاگري هايي در مورد برنامه هسته اي ايران در اذهان عمومي صورت گرفته است، از كارشناسان متعدد نظامي و دوستداران دموكراسي و آزادي اين كشور با توجه به رايزني هايي كه عليه اقدامات نظامي انجام داده اند مطالب زيادي شنيده ايم اما در اين ميان اختلاف نظر شديدي بر سر اينكه چه كاري بايد صورت گيرد وجود دارد.
برخي مي گويند ايران مستحق آن است كه هم تحت تحريم و هم تحت فشارهاي سياسي قرار گيرد و ديگران نيز بر اين عقيده اند كه يك انقلاب دموكراتيك بايد صورت پذيرد كه مي تواند اين مسئله را حل كند.
سايرين نيز معتقدند ديپلماسي اتحاديه اروپا به گونه اي مي تواند آيت الله ها را مجاب كند تا دست از تلاشهاي خود براي ساخت بمب اتمي بردارند.
تمام گزينه هاي پيشنهادي براي استفاده از زور نقايص چشمگيري را نيز به دنبال دارند در حقيقت در حالت خاص اگر چنانچه آنها دچار قصور و كوتاهي شوند به ايران زمان بيشتري مي دهند تا بر چرخه سوخت هسته اي تسلط يافته و سلاح هاي اتمي توليد كند.
يك مقام آگاه آشنا به جزئيات ديپلماتيك و امنيتي در پرونده هسته اي درباره اين تحليل واشنگتن تايمز به كيهان گفت: اطمينان از ناتواني مطلق غرب براي درگيري با ايران پيش فرض اساسي فاز نوين ديپلماسي هسته اي است. وي با تاكيد بر اينكه در اين رويكرد نو تمركز ايران بر اين موضوع قراردارد كه هرچه زودتر تاسيسات خود را از تعليق خارج كند، افزود: اين ديپلماسي به اين دليل در پيش گرفته شده كه ما اطمينان داريم غرب به برتري منطقه اي ايران واقف است و نهايتا تحت هيچ شرايطي تمايل نخواهد داشت بحران به «درگيري» تبديل شود.
انرژي، سلاحي در دست ايران
راديو بين المللي چين روز شنبه با بررسي مذاكرات ايران و هند درباره خط انتقال انرژي از ايران به پاكستان و هند، گفت: ايران براي بهبود اوضاع خود در محيط بين المللي و درباره مسئله هسته اي، همچنان از سلاح انرژي استفاده مي كند و اين اقدام تاثيرات مثبتي به همراه دارد.
اين راديو افزود: هند در نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در سپتامبر، با توجه به فشار زياد آمريكا براي محكوميت ايران به قطعنامه راي موافق داد و اين اقدام هند ناخرسندي ايران را به دنبال داشت و مقامات تهران از اقدامات انتقامجويانه عليه هند سخن گفتند.
به گفته اين راديو، «هند يك كشور فاقد منابع كافي نفت و گاز است و ميزان مصرف روزانه نفت اين كشور به بيش از دو ميليون و 200 هزار بشكه رسيد كه از اين ميان 70 درصد را كشورهاي ديگر تامين مي كنند.
«تامين انرژي هم اكنون به مهمترين راهبرد هند براي توسعه تبديل شده است و از اين بابت، موضع سخت ايران، تغيير روش هند را به دنبال داشته است.»
راديو بين المللي چين ادامه داد: رئيس جمهوري هند متعهد شد هرچند آمريكا به دهلي قول هايي براي همكاري و تامين انرژي بدهد، اما بازهم هند از ارجاع مسئله هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل حمايت نخواهد كرد.
«هند و ايران يك قرارداد همكاري گاز به ارزش 21 ميليارد دلار امضا كرده اند و قرار است ظرف 25 سال آينده، ايران هر سال پنج ميليون تن گاز طبيعي شده به هند صادر كند. افزون بر اين، ايران درساخت لوله انتقال گاز به طول دو هزار و 775 كيلومتر از ايران به هند از مسير پاكستان مشاركت خواهد كرد.»
اين راديو به نقل از تحليلگران گفت: نياز روز افزون هند به انرژي و اولويت ايران عليه تغيير روش هند است،ايران يك كشور بزرگ داراي منابع انرژي غني است. ميزان ذخاير نفت اين كشور از 132 ميليارد بشكه تجاوز مي كند. ميزان ذخاير گاز كشف شده ايران نيز بسيار زياد است و در مقام دوم جهان قرار دارد.
اين راديودر ادامه گفت: پس از انقلاب اسلامي ايران، آمريكا سياست دشمني عليه اين كشور اتخاذ كرد و به اين سياست ادامه داده است و از سال 1979 ميلادي تحريم اقتصادي عليه ايران را آغاز نمود، ولي ايران براي مدت طولاني با اتكا به منابع فراوان خود، از ديپلماسي انرژي استفاده كرده است تا تحريم اقتصادي و سياست دشمني آمريكا عليه خود را خنثي كند.
راديو بين المللي چين اضافه كرد: افكار عمومي ايران معتقد است هدف نهايي اتحاديه اروپا در مسئله هسته اي نيز با هدف آمريكا فرقي ندارد، ولي با توجه به نياز اروپا به انرژي و منافع اقتصادي، اين اتحاديه سياست متفاوتي نسبت به آمريكا اتخاذ مي كند. اتحاديه اروپا مصرف كننده بزرگ انرژي است و نيمي از انرژي مورد نياز اين اتحاديه از واردات تامين مي شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین