کد خبر: ۳۵۰۱۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

۷ راز علمی درباره‌ی خواب و تاثیر آن بر راندمان کاری

کافی‌ است فقط ۲ روز خواب کافی و راحت نداشته باشید تا ببینید چطور قدرت تمرکز و عکس‌العمل شما رو به نابودی می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز : به هیچ شکلی قابل حذف نیست. حتی سیستم‌های دیجیتال و رایانه‌ها نیز حالتی به نام حالت "sleep" یا خواب دارند. پس انسان که دارای هوشمندانه‌ترین سیستم کائنات است، نیازش به این موضوع پررنگ‌تر است. در ادامه با ما همراه باشید تا از راز و رمزهای این پدیده زیستی بیشتر مطلع شوید.

عالم و آدم می‌دانند که خواب چیز مهمی است. چرایش هم معلوم است. چون هم بدن را جوان‌تر می‌کند و هم به ذهن آمادگی دوباره می‌بخشد. اگر خواب نباشد به معنی واقعی کلمه کشته خواهیم شد. خواب مناسب و کافی به شما کمک می‌کند که از ۷ فایده‌ی آن بهره‌مند شوید:

۱- در پایان روز کاری شما انرژی بیشتری خواهید داشت

بنا بر مطالعات انجام شده، اگر خواب کافی نداشته باشید، نسبت به دیگر افرادی که خواب مناسب داشته‌اند ۱۱% زودتر خسته می‌شوید. در ظاهر شاید این ۱۱% خیلی به چشم نیاید، اما در طول ۸ ساعت زمان کاری، فردی که خواب کافی نداشته به جای آن که در ساعت ۵ بعد از ظهر خسته شود، در ساعت ۴:۱۵ خسته می‌شود. در حالی که ۴۵دقیقه آخر کار می‌تواند بالاترین راندمان کاری را به همراه داشته باشد.

۲- واکنش شما نسبت به مسائل بهتر و سریع تر است

کافی‌ است فقط ۲ روز خواب کافی و راحت نداشته باشید تا ببینید چطور قدرت تمرکز و عکس‌العمل شما رو به نابودی می‌رود. در این حالت تمرکز حواس و سرعت واکنش به موقع شما به اندازه ۳ برابر کاهش پیدا خواهد کرد. طبیعی است که نبود حواس و تمرکز کافی در محیط کار، باعث بروز نوعی تنش در شما نسبت به وظایف کاری‌تان می‌شود. پس با این اوصاف واقعا ارزش دارد که تا دیروقت بیدار بمانید و وبگردی کنید؟ معلوم است که نه! پس معطل چه هستید؟ زودتر بروید بخوابید.

۳- از آخرین دقیقه‌ی زمان خود استفاده می کنید

کمبود خواب رابطه‌ی مستقیمی با هدر دادن وقت دارد. زمانی که خواب شما کافی نباشد، سطح انرژی شما پایین می‌آید و در این حالت نمی‌توانید کار خود را به روال عادی انجام دهید. در نتیجه کار کردن شما فرق چندانی با کار نکردنتان ندارد! در حقیقت کار نمی کنید، وقت خود را می گذرانید.

۴- در بهترین حالت ممکن برای کار کردن خواهید بود

خواب کافی آثار خوبی بر روی ذهن و روان شما می‌گذارد. چرا که شما شادتر و پرانرژی‌تر پشت میز کار خود حاضر می شوید و آمادگی بیشتری برای شروع روز کاری خود دارید. هر چند که این قسمت ماجرا، یک مسئله روانشناختی است، اما به اندازه کافی بدیهی محسوب می‌شود. به هر حال طبیعی است که وقتی کسی خوابش کافی بوده است نسبت به کسی که خواب ناکافی داشته، آمادگی بیشتر و بهتری برای انجام کارها دارد.

۵- مسائل و مشکلات را بهتر حل و فصل خواهید کرد

افراد مشهوری مثل آلبرت اینشتین و توماس ادیسون هم چرت زدن را دوست داشتند. دلیلش هم این بود که آن ها همیشه با صورت مسئله‌ای درگیر بودند و خواب ابزار کمکی بود تا بتوانند مسئله را حل کنند. در حالت خواب، ذهن شما همچنان فعال عمل می‌کند و در حال مرتب‌سازی و حل مسائل است. وقتی بیدار می‌شوید، مغز شما جان تازه‌ای گرفته است و می‌تواند با قدرت‌تر از قبل در حل مسائل ظاهر شود.

۶- خلاقیت بیشتری در کار خود به خرج می دهید

گاهی اوقات آنچه باعث سخت‌تر شدن کارتان می‌شود، سخت بودن کار نیست. نوع کار کردن خود شما است! برای مثال وقتی که در حالت خستگی کار می‌کنید، شبیه یک مرده متحرک خواهید بود که حوصله پیدا کردن روش جدیدی را برای انجام کارش ندارد. پس از یک استراحت شبانه‌ی خوب، شاید آماده‌ی یک روز کاری سخت نباشید، اما حداقل این توانایی را دارید که مسائل کاری را با خلاقیت بیشتری پیش ببرید و هوشمندانه‌تر یک کار سخت را انجام دهید. همه می‌دانند که پول، پول می‌آورد! اما چه کسی این واقعیت را می‌دانست که انرژی هم انرژی می‌آورد؟ علم از قبل این را می‌دانست. حالا چه خوب که شما هم می‌دانید!

۷- حافظه بهتری خواهید داشت

تا به حال شده که بعد از این که کارتان تمام شد و در راه برگشت به منزل بودید، یادتان بیاید چیزی را فراموش کرده‌اید؟ و یا در راه رفتن به محل کار، به یاد بیاورید که چیز مهمی را در خانه جا گذاشته‌اید؟ وقتی خوب خوابیده باشید، قبل از این سوار ماشین شوید و به سمت مقصد راه بیافتید، تمام چیزها را به یاد خواهید آورد و چیزی از قلم نخواهد افتاد. چرا که در زمان خواب، تخته سیاه ذهن نوشته‌هایش را پاک می‌کند. از این رو برای به خاطرسپردن یک موضوع جدید نیازی نیست که فشار زیادی به ذهن خود وارد کنید.

لازم نیست علم چیزی بگوید، همه ما می‌دانیم که خواب موضوع با‌اهمیتی است. گذشته از ده‌ها خواص درمانی که خواب دارد، می‌تواند در افزایش راندمان کاری موثر عمل کند؛ ضمن این که به شما کمک کند تا از شغل خود لذت بیشتری ببرید. پس توصیه‌ی پایانی همان است که در طول مطلب به آن پرداختیم: سعی کنید بیشتر بخوابید!

منبع: زومیت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین