کد خبر: ۳۵۰۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
گزارش بازار تسلیحات در جهان /

افزایش سلطه امریکا بر بازار تسلیحات/ هند و عربستان بزرگترین واردکنندگان

نتایج بررسی تازه که بامداد دوشنبه انتشار یافت نشان می دهد که نقل و انتقال جهانی سلاح های مهم طی سال های اخیر افزایش یافته ، سلطه امریکا بر بازار اسلحه دو چندان شده و سرازیر شدن جنگ افزار به سمت افریقا ، آسیا و خاورمیانه فزونی یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : براساس بررسی انجام شده توسط موسسه بین المللی تحقیقات برای صلح در استکهلم ، حجم انتقال بین المللی سلاح های عمده از جمله فروش و اعطای این سلاح ها در فواصل سالهای 2011 تا 2015میلادی 14درصد نسبت به پنج سال قبل از آن افزایش یافته و امریکا و روسیه بیشترین صادرات را دارند.
در عوض ، هند ، عربستان سعودی ، چین و امارات متحده عربی بزرگترین وارد کنندگان جنگ افزار هستند.

نگارندگان این گزارش به طور مشخص به مناقشه یمن اشاره می کنند که در آن ائتلاف تحت رهبری عربستان در حال جنگ علیه گروه مخالف رئیس جمهوری فراری و مستعفی این کشور است.
پیتر وزمان پژوهشگر ارشد این موسسه می گوید : ائتلاف کشورهای عرب در حال استفاده از سلاح های پیشرفته منابع عمدتا اروپایی و امریکا در یمن است.

**سلاحهای امریکا در 96 کشور

در این گزارش آمده است : امریکا سلاحهای مهمی را به طیف های مختلف دریافت کننده در سراسر جهان فروخته یا اعطاء کرده است. با تداوم افزایش مناقشه ها و تنش های منطقه ای ، امریکا همچنان با یک حاشیه امن و چشمگیر سردمدار تامین کنندگان سلاح در سطح جهان است .
' اود فلورانت ' مدیر برنامه هزینه تسلیحاتی و نظامی این موسسه استکهلم ، امریکا طی پنج سال گذشته حداقل به 96 کشور سلاح فروخته یا اعطا کرده است و صنایع تسلیحاتی امریکا سفارشات بسیار بارزی بویژه در مورد خرید بیش از 600 فروند هواپیمای جنگنده اف -35 دارند.
بزرگترین بخش سلاحهای ساخت امریکا معادل 41 درصد از آنها نصیب عربستان سعودی و بقیه نصیب دیگر کشورهای خاورمیانه شده است.
پیتر وزمان افزود :با وجود پایین بودن قیمت نفت ، قرار است ارسال اسلحه به خاورمیانه در چارچوب قراردادهای امضا شده ادامه یابد.

روسیه در بین صادر کنندگان مورد نظر موسسه استکهلم در مکان دوم قرار دارد و سهم آن از بازار با سه درصد افزایش به 25 درصد رسیده است.
با این حال ، در سالهای 2014 تا 2015 همزمان با تحریم های غرب علیه مسکو بر سر مناقشه اوکراین ، سطح صادرات روسیه پایین آمد.
هند بزرگترین بخش از جنگ افزار صادراتی روسیه را نصیب خود کرده و موسسه استکهلم همچنین جدایی خواهان اوکراینی طرفدار مسکو را در لیست دریافت کنندگان سلاح از این کشور قرار داده است.

در حالی که جریان سلاح به آفریقا ، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه در سال های 2006 تا 2010 و 2011 تا 2015 افزایش یافته ، جریان انتقال اسلحه به اروپا کاهش قابل ملاحظه ای داشته و حجم آن در کشورهای امریکایی تا حدی کاهش یافته است.
پس از یک افت نسبی در بییست سال گذشته، در مجموع انتقال سلاح طی قرن جاری روند صعودی داشته است .

چین طی پنج سال گذشته از فرانسه و المان سبقت گرفته و با یک افزایش صادرات 88 درصدی به سومین منبع بزرگ صدور سلاح های مهم در سطح جهان تبدیل شده است.
هند تاکنون بزرگترین وارد کننده سلاح های عمده با احتساب 14 درصد بوده که دو برابر عربستان سعودی و همچنین چین است که در مکانهای دوم و سوم قرار دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین