کد خبر: ۳۵۱۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰

سعدالله زارعی:نامزدهای انتخاباتی نباید در معرض توهین و هتاکی قرار گیرند

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی تاکید کرد: وقتی شورای نگهبان افرادی را تایید می کند، آن افراد اگر چه در معرض نقد قرار می گیرند اما در معرض توهین و هتاکی نباید قرار گیرند.
آفتاب‌‌نیوز : سعدالله زارعی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا قرار نگرفتن نام برخی از اصولگرایان در لیست ائتلاف اصولگرایان و عدم انصراف برخی از آنان گفت: این طبیعی است که وقتی لیست مشترکی از طرف گروه های اصلی تهیه می شود، برخی از گروه های فرعی که نمی توانند در ساز و کار گروه های اصلی مشارکتی فعال باشند یا سهم آن ها با بقیه قابل مقایسه نیست، به اقدامات انفرادی روی می آورند یا این که خارج از سیستم از برخی از گروه های ضعیف لیست مشترکی تهیه می شود.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی افزود: این به معنای انشقاق و درگیری در یک لیست محسوب نمی شود، چون گروه های اصلی در هر جبهه تعیین کننده هستند که در حال حاضر جبهه متحد اصولگرایان با نیروهای موثرش تحت عنوان یک لیست حضور دارند.
وی خاطر نشان کرد: کسانی هستند که در طول 12 تا 15 سال گذشته به عنوان گروه های موثر حضور داشتند و در برخی از انتخابات به ائتلاف نرسیدند، از این رو ائتلاف جمع اصولگرایان در این دوره یک پدیده مهم و قابل توجه است.

**نامزدها نقد شوند/ نباید در معرض توهین و هتاکی قرار گیرند
مسئول موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور با تاکید بر رعایت اخلاق انتخاباتی بر مبنای قانون، گفت: اخلاق انتخاباتی را بهتر است در چارچوب رعایت قانون مورد توجه قرار دهیم، اخلاق انتخاباتی یعنی رعایت قانون که این رعایت قانون، معنای مختلف دارد، یکی از معنای آن این است که اصل رقابت را بپذیرند لذا برخورد انکاری و سلبی با هم نباید داشته باشند، یکی از جنبه های قانون، این است که ضوابط ،چارچوب ها و حدود مقرره در قانون در حوزه های اجرایی و نظارتی مورد پذیرش قرار گیرد.
وی ادامه داد: از دیگر موارد اخلاقی در انتخابات این است که به حریم، حقوق و اموال مردم تعرض نشود و کارناوال ها و گروه های هوادار، تعرض به اموال عمومی نداشته باشند و اماکن عمومی را درگیر نکنند.

زارعی خاطر نشان کرد: نامزدها باید نتیجه انتخابات را بپذیرند و در برابر نتیجه انتخابات ، رفتارهای قانون شکنانه، هنجارشکنانه و آشوب طلبانه نداشته باشند.
این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل تاکید کرد: وقتی فردی از قواعد حقوقی جمهوری اسلامی پیروی می کند و به عنوان نامزد مطرح می شود، هم خود فرد و هم جامعه دارای حقوقی هستند، طبیعی است، وقتی شواری نگهبان افرادی را تایید می کند، آن افراد اگر چه در معرض نقد قرار می گیرند اما در معرض توهین و هتاکی نباید قرار گیرند.

زارعی در بخش دیگری از سخنانش در مورد لیست اقتصادی اصولگرایان و این که آنان در مجلس کنونی چه قدر موفق بوده اند،گفت: من در حوزه اقتصاد صاحب نظرنیستم و در ستادهای انتخاباتی هم عضو نیستم ولی به عنوان یک کارشناس مسائل منطقه ای که مورد پرسش در مسائل داخلی قرار گرفته است می گویم نمی شود مجلس را به عنوان عنصر محوری در فعل و انفعالات اقتصادی منظور کرد برای این که در واقع پول کشور در دست دولت است و سیستم اداری، شبکه اقتصادی، بخش اعظمی از کارخانه های کشور در دست دولت است.

وی افزود: درست است که دولت لایحه ای را به مجلس می فرستد و نمایندگان می توانند در آن لایحه اثرگذار باشند، ولی در عمل در حوزه اقتصادی، دولت، محور است و مجلس به صورت محدود می تواند تاثیرگذار باشد، مجلس نهم دارای تاثیرات مشخص و نه بسیار گسترده در حوزه اقتصادی بود کما اینکه مجلس بعدی هم در صورت انتخاب هر گروهی، تحرک اقتصادی اش تحت ضوابط خاص امکان پذیر است.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند ماه برگزار می شود. تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از 29 بهمن ماه آغاز و تا ششم اسفند ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین