کد خبر: ۳۵۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۴ - ۰۸:۰۰

افزايش ظرفيت ميل باكس در سال۲۰۰۵

آفتاب‌‌نیوز : تا اندكي پيش از اين رقابت، دو شركت "ياهو" و "مايكروسافت" با تسلط كامل بر خدمات ايميل رايگان و بدون احساس خطر از سوي هيچ رقيب جدي، صدها ميليون كاربر را به سوي خدمات ايميل رايگان خود جلب كرده بودند اما شركت "گوگل" داراي قدرتمندترين موتور جستجوي جهان در ماه آوريل سال ‪ ۲۰۰۴‬در اقدامي شگفت‌انگيز از ارائه خدمات پست الكترونيكي رايگان "جي‌ميل" خود با گنجايش ميل باكس باور نكردني يك گيگابايت خبر داد.

زماني كه "گوگل" اعلام كرد كاربران خدمات رايگان "جي‌ميل" داراي يك گيگابايت گنجايش در ميل باكس خود خواهند بود، ظرفيت ميل باكس كاربران خدمات ايميل رايگان "ياهو" تنها ‪ ۴‬مگابايت و ظرفيت ميل باكس خدمات ايميل رايگان "هات ميل" شركت مايكروسافت تنها ‪ ۲‬دو مگابايت بود با اين همه هنوز اين دو شركت احساس خطر نمي‌كردند.

پس از انتشار اين خبر از سوي شركت گوگل در آوريل سال ‪ ،۲۰۰۴‬شركت "ياهو" نيز اعلام كرد كه در همان سال ظرفيت ذخيره اطلاعات در صندوق خدمات پست الكترونيك رايگان كاربران خود را از چهار مگابايت به صد مگابايت افزايش خواهد داد.

"ياهو" روز ‪ ۱۵‬ژوئن سال ‪ ۲۰۰۴‬وعده خود را عملي كرد و گنجايش صندوق پست الكترونيكي رايگان كاربران خود را با ‪ ۲۵‬برابر افزايش، از چهار مگابايت به صد مگابايت رساند.

شركت "ياهو" همچنين در اقدامي ديگر، ده‌ها ميليون آدرس ايميل را كه سالها توسط كاربران آنها بدون استفاده رها شده‌بودند، حذف كرد تا كاربران جديد بتوانند آن آدرسها را براي خود ثبت كنند.

روز ‪ ۲۶‬ماه ژوئن سال ‪ ۲۰۰۴‬يعني تنها ‪ ۱۱‬روز پس از اقدام شركت "ياهو"، شركت "مايكروسافت" نيز تسليم شد و در بيانيه‌اي اعلام كرد كه در آينده نزديك گنجايش صندوق پست الكترونيك خدمات رايگان و پولي ايميل خود موسوم به "هات‌ميل" را افرايش خواهد داد.

مايكروسافت، از ماه ژوييه همان سال گنجايش "ميل باكس" كاربران آمريكايي خدمات ايميل رايگان "هات‌ميل" خود از دو مگابايت به ‪ ۲۵۰‬مگابايت افرايش داد و كاربران خدمات پولي "هات‌ميل" نيز از دو گيگابايت گنجايش برخوردار شدند.

اما اين پايان ماجرا نبود و چند ماه بعد، شركت "ياهو" نيز گنجايش ميل باكس خدمات ايميل رايگان خود را به ‪ ۲۵۰‬مگابايت و گنجايش ميل باكس خدمات ايميل پولي خود را به دو گيگابايت رساند.

در حالي كه به نظر مي‌رسيد جنگ ميان "گوگل"، "مايكروسافت" و "ياهو" دست كم در اين زمينه اندكي فروكش كرده، شركت "گوگل" در اقدامي جنجالي اعلام كرد كه به زودي گنجايش صندوق پست الكترونيكي رايگان خود را دو برابر كرده و به دو گيگابايت خواهد رساند.

مسوولان "گوگل" اعلام كردند كه افزايش گنجايش ميل باكس خدمات ايميل رايگان اين شركت به دو گيگابايت، پايان روند صعودي افزايش حجم صندوق پست الكترونيك "گوگل" نبوده و اين روند همچنان ادامه خواهد داشت.

شركت "ياهو" به عنوان ارائه‌كننده يكي از محبوب‌ترين خدمات ايميل در جهان نيز پس از آن اعلام كرد كه ظرفيت صندوق پست الكترونيك خدمات ايميل رايگان خود را از ‪ ۲۵۰‬مگابايت ، به يك گيگابايت افزايش خواهد داد.

در رقابتي با گوگل ، شركت "ياهو" در ماه خرداد اعلام كرد در حال آزمايش خدمات ايميل جديد ويژه براي ارسال عكسهاي ديجيتالي است كه استفاده از آن، ارسال عكس در اينترنت را بسيار تسهيل خواهد كرد.

ياهو همان زمان گفت با استفاده از اين خدمات جديد به نام
"فوتوميل"(‪ ،(PhotoMail‬كاربران مي‌توانند تا ‪ ۳۰۰‬عكس را به صورت كوچك شده(‪ (thumbnail‬براي تعداد نامحدودي از دريافت‌كنندگان ، ارسال كنند و از آنجا كه اين تصاوير به صورت كوچك و كم ظرفيت ارسال مي‌شوند، حتي چنانچه ميل باكس دريافت‌كننده از حجم بالايي برخوردار نباشد، باز هم مي‌تواند اين ايميل حاوي ‪ ۳۰۰‬عكس كوچك را دريافت كرده و سپس هر تعداد از تصاوير را كه خواست، به صورت كامل دانلود كند.

در واقع هنگامي كه يك كاربر ايميلي حاوي تعدادي عكس براي كاربري ديگر ارسال مي‌كند، اين عكسها در رايانه‌هاي مركزي "ياهو" ذخيره شده و تنها نمونه‌هاي كوچك و كم ظرفيت شده آنها براي كاربر دوم ارسال مي‌شود كه او مي‌تواند روي هر عكس كوچك دلخواه كليك كرده و عكس بزرگ شده مربوط به همان تصوير را از سرورهاي "ياهو" دانلود كند.

كارشناسان همان زمان گفتند كه شركت "ياهو" با راه‌اندازي "فوتوميل" تلاش كرده‌است تا كاربران بيشتري را از خدمات "هات ميل" شركت مايكروسافت و "جي‌ميل" شركت گوگل به سوي خدمات ايميل خود جلب كند.

هم چنين شركت "ياهو" در تيرماه اعلام كرد ظرف چند ماه آينده خدمات ايميل رايگان خود را متحول كرده و آن را به قابليتهاي جديد مجهز خواهد كرد.

از جمله ويژگي‌هاي اين رويداد كه رخ داد سرعت بالاتر ارسال و دريافت و باز كردن ايميلها، امكان مشاهده نمايي كلي از يك ايميل (‪ (preview‬قبل از ارسال آن و امكان ضميمه كردن فايل به ايميلها به سادگي و تنها از طريق نگاه داشتن تكمه ماوس روي فايلهاي مورد نظر و كشاندن آنها به درون متن ايميل، مي‌باشد.

در مقابل خدمات پست الكترونيك "جي‌ميل" شركت "گوگل" اعلام كرد كه ميل باكس‌هاي كاربران خود رادر مقابل ويروس محافظت مي‌كند.

شركت "گوگل" پيش از اين خبر ايميل‌هايي را كه به همراه خود فايلهاي ضميمه آلوده و يا مشكوك به همراه داشتند(از جمله فايلهاي اجرايي با پسوند ‪ (.exe‬مسدود مي‌كرد اما پس از آن به صورت جامع به بررسي تمامي فايلهاي ضميمه ارسالي و دريافتي كاربران پرداخت.

با اين همه در پايان سال ‪ ۲۰۰۵‬مشخص شد كه افزايش گنجايش ميل باكس ها از سوي شركت‌هاي بزرگ اينترنتي از يك سو، افزايش ويروس‌ها و اسپم‌ها را نيز به همراه داشته است ، و از سوي ديگر ظاهرا در دنيا پرسرعت ايميل نيز به كار نمي‌آيد و كاربران به دنبال وسايل ارتباطي سريع تر چون "مسنجر"ها، هستند كه آينده ايميل‌ها را هم اكنون تهديد مي‌كند.

هر چه در اين معركه رخ داده باشد ، آن مهم است كه از ظرفيت‌هاي ‪۲‬ مگابايتي رايگان براي ميل باكس ها، امروزه بر اثر جدال بي‌پايان شركت‌هاي اينترنتي، كاربران به ميل باكس‌هايي با ظرفيت بالاي دو گيگا بايت دست يافته اند.

هر چند هنوز اين سوال است كه آيا اين ميزان شكوفايي ايميل ، پاياني براي اين اوج ، و آغاز شكوفايي رويايي مسنجرها نيست؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین