کد خبر: ۳۵۲۱۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

صالحی: رئیس‌جمهور با شجاعت مسوولیت مذاکره با آمریکا را قبول کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه در طول این مدت نیم‌بند و در سطوح پایین بوده است، گفت: تقاضا از طرف کشورهای خارجی برای همکاری هسته‌ای با ایران بسیار زیاد است و امروز با یک کشور جدید برای همکاری گفت‌و‌گو خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز : علی‌اکبر صالحی در مراسم رونمایی از شمش عناصر نادر استحصال شده از خاک که روز یکشنبه (نهم اسفند) در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور برگزار شد گفت: در ابتدا باید از شهدای هسته‌ای کشور که نقش بزرگی در عزت امروز ما ایفا کردند یاد کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ایران بهترین فرزندان خود را در این راه از دست داد تا عزت و شکوه خود را حفظ کند و بتواند در مقابل شش قدرت جهانی که بیش از 90درصد از فعالیت اقتصادی دنیا را در دست خود دارند ایستادگی کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که شکر نعماتی که خداوند به ما ارزانی داشته امری لازم است، گفت: فضای زندگی را اگر خوب درک کنیم آن وقت زندگی زیبا می‌شود؛ ما باید درک کنیم که زندگی فقط برای معیشت نیست، بلکه برای سعادت است.

صالحی ادامه داد: ما باید در طول مسیر زندگی هم بعد مادی خود را تقویت کنیم و هم بعد معنوی زیرا معیشت اگر چه لازم است ولی کافی نیست.

معاون رئیس جمهور پیام انقلاب اسلامی ایران را در راستای سعادت در زندگی عنوان کرد و گفت: همه ما در زندگی مشکلات زیادی داریم و به خاطر همین مشکلات است که به پناه نیاز پیدا می‌کنیم که معناگرایی به خوبی می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

وی به تغییر فضای کنونی جهان به نفع معنویت اشاره کرد و گفت: خاطره من از زمان دانشجویی در دانشگاه بیروت بر این امر گواه است زیرا در یکی از آن سال‌ها که محرم و عید تقارن پیدا کرده بود کسی به محرم توجه نمی‌کرد ولی الان دین از عزت زیادی برخوردار است و این عزت با گذر زمان رو به رشد است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از عملکرد برخی از کشورهای منطقه اعلام کرد: از تناقضات تاریخ این است که هر کشوری چاهی برای گرفتار کردن ایران کنده است خودش در آن چاه افتاده است و امروز عربستان همین وضعیت را دارد.

صالحی در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اشاره کرد و افزود: این مرکز مرا به وجد آورد؛ چرا که فکر نمی‌کردم در این مکان چنین مرکزی بتواند چنین کارهای بزرگی را انجام دهد. با دیدن این چنین فعالیت‌ها نه فقط در این مرکز بلکه در سراسر کشور باید یقین پیدا کنیم که ایران بر سکوی پرتاب قرار گرفته است و همه چیز آماده پرتاب است.

وی اضافه کرد: ما 37 سال رنج کشیدیم، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و البته اشتباهات زیادی را هم مرتکب شدیم ولی چون نیت‌ها پاک بود و بستر حرکت خدایی بود در مجموع برآیندی عالی به وجود آمد.

صالحی در ادامه تصریح کرد: امروز کشورهای اطراف ما دچار آشفتگی و گیجی هستند؛ البته که ما نمی‌خواهیم آنها چنین وضعیتی داشته باشند اما برای ما سوال است که چرا به دنبال حق نمی‌روند. کشورهای حوزه خلیج فارس آن‌قدر در مورد ایران حرف‌های بی‌اعتبار زده‌اند که حتی اربابانشان هم از آنها خسته شده‌اند. این‌ها حرف‌هایی است که کشورهای مذاکره‌کتنده در حین مذاکرات به ما می‌گفتند. این کشورها چاره‎ای ندارند حتی سیل و زلزله و سونامی‌های رخ داده در جهان را نیز به گردن ایران می‌اندازند.

وی هم‌چنین به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: برجام فضای خوبی را ایجاد کرده است و هیات‌های خارجی زیادی برای شروع همکاری به ایران مراجعه می‌کنند.

صالحی با بیان این‌که اگر رهبری در سال 90 اجازه مذاکره با آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای را به ما نمی‌دانند شاید اکنون مساله هسته‌ای حل نشده بود، گفت: به همین دلیل جا دارد از ایشان، هم به خاطر این موضوع و هم به خاطر راهنمایی‌های مدبرانه در طول مذاکرات تشکر کنم.

وی بر نقش رئیس‌جمهور در حل مساله هسته‌ای خاطرنشان کرد و افزود: ابتدای شروع مذاکرات هیچ چیز مشخص نبود به همین دلیل نیاز بود تا یک نفر مسوولیت این موضوع را قبول کند و رئیس‌جمهور با شجاعت این مسوولیت را قبول کرد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: مذاکره‌کنندگان هم نهایت تلاش خود را برای به سرانجام رساندن برجام به کار گرفتند تا در نهایت شاهد این دستاورد بزرگ باشیم.

صالحی در پایان اعلام کرد: با وجود این‌که ایران پیام دوستی خود را به کشورهای همسایه ارسال کرده است، اما متاسفانه دغدغه‌ این کشورها این شده است که چرا مشکل ایران در موضوع هسته‌ای حل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین