کد خبر: ۳۵۲۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱

بلومبرگ: سرمایه‌گذاران خارجی از پیروزی میانه‌روها در ایران خرسند می‌شوند

خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به نتایج اولیه انتخابات روز جمعه ایران، گزارش داد: شمارش آراء دو انتخابات کلیدی ایران نشان دهنده حمایتی قوی از میانه‌روهاست.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، نتایج اولیه شمارش آرای مجلس شورای اسلامی ایران نشان می‌دهد که ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها پیروزی قابل توجهی به‌دست آورده‌اند، ائتلافی که به نظر می‌آید تمام 30 کرسی متعلق به نمایندگان تهران را از آن خود کرده است.

این نتایج از حدود 2 میلیون و 600 هزار آرای تهران به دست آمده است که به گفته رسانه‌های ایرانی حدود 8 میلیون واجد شرایط برای شرکت در انتخابات دارد.

به گزارش بلومبرگ، میانه‌روها علاوه بر این، در یک انتخابات جداگانه برای تعیین اعضای مجلس خبرگان رهبری دست بالا را در اختیار دارند. هر دو انتخابات در مجموع می‌تواند آینده ایران را در شرایطی که بر سر روابط با غرب بحث‌هایی وجود دارد، تعیین کند. از زمان لغو تحریم‌های ایران در پی اجرای توافق هسته‌ای، تهران و غرب رو به بهبود روابط گام برداشته‌اند.

میلیون‌ها ایرانی روز جمعه در اولین انتخابات این کشور پس از اجرای توافق هسته‌ای پای صندوق‌های رأی رفتند که یک پیروزی برای روحانیون و سیاستمداران میانه‌رو محسوب می‌شود و قطعاً موجب تقویت دست روحانی در مقابل تندروها برای باز کردن دروازه‌های ایران به روی سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد.

علی واعظ، کارشناس حوزه ایران در گروه بحران بین‌المللی، مستقر در نیویورک می‌گوید که نتایج اولیه انتخابات مجلس خبرگان نیز منعکس‌کننده رأی مثبت جامعه ایران به رویکرد روحانی و هاشمی رفسنجانی مبنی بر یک سیاست وابسته به ائتلاف حزبی است که هماهنگ با اقتصاد جهانی است.

ائتلافی که در انتخابات خبرگان در تهران رأی آورده است به رهبری حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران و اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس‌جمهور پیشین این کشور تشکیل شده است.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود آورده است: روحانی که معمار یک چرخش اساسی دیپلماتیک در ایران است که به حصول توافق هسته‌ای منجر شد،‌ قصد دارد تا کودتای سیاست خارجی خود را پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 تبدیل به منافعی برای مردم ایران کند. برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز پیروزی میانه‌روها در کشوری با 77 میلیون جمعیت می‌تواند به معنای تسریع باز شدن دروازه‌های این بازار باشد.

به گزارش ایسنا، گزارش‌ها نشان می‌دهد حضور مردم ایران در این دو انتخابات بیش از 60 درصد بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین