کد خبر: ۳۵۲۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
نگاهی به تاخیرهای دو دولت احمدی‌نژاد در ارائه لایجه بودجه و واکنش مجلس

تاثیر نتیجه‌انتخابات بر بررسی لایحه‌ بودجه در مجلس؛ بودجه 95 تا پایان سال تصویب می‌شود؟

27 دی ماه 1394. این روزی است که حسن روحانی لایحه بودجه سال 95 را درست یک روز پس از آغاز اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. برخی ارائه این لایحه در آن تاریخ را تاخیر 42 روزه دانستند و رییس‌جمهور هم استدلال خودش را داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- لایحه بودجه 95 و لایحه برنامه ششم توسعه هرچند در هیاهوی انتخاباتی مجلس گم شد اما از آغاز به کار مجلس از روز دوشنبه بازهم بحث بر سر بررسی لایحه بودجه‌ای که فعلا کلیات آن در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است بالا گرفته است.

به گزارش آفتاب، مجلسی‌ها همچنان معتقدند هستند که در دو هفته زمانی که باقی‌مانده است تنها فرصت بررسی جزییات این لایحه در کمیسیون را دارند و ادامه بررسی‌ها به سال آینده موکول خواهد شد و دولت باید لایحه دو دوازدهم بدهد. این در حالی است که دولت همچنان معتقد است که تصویب این لایحه در صحن علنی و تایید آن در شورای نگهبان تا پایان سال محقق خواهد شد. اما چرا دولت امسال لایحه بودجه را دیر به مجلس داد؟

همان فردای اجرایی‌شدن برجام که به تاریخ 27 دی ماه بود حسن روحانی با دو لایحه به مجلس رفت. لایحه بودجه 95 و برنامه ششم. همان‌جا هم اظهاراتش با علت تاخیر در ارائه این لوایح عنوان کرد و گفت: عملکرد دولت در دو سال گذشته نشان داده که دولت یازدهم هم به دلیل شأن و منزلت والایی که برای مجلس قائل است و هم به دلیل اینکه تقدیم به موقع لایحه بودجه را نشانه‌ای معنادار از پایبندی دولت به انضباط مالی می‌داند همواره مقید بود که لایحه بودجه به موقع تقدیم مجلس شود. اما همانطور که می‌دانید زمان ارائه لایحه با زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تقارن پیدا کرد و دولت به لحاظ انعکاس خارجی و حساسیت بین‌المللی در این موضوع صلاح نمی‌دید که لایحه بودجه را براساس فرض رفع تحریم‌ها که تدوین کرده بود پیش از عملی‌شدن رفع‌تحریم‌ها به مجلس ارائه کند. البته اگر هم می‌خواست بودجه را بر مبنای فرض عدم رفع تحریم، تدوین و تقدیم مجلس کند چون پیش‌بینی این بود که تحریم‌ها رفع خواهد شد؛ بنابراین کاری مناسب نمی‌بود که ما برخلاف اعتقادمان لایحه‌ای بر مبنای ادامه تحریم‌ها تقدیم مجلس کنیم و این دلیل تاخیر ما در ارایه لایحه بودجه در امسال بود.

اظهارات حسن روحانی شاید آن روز خیلی از نمایندگان را قانع کرد چراکه آنها از دو سال گذشته کاری دولت خاطره خوبی داشتند و دولت یازدهم برخلاف دولت های نهم و دهم اهل تاخیر در ارائه لایحه بودجه نبود اما نگار انتخابات و نتیجه آن به صورت کلی نمایندگان را از ادامه بررسی این لوایح تا اندازه‌ای دلسرد کرده است. بر این اساس خوب است نگاهی به تاخیرهای دولت سابق در ارائه لایحه بودجه به مجلس داشته باشیم.

14 ماه تاخیر در ارائه لایحه بودجه

دولت‌های نهم و دهم تاخیرهای شگرفی در ارائه لایحه بودجه سالیانه که طبق قانون باید تا 15 آذرماه به مجلس تحویل داده شود داشته‌اند. بر این اساس در اولین سال کاری دولت نهم که می‌بایست لایحه بودجه سال 85 ارائه شود این لایحه با تاخیری 40 روزه یعنی در 25 دی ماه سال 84 به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد. تنها دو روز زودتر از زمانی که امسال دولت یازدهم لایحه بودجه 95 را ارائه داده است. اما ده سال پیش در چنین شرایطی مجلس هفتم به بررسی لایحه بودجه پرداخت و در نهایت در 27 اسفندماه شورای نگهبان لایحه بودجه را به تایید رساند. سال بعد اما تاخیر دولت نهم بیشتر شد‌. این‌بار دولت نهم در تاریخ اول بهمن سال 85 لایحه بودجه سال 86 را به مجلس تحویل داد یعنی با 46 روز تاخیر. لایحه بودجه‌ای که با تاخیر 46 روزه به مجلس آمده بود در تاریخ 24 اسفند‌ماه همان سال به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید. سال بعد اما بازهم تاخیرها کمتر شد. این بار لایحه بودجه سال 87  در تاریخ 17 دی ماه به مجلس رفت  و در تاریخ اول اسفند ماه همان سال تصویب و تایید شد. اما در سال بعد بازهم تاخیرها بیشتر شد. این مرتبه لایحه بودجه سال 88 با 53 روز تاخیر در تاریخ هشتم بهمن‌ماه به مجلس شورای اسلامی رفت. مجلس هم با تشکیل جلسات پشت سر هم  لایحه بودجه را مجددا در تاریخ 24 اسفند ماه نهایی کرد. اما سال بعد تاخیر دولت دهم در ارائه لایحه بودجه به 49 روز رسید. در نهایت این لایحه هم در تاریخ 25 اسفند ماه به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و نهایی شد.

لایحه بودجه سال 90 تاخیر بیشتری داشت. لایحه بودجه با 76 روز تاخیر در تاریخ اول اسفند 89 به مجلس رفت؛ تاخیری که شاید کسی انتظار آن را نداشت. اما دولت موظف به ارائه لایحه دو دوازدهم به مجلس شد تا لایحه بودجه اصلی در اردیبهشت ماه سال بعد به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برسید.  سال بعد هم دولت دهم که زیاد از ارائه لایحه دو دوازدهم به مجلس خاطره خوشی نداشت تلاش کرد تا این لایحه را زودتر به مجلس ارائه بدهد. لایحه بودجه 91 در همین راستا در تاریخ 12 بهمن ماه به مجلس شورای اسلامی رفت و شورای نگهبان و مجلس هم لایحه‌ای را که با یک تاخیر 57 روزه به مجلس شورای اسلامی رفته بود به دلیل آنکه درگیر انتخابات مجلس  نهم بود به تصویب نرساند و بازهم درخواست لایحه دو دوازدهم کرد. در آن سال هم لایحه بودجه سال 91 در اردیبهشت ماه همان سال 91 به تصویب رسید. تاخیر  دولت دهم در ارائه لایحه بودجه  به اوج خود رسید‌. این‌بار دولت لایحه بودجه سال 92 را با یک تاخیر شگرف در تاریخ نهم اسفند‌ماه به مجلس تحویل داد. در این سال هم دولت مجددا مجبور به ارائه لایحه دو دوازدهم شد و در نهایت در خرداد‌ماه سال 92 بود که لایحه بودجه آن سال تایید شد. با این اوصاف باید دید که تاخیر  دولت یازدهم در ارائه لایحه بودجه به مجلس با تاخیرهای دولت سابق تا چه اندازه قابل مقایسه است و آیا واقعا مجلس فرصتی برای بررسی لایحه بودجه‌ای که با یک دلیل مستدل با تاخیر به مجلس آمده است ندارد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین