کد خبر: ۳۵۳۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱

در روز نخست اجلاس سازمان همکاری اسلامی چه گذشت؟ ظریف و جبیر با یکدیگر دست دادند

پنجمین نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی با موضوع فلسطین امروز (یکشنبه) با برگزاری نشست های ابتدایی و سخنرانی برخی وزرا به پایان رسید.
آفتاب‌‌نیوز : اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی دقایقی قبل در جاکارتا با سخنرانی وزیر خارجه اندونزی بعنوان دولت میزبان آغاز به کار و روز نخست آن به پایان رسید. دکتر محمد جواد ظریف که ظهر امروز در راس هیاتی برای شرکت در اجلاس فوق العاده سران اسلامی در خصوص قدس و مسجدالاقصی وارد جاکارتا شد در این اجلاس حضور دارد. اجلاس سران کشورهای اسلامی فردا برگزار می شود.

وزیر خارجه اندونزی در سخنان افتتاحیه خود با اشاره به اینکه این نخستین اجلاس فوق العاده سران اسلامی است که ویژه قدس و مسجدالاقصی برگزار می شود گفت صلح در خاورمیانه تا هنگامی که مسئله فلسطین حل نشود برقرار نخواهد شد.

در ادامه اجلاس وزرای خارجه اسلامی در جاکارتا، ریاض المالکی وزیر خارجه دولت فلسطین در حال سخنرانی است. این اجلاس فوق العاده بدرخواست دولت فلسطین و برای رسیدگی به اقدامات رژیم صهیونیستی در زمینه یهودی سازی قدس و تهدید مسجدالاقصی برگزار می شود.

ریاض المالکی در سخنرانی خود با اعلام اینکه قدس در شرائط استعماری قرار دارد به ادامه شهرک سازی در قدس، جلوگیری از ورود مسلمانان به حرم قدسی شریف، حمله به نمازگزاران و ترور فلسطینیان بعنوان برخی از ابعاد سیاست استعماری رژیم صهیونیستی در قدس و فلسطین اشاره کرد. ریاض المالکی خواهان برخورد جمعی و قاطع کشورهای اسلامی با اقدامات استعماری رژیم صهیونیستی  شد.

در ادامه اجلاس ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی سخنان خود را آغاز کرد. وی با تشکر از اندونزی بخاطر میزبانی اجلاس و هیات های شرکت کننده بخاطر شرکت در اجلاس فوق العاده سازمان سخنان خود را آغاز کرد.

ایاد مدنی با تاکید بر ضرورت از سر گیری روند صلح گفت: بدون اتحاد داخلی فلسطینیان شرائط لازم برای تحقق حقوق فلسطینیان و موفقیت روند صلح فراهم نمی شود.

در ادامه جلسه حسن کلیب معاون بین الملل وزارت امور خارجه اندونزی و رئیس اجلاس کارشناسان ارشد گزارشی از جلسه صبح کارشناسان ارشد ارائه کرد.

اجلاس وزرای خارجه با سخنان کوتاه پایانی وزیر خارجه اندونزی و اعلام اینکه مراسم شام رسمی اجلاس به افتخار میهمانان ساعت 7 امشب برگزار می شود خاتمه یافت.

گفتنی است در حاشیه این نشست و در قالب عکس های یادگاری وزرا ظریف و عادل جبیر با یکدیگر دست دادند. این اتفاق البته بسیار کوتاه و گذری بود و هیج دیالوگی خاصی بین دو طرف برقرار نشد و تنها سلام و احوالپرسی میان دو طرف رد و بدل شد.

آقای ظریف در پاسخ به سوال خبرآنلاین گفتند در یک لحظه با یکدیگر رو در رو شدیم و هیج کدام اول به سمت دیگری نرفتیم.

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از پایان نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا با همتای تاجیک خود در یک نشست صمیمی و خصوصی به تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام دو کشور پرداخت.

گفتنی است با تصویب کلیات، جلسه امروز به پایان رسید و قرار است جلسه فردا با حضور سران برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین