کد خبر: ۳۵۴۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴

در جلسه شورای‌ عالی‌ انقلاب فرهنگی چه‌گذشت؟/تقدیر روحانی از مردم

رییس‌جمهور با تبریک حضور پرشکوه مردم و برگزاری با نشاط، سالم و آرام انتخابات هفتم اسفند، تاکید کرد: مشارکت پرشمار و آگاهانه مردم، اقتدار و سرمایه اجتماعی کشور را به رخ جهانیان کشید.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام حسن روحانی شامگاه سه شنبه و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزاری مستمر انتخابات در ۳۷ سال گذشته را از افتخارات جمهوری اسلامی دانست و افزود: در شرایطی که منطقه دستخوش نا‌آرامی و نا‌امنی‌های گسترده است، امنیت و آرامش انتخاباتی در سراسر کشور نشانه دیگری از توانمندی نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی کشور است.

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه همچنین از اعضای شورای نگهبان، وزارت کشور، هیاتهای نظارتی و اجرایی، استانداران، فرمانداران، نیروهای نظامی و انتظامی و نیز گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ها که زمینه ساز برگزاری شکوه‌مند، سالم، قانونمند و آرام انتخابات هفتم اسفند شدند، تشکر کرد.

در ادامه جلسه، طرح آمایش آموزش عالی در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بررسی قرار گرفت و شاکله اصلی طرح به تصویب رسید.

بر این اساس در حوزه وزارت علوم نیز همانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۰ منطقه علمی - آموزشی به استثنای تهران تعریف شد. در هر منطقه بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی استان محوریت هماهنگی و هم‌افزا کردن فعالیت‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی را بر عهده دارد.

با توجه به مزیت‌های نسبی هر استان و هر منطقه، بر اساس این طرح در آینده امکانات بیشتری به آن رشته‌ها و بخش‌هایی در حوزه‌های علوم داده خواهد شد که در هر کدام از مناطق جزو مزیت‌های نسبی جغرافیایی آن منطقه است.

همچنین مقرر شد وزارت علوم در مواردی که نیاز باشد، نسبت به تجمیع و ادغام برخی از موسسات آموزش عالی برای کیفی کردن، کاهش هزینه‌ها و چابک سازی آن‌ها به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقه باشد، اقدام کند.

وزارت علوم موظف شد طرح رتبه بندی و اعتبارسنجی موسسات آموزش عالی را تهیه و به تصویب ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برساند و از سوی دیگر برنامه ماموریت‌گرا کردن موسسات آموزش عالی را در سطوح ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و خاص تدوین و به مورد اجرا بگذارد.

در خصوص تدوین طرح نظام جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز مقرر شد پیش نویس این طرح از سوی وزارت علوم با همکاری وزارتخانه‌های ذیربط تهیه و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، هماهنگی و نظارت بر برنامه‌ریزی و اجرای اسناد آمایش آموزش عالی در حوزه وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب مصوبات شورا به عهده ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گذاشته شد.

در حوزه تطبیق محتوای دروس دوره‌های آموزش عالی با نیازهای شغلی نیز قرار شد برنامه‌ریزی ویژه‌ای از طرف وزارت علوم انجام شود.

طرح آمایش سرزمینی و سرفصل‌های اساسی آنکه در این جلسه مصوب شد، به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ابلاغ می‌شود و این وزارتخانه‌ها، این طرح را بر مبنای افق برنامه ایران ۱۴۰۴، در مدت زمان اجرای برنامه‌های ششم و هفتم در حوزه آموزش عالی عملیاتی خواهند کرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین ستاد راهبری نقشه جامع علمی را موظف کرد گزارش وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و حسب مورد دانشگاه آزاد اسلامی را در دوره‌های سالیانه دریافت و به شورا ارائه کند.

در مواردی نیز که این طرح نیاز به بازنگری، تغییر بعضی مواد یا اضافه کردن ماده‌ای داشته باشد، موضوع به پیشنهاد وزارتخانه‌ها یا دستگاه‌هایی که مجری هستند، ارائه و به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین