کد خبر: ۳۵۴۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

روسیه: آزمایش موشکی ایران خلاف برجام نیست

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: آزمایش‌های موشکی اخیر ایران نقض برنامه جامع اقدام مشترک نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی با توافق وین درباره برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

وی افزود:‌ ما از موشک‌هایی که ایران پرتاب کرده است، مطلع شده‌ایم. ضروری است بر این نکته تاکید کنیم که برنامه موشکی ایران به هیچ وجه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ارتباط ندارد و نباید در واکنش به یک تمرین نظامی بیانیه‌های تحریک‌آمیز منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز مقامات آمریکایی در واکنش به آزمایشات موشکی اخیر ایران تاکید کردند که این اقدام نقض توافق هسته‌ای نیست اما مدعی شدند که ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به ادعاهای غرب و آمریکا در خصوص آزمایشات موشکی اخیر گفت که این اقدام ایران به هیچ وجه نقض قطع‌نامه 2231 نیست و سلاح‌های کشتار جمعی شامل تسلیحات هسته‌ای در مبانی اقتصادی جمهوری اسلامی و دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تکید کرد: در بیانیه جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 به صراحت تأکید شده است که جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خویش در مقابل هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن هستند.

جابری انصاری همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون علیه هیچ کشوری اقدام نظامی نکرده ولی در برابر تجاوز با قدرت و صلابت مقاومت و ایستادگی خواهد کرد و بر سر امنیت و توانمندی دفاعی خود به هیچ وجه مصالحه نمی‌کند و به برنامه کاملا دفاعی و مشروع موشکی خود در چارچوب ضرورت‌های توانمندی برای دفاع مشروع و با رعایت تعهدات بین‌المللی، بدون ورود به عرصه کلاهک‌های هسته‌ای یا طراحی موشک‌هایی که قابلیت حمل چنین کلاهک‌هایی داشته باشند، ادامه خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین