کد خبر: ۳۵۵۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹

اروپا به دنبال پذیرش پناهجویان سوری از ترکیه

اتحادیه اروپا قصد دارد پس از توافق صورت گرفته با ترکیه هرچه سریع‌تر پناهجویان سوری "تایید شده" در ترکیه را بپذیرد و این در حالی است که صدها پناهجو در شرایطی اسفناک در مرزهای کشورهای بالکان به سر می‌برند.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری دویچه وله، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی راه‌هایی هستند که بتوانند هرچه سریع‌تر پناهجویان سوری را از ترکیه بپذیرند.

به گزارش ایسنا، روزنامه آلمانی دی‌ولت در شماره امروز (یک‌شنبه) خود گزارش داد که کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهند فرآیند انتخاب پناهجویان سوری ساکن ترکیه برای فرستادن آن‌ها به اروپا را تسریع کنند. انتخاب این پناهجویان که از سوی دفتر پناهندگان سازمان ملل صورت می‌گیرد، تاکنون مدت زمان زیادی طول می‌کشیده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل حداکثر می‌تواند سالانه ۵۰ هزار پناهجوی ساکن ترکیه را "مناسب تشخیص دهد" و فرستادن آن‌ها به یک کشور ثالث را تایید کند.

بر اساس برنامه تسریع این روند از سوی اتحادیه اروپا، باید مدارک شناسایی پناهجویانی که انتخاب می‌شوند با بانک اطلاعاتی تطبیق داده شود تا مطمئن شوند که این پناهجویان در خطر جدی بوده‌اند. در این برنامه همچنین نقش دولت ترکیه در بررسی این پرونده‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

بر اساس آخرین توافقی که میان ترکیه و اتحادیه اروپا صورت گرفت ترکیه موظف است پناهجویانی که از یونان بازگردانده می‌شوند را بپذیرد و در قبال هر پناهجویی که به ترکیه باز گردانده می‌شود، اتحادیه اروپا موظف است یک پناهجوی سوری تایید شده را از ترکیه بپذیرد.

در مقابل ترکیه خواستار آن شده تا روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا تسریع شود، شش میلیارد یورو کمک مالی از این اتحادیه دریافت کند و نیز ویزای کشورهای شنگن برای شهروندان ترکیه برداشته شود.

در حال حاضر حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری در ترکیه ساکن هستند.

در حالی که اتحادیه اروپا و ترکیه سرگرم یافتن راهی برای پناهجویان ساکن ترکیه هستند، گروهی که خود را به کشورهای حوزه بالکان رسانده‌اند پشت درهای بسته این کشورها سرگردانند.

نزدیک به یک هفته است که بیش از ۴۰۰ پناهجو در منطقه‌ای در مرز مقدونیه و صربستان سرگردانند. این پناهجویان به دلیل بسته بودن مرزهای مقدونیه، اسلوونی، صربستان و کرواسی نمی‌توانند وارد اروپا شوند و ضمنا نمی‌خواهند راه آمده از ترکیه را بازگردند.

این ۴۰۰ نفر در میان گل و لای و بدون دسترسی به آب آشامیدنی در انتظار اجازه ورود به اروپا و ادامه مسیرشان به سمت اروپای شمالی هستند.

وزارت کشور اسلوونی روز چهارشنبه اعلام کرد‌: تنها پناهجویانی می‌توانند وارد اسلوونی شوند که مایل باشند از این کشور درخواست پناهندگی کنند و یا دلایل منحصر به‌فرد انسانی داشته باشند.

صربستان، کرواسی و مقدونیه نیز گفته‌اند آنها نیز در مرزهای خود رفتاری مشابه اسلوونی را در پیش خواهند گرفت.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید، بیش از نیمی از کسانی که در کمپ این منطقه هستند، کودکند و وضعیت این کمپ را در حالت "هشدار" اعلام کرده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی ۸۰۰ هزار پناهجو از طریق مقدونیه وارد اروپا شده و به سمت کشورهای اروپای شمالی رفته‌اند. با بسته شدن مرزهای کشورهای حوزه بالکان حالا هزاران پناهجو نیز در مرز مقدونیه و یونان سرگردانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین