کد خبر: ۳۵۵۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

مذاکرات صلح سوریه در ژنو؛ دستور کار چیست؟

مذاکرات صلح سوریه در ژنو امروز (دوشنبه) در حالی آغاز می‌شود که همچنان اختلافاتی درباره "هیات دولت انتقالی" که مخالفان سوریه همواره بر تشکیل آن پافشاری می‌کنند، وجود دارد و دستور کار مشخصی نیز برای مذاکرات تعیین نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
امروز (دوشنبه) مذاکرات صلح سوریه میان طرف‌های درگیر همزمان با ورود بحران این کشور به ششمین سال خود در ژنو آغاز خواهد شد.

به گزارش آفتاب به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، طرف‌های شرکت کننده در حال حاضر برای آغاز مذاکراتی که دستور کار مشخصی ندارد به ژنو رفته‌اند.

در حالی مذاکرات آغاز خواهد شد که مخالفان سوریه همچنان خواهان برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مرحله انتقالی هستند در حالی که دولت سوریه این درخواست را قبول ندارد و معتقد است که چیزی به اسم دوره انتقالی وجود ندارد.

مخالفان سوریه با کناره گیری از درخواست خود برای تشکیل هیات دولت انتقالی مخالفت می‌کنند و از آمریکا می‌خواهند تا بر نظام سوریه و روسیه برای قبول این مساله فشار بیاورند.

با وجود اینکه دولت سوریه همواره تاکید کرده که مذاکرات صلح باید بدون پیش شرط آغاز شود اما مخالفان همچنان بر شرط برکناری بشار اسد تاکید دارد.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اخیرا اعلام کرد که در این مذاکرات درباره مسائل اصلی از جمله برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی در آینده سوریه صحبت خواهد شد.

این مذاکرات که قرار است حدود دو هفته به طول بینجامد پس از آن برگزار می‌شود که اخیرا پس از تلاش‌های طرف‌های بین‌المللی آتش بس در سوریه برقرار شد و احتمالا آتش بس برای دو هفته دیگر نیز تمدید شود. آتش بس در سوریه شامل گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره نیست و عملیات ارتش سوریه با کمک جنگنده‌های روسی علیه تروریست‌ها ادامه خواهد داشت.

مذاکرات ژنو 3 با مذاکرات قبل تفاوت دارد چرا که همزمان با ادامه آتش بس در سوریه که به رغم برخی نقض‌ها همچنان پایدار است، برگزار می‌شود.

مخالفان سوریه که همچنان با مطرح کردن پیش شرط‌های خود سعی در به شکست کشاندن مذاکرات دارند، اعلام کرده‌اند که دیدار با دی میستورا در روز سه شنبه را قبول کرده‌اند.

پیش‌شرط‌های مخالفان سوریه از جمله شرط برکناری بشار اسد در دوره انتقالی در حالی مطرح می‌شود که اخیرا ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، بشار اسد را خط قرمز دانست.

با وجود اختلافاتی که میان مخالفان سوریه و هیات دولت درباره مرحله انتقالی وجود دارد اما به دلیل تحولات اخیر از جمله برقراری آتش بس در سوریه پس از چند سال درگیری و جنگ شدید میان گروه‌های مختلف امید است که این مذاکرات این بار نتیجه بدهد و اختلافات میان دو طرف با تلاش‌های مداوم بین‌المللی پایان یابد.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین