آفتابنیوز : شركت "ياهو" كه ده سالگي خود را در سال ۲۰۰۵ميلادي جشن گرفت، در اين سال با ارائه يك "مسنجر" جديد، خدمات اينترنتي روابط اجتماعي "ياهو ،"۳۶۰ نوار ابزار ويژه مرورگر فايرفاكس و انواع قابليتهاي جديد براي موتور جستجوي خود، موفق شد صدها ميليون كاربر را به سوي وب سايتهاي خود جلب كرده و سود سرشاري را از جلب آگهيهاي اينترنتي دريافت كند.
آخرين آمارهاي جمعآوري شده در سال ۲۰۰۵نشان داد وب سايت اصلي (پورتال) شركت "ياهو" همچنان پربينندهترين وب سايت اينترنت در جهان بوده و سايت خبري اين شركت نيز در ميان تمامي سايتهاي خبري اينترنت داراي بيشترين تعداد بازديدكنندگان است.
شركت "ياهو" در سال ۲۰۰۵نگارش آزمايشي "مسنجر" محبوب خود را با قابليتهاي جديد از جمله تلفن اينترنتي( (VoIPارائه كرد. طبق آمارهاي جمعآوري شده، هماكنون بيش از ۶۵ميليون نفر از كاربران اينترنت در سراسر جهان از مسنجر شركت "ياهو" براي گپ زدن(چت) در اينترنت استفاده ميكنند و اين موضوع "ياهو مسنجر" را به دومين نرمافزار پيغام رسان محبوب جهان تبديل كردهاست.
نگارش جديد مسنجر "ياهو" به كاربران اجازه ميدهد علاوه بر ارسال پيامهاي متني، سادهتر از قبل از طريق تلفن اينترنتي با يكديگر ارتباط بر قرار كرده، براي تلفنهاي همراه پيغام كوتاه بفرستند و تصاوير و نوشتههاي خود را در وب لاگ شخصيشان قرار بدهند.
"ياهو" اعلام كردهاست كه در ميان بسياري ويژگيهاي جديد "ياهو مسنجر"، بيشتر تمركز اين شركت روي ايجاد قابليت تماس تلفني اينترنتي، ارسال ايميلهاي صوتي و بهينهسازي ارتباطات صوتي مستقيم كاربران يا يكديگر، هم براي كاربران اينترنتهاي پر سرعت، و هم براي كاربران اتصالات اينترنتي "دايل آپ" بودهاست.
از ديگر اقدامات مهم شركت "ياهو" در سال ،۲۰۰۵ارائه يك نگارش آزمايشي از خدمات اينترنتي جديد "ياهو "۳۶۰در ماه مارس بود.
اين خدمات به كاربران قابليتهاي فراوان، از جمله برخورداري از وب لاگ، مبادله انواع فايل با ساير كاربران "ياهو" و قرار دادن تصاوير شخصي در اينترنت را اهدا ميكند(مشابه سايت معروف "اوركات" شركت "گوگل").
يكي ديگر از اقدامات جالب "ياهو" در سال ،۲۰۰۵افزودن فولدر جديدي ويژه استفاده كاربران از فناوري اينترنتي "آر.اس.اس" به خدمات پست الكترونيك خود بود كه كاربران ميتوانند با بازديد از آن، از به روز شدن سايتهاي اينترنتي مورد علاقه خود باخبر شوند.
اين شركت در سال ۲۰۰۵امكانات جستجوي وب لاگها را نيز به بخش جستجوي اخبار از خدمات موتور جستجوي خود اضافه كرد به طوري كه هماكنون چنانچه كاربران كليد واژه مورد نظر خود را براي جستجو در قسمت جستجوي اخبار موتور جستجوي "ياهو" وارد كنند، فهرستي از وب لاگهاي مرتبط با آن كليد واژه در پنجرهاي در قسمت راست نتايج عادي جستجو براي كاربر نمايش داده ميشود.
اقدام "ياهو" در زمينه كنار همقرار دادن اخبار استخراج شده از وب لاگها و اخبار استخراج شده از سايتهاي رسمي خبري نشاندهنده افزايش روزافزون اعتبار وب لاگهاي اينترنتي است.
شركت "ياهو" اعلام كرد از آنجا كه اخبار ارائه شده در وب لاگها تاييد نشده و شايعات و گاه اخبار نادرست نيز در ميان آنها به چشم ميخورد، اين شركت در ارائه نتايج جستجوها، موارد استخراج شده از سايتهاي رسمي خبري و موارد استخراج شده از وب لاگها را به صورت مجزا از يكديگر براي كاربران نمايش خواهد داد به طوري كه كاربران قادر خواهند بود با كليك كردن روي پنجره مربوط به اخبار وب لاگها در كنار اخبار اصلي، اين موارد را مشاهده كنند.
علاوه بر موفقيت در زمينه معرفي خدمات متنوع جديد، "ياهو" در سال ۲۰۰۵ با دستيابي به سهم بازار ۳۰/۵درصدي در زمينه موتورهاي جستجو، موقعيت خود را به عنوان دومين موتور جستجوي محبوب اينترنتي پس از موتور جستجوي شركت "گوگل"، تحكيم كرد.
اين شركت در سال گذشته ميلادي موفق شد با تجهيز و تقويت موتور جستجوي خود، در رقابتي سرسختانه با شركت "گوگل" تعداد كاربران موتور جستجوي خود را به ميزان قابل توجهي بالا ببرد.
شركت ياهو هماكنون بيشترين كاربران نوار ابزار ( (toolbarويژه مرورگرهاي اينترنتي جهان را داراست به طوري كه ۵۱درصد جستجوهاي انجام گرفته با نوار ابزارها در سال ۲۰۰۵از طريق نوار ابزار "ياهو" بوداست.
"ياهو" در سال ۲۰۰۵موفق شد در زمينه خدمات مسنجر نيز موقعيت خود را حفظ كند به طوري كه "ياهو مسنجر" همچنان پس از مسنجر شركت "اي او ال"، پركاربرترين خدمات پيغام رسان اينترنت است.
با آغاز سال ۲۰۰۶ميلادي شركت "ياهو" در حالي وارد دومين دهه از عمر خود ميشود كه كارشناسان رايانهاي عقيده دارند به رغم رقابت فشرده و روزافزون شركتهايي نظير "گوگل" و "مايكروسافت"، اين شركت همچنان در اين سال به عنوان يكي از موفقترين و پرمخاطبترين شركتهاي اينترنتي جهان مطرح خواهد بود.