کد خبر: ۳۵۵۷۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
واکنش وزیر امورخارجه به اتهامات علیه کشورمان بخاطر آزمایش موشکی سپاه

ظریف: اگر موشک داشتیم، صدام جرات‌حمله نداشت/ايران و عربستان باید گفت‌وگو كنند

وزیرامور خارجه گفت: در مقابل کسانی که ایران را به رفتار تحریک آمیز متهم می کنند از همان جمله فرمانده سپاه پاسداران استفاده می‌کنم که گفت ما به جز در موارد دفاعی از قدرت نظامی استفاده نخواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- محمد جواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: نه برجام و نه قطعنامه شورای امنیت ایران را از کار بر روی موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند منع نمی‌کند. متون را بخوانید؛ انگلیسی ساده است و نه متون نامفهوم حقوقی.

به گزارش آفتاب، به‌گفته وزیر امور خارجه ایران در ٢٥٠ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده است. ولی وقتی صدام ما را موشک‌باران می‌کرد و برای هشت سال به مردم ما حملات شیمیایی می‌کرد، هیچ کسی به کمک ما نیامد. اگر در زمان حمله صدام به ایران دارای موشک بودیم، می‌توانست جرات این کار را از وی بگیرد و یا حداقل حملات کور وی را به مردم غیرنظامی کاهش دهد.

ظریف: اگر موشک داشتیم، صدام جرات‌حمله نداشت/ايران و عربستان باید گفت‌وگو كنند

به گزارش آفتاب، ظريف همچنین اخیراً در سفری به استرالیا و در پایتخت این کشور در پاسخ به سوالاتی درباره رابطه با عربستان و كشورهاي حوزه خليج فارس، بحران سوريه، موضوع مهاجرت و آزمايش موشكي اخير ايران پاسخ داد.  ظريف با اشاره به اينكه داعش و جريان‌هاي تروريستي تنها تهديدي براي يك منطقه نيستند به طرح رييس‌جمهور کشورمان براي مبارزه با خشونت كه در مجمع عمومي سازمان ملل در سال ٩٢ مطرح شد اشاره و گفت: ايران تنها كشوري در منطقه است كه در آن انتخابات برگزار مي‌شود و مردم سرنوشت خود را پاي صندوق‌هاي راي تعيين مي‌كنند اما ما به دنبال تقويت حقوق بشر هستيم و اميدواريم كه نگاه‌هاي سياسي به اين مقوله پايان داده شود.

وزير امور خارجه همچنین درخصوص آزمايش‌هاي موشكي اخير ايران گفت: موشك‌هاي ايران تنها در قالب سامانه دفاعي هستند و ما از اين تجهيزات عليه هيچ كشور ديگري استفاده نمي‌كنيم. كشورهايي كه از آزمايش موشكي ايران انتقاد مي‌كنند همان كساني هستند كه به كشورهاي ديگر حمله كرده‌اند و باور ندارند كه استفاده از زور در جهان امروز ديگر جواب نمي‌دهد. ايران منشور ملل متحد را امضا كرده و تعهد داده كه از تجهيزات نظامي فقط در راستاي دفاع از خود و نه تجاوز به كشور ديگري استفاده نكند. اگر حمله‌اي صورت بگيرد ايران از خود دفاع مي‌كند. هزينه نظامي ايران به نسبت ساير كشورهاي منطقه بسيار ناچيز است و ما كمترين بودجه نظامي را نسبت به اين كشورها داريم.

 ظريف همچنین در پاسخ به سوالی تاكيد كرد كه قطعنامه ١٩٢٩ ديگر وجود خارجي ندارد و در حال حاضر قطعنامه ٢٢٣١ روي ميز است كه لحن متفاوتي نسبت به آزمايش‌هاي موشكي ايران با قطعنامه‌هاي پيشين دارد. وي همچنين به موضع‌گيري وزارت امور خارجه امريكا در اين خصوص اشاره كرده و گفت كه آنها هم تاييد كرده‌اند كه اين آزمايش موشكي نقض برجام نيست. ظريف در ادامه گفت: ما تسليحات هسته‌اي نداريم، برنامه‌اي هم براي دسترسي به آنها نداريم، جامعه جهاني هم با برجام از اين امر مطمئن خواهد شد پس ما موشك‌هاي خود را براي حمل كلاهك هسته‌اي طراحي نمي‌كنيم كه نقض قطعنامه ٢٢٣١ باشد. وزير امور خارجه ايران با اشاره به هشت سال جنگ تحميلي عليه ايران و سكوت جامعه جهاني در اين خصوص گفت: سامانه موشكي ايران براي دفاع از خود است و عليه هيچ كشوري نيست. هشت سال همه از صدام حسين كه به ايران حمله شيميايي كرد دفاع كردند و كسي از ايران كه مورد حمله قرار گرفته بود دفاعي نكرد. در آن سال‌ها هيچ‌كس به ما براي دفاع از شهروندان‌مان موشك نداد و اكنون ما خود براي دستيابي به اين موشك‌ها اقدام كرده‌ايم

 ظريف در پاسخ به سوالي درباره رابطه ايران و عربستان هم گفت: ايران و عربستان بايد در مورد داعش و مسائل جهان اسلام با يكديگر گفت‌وگو كنند. با مذاكرات دو كشور مشكلات حل مي‌شود مشكل امروز جهان نبود شناخت از واقعيت‌هاي موجود است و ما بايد واقعيت را درك كنيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
2
7
درود بر اقای ظریف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
2
4
چرا درباره موشک های بالستیک 3000 کیلومتری دی اف21 عربستان حرف نمی زنید!؟ یا کلاهک های اتمی اسراییل و پاکستان این قدر انفعالی نباشید کشوری مثل استرالیا یا کانادا خودشون راکتور هسته ای آب سنگین پلوتونیوم دارن چرا اجازه می دید به راحتی درباره خطوط قرمز ایران یا تجزیه و فدرالی!! کردن ایران قومیتی نظر بدن....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین