کد خبر: ۳۵۵۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲

«هزاردستان» به روایت علی نصیریان و جمشید مشایخی

علی نصیریان در مراسم رونمایی از نسخه HD‌ سریال «هزاردستان» یادآور شد: تمام کسانی که روزی با آن‌ها در سریال «هزاردستان» کار کردم همگی برای خود استاد هستند.
آفتاب‌‌نیوز : مراسم رونمایی از نسخه HD‌ سریال «هزاردستان» با حضور علی نصیریان، جمشید مشایخی، ابوالحسن داودی، محمدعلی نجفی، احسان کاوه مدیر شبکه تهران و همچنین جمعی از اهالی رسانه عصر امروز - چهارشنبه - در فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علی نصیریان - بازیگر پیشکسوت کشورمان - در سخنانی در این مراسم ضمن اشاره به شبکه تازه تاسیس تهران یادآور شد: کمیت شبکه ها در حال حاضر زیاد شده است، امیدواریم کیفیت هم بالا برود چون سرمایه‌های ما همین مردم هستند.

نصیریان در ابتدای سخنانش تاسف خورد که جای همکاران چند دهه‌ی قبل خود از جمله محمدعلی کشاورز و داود رشیدی در این مراسم خالی است.

این هنرمند در ادامه درباره‌ی علت ماندگاری سریال «هزاردستان» اظهار کرد: ما برای ساخت سریالی به یادماندنی همچون «هزاردستان» انگیزه داشتیم. انگیزه است که شور می‌آفریند و هنر و خلاقیت هنری بدون شور امکان ندارد. ما انگیزه داشتیم، علی حاتمی هم که بنیان‌گذار بود انگیزه داشت، متن داشت و ضمیر داشت. حاتمی حتی به جزییات نگاه می‌کرد و این یکی از خصوصیاتش بود.

او در ادامه یادآور شد: در حین ساخت سریال «هزاردستان» مرحوم علی حاتمی به جزییات نگاه داشت حتی یک لیوان را با دقت نگاه و راجع به آن فکر می کرد. این سریال در کاخ نیاوران ساخته شد. من همیشه نگران اشیاء عتیقه‌ای که در آنجا بودند، بودم. اینکه آسیبی به آن‌ها نرسد.

علی حاتمی در این زمینه با دقت از اشیاء حراست می‌کرد و تمام این‌ها عشق حاتمی بود.

نصیریان درباره‌ی جمشید مشایخی که کمال‌الملک را در هزاردستان نقش بست، گفت: واقعا چقدر زیبا جمشید مشایخی، نقش کمال‌الملک را ترسیم کرد و توانست با روح و جان، شکل و شمایل و روح یک هنرمند ایرانی را به زیبایی تمام با متانت و با ریتم درونی به تصویر بکشد و مجسم کند.

بزرگ آقای سینمای ایران در ادامه مطرح کرد: اگر «هزاردستان» بعد از 30 سال در تلویزیون ملی ما بازسازی می شود. اگر این کار ماندگار می شود و اگر هنرمندانی مثل محمدعلی کشاورز، داود رشیدی و جمشید مشایخی ماندگار می شوند همه به انگیزه آن‌ها برمی‌گردد. آن نیروی محرک درونی انسان است که او را وادار می کند بدون توجه به یک مساله حرکت کند و خلق کند و پشت همه این‌ها انگیزه و شور است. چیزی که در این زمانه متاسفانه کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و همه به مسائل دیگر دل بسته‌اند. معنویت باید غالب شود اما مادیات غالب شده است.

نصیریان در ادامه سخنان خود به سال‌های دور تئاتر اشاره کرد و گفت: آن موقع ما به دنبال تماشاگر بودیم تا بیاید و تئاتر ما را ببیند. زمانی که سنگلج راه‌اندازی شد، کسی نبود که تئاتر ببیند، حتی آنقدر ناامید بودیم که تئاتر آن‌جا را ببینیم اما همه این‌ها جز با انگیزه داشتن و شور مقدور نبود.

این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از سخنان خود از شهرک غزالی، یادگار علی حاتمی یاد کرد و ضمن انتقاد از تلویزیون در قبال نگهداری آن اظهار کرد: علی حاتمی انگیزه داشت او در سرما و گرما لاله زار را ساخت که در حال حاضر شهرک غزالی یادگار اوست اما متاسفم که تلویزیون به آن نمی رسد چرا که این کار را می کنید. طراح این شهرک از ایتالیا آمده بود.

این هنرمند پیشکسوت از تلویزیون همچنان درخواست کرد که از این شهرک به درستی نگهداری کند.

نصیریان در پایان سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور جمشید مشایخی در این مراسم و در حالی که بغضش شکست، از هنرمندانی همچون عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی و محمدعلی کشاورز یاد کرد که در این مراسم حضور ندارند و گفت: زمانه است و این اتفاق برای همه می افتد.

همزمان با سخنرانی علی نصیریان، جمشید مشایخی وارد مراسم شد که با اعلام علی نصیریان و تشویق حاضران روبرو شد.

جمشید مشایخی در بدو ورودش به حضار گفت: علی نصیریان در هزاردستان نقش مراد من را بازی می کرد و من مریدش بودم.

وی در سخنانی در این مراسم گفت: تمام حرف‌های زیبا، حرف‌های دلنشین و سخنانی که باید را بنده به عنوان یک شاگرد از عزیزم و هنرمند بزرگ ایران شنیدم و حرفی برای گفتن ندارم.

این هنرمند پیشکسوت سپس با اشاره به خاطره‌ای از سال‌های دور و اولین همکاری‌اش با علی نصیریان گفت: سال 58 و 59 بود که شبکه دو سیما در تدارک برنامه‌ای بود. آن زمان بنده با اسماعیل شنگله خیلی رفیق بودم و آقای نصیریان در حال ساخت مجموعه‌ای بودند. من آن موقع برای بازیگری آمده بودم و به جای یک بازیگر دیگر بازی کردم که بازی‌اش از طرف آقای نصیریان چندان پذیرفته نشد. ما رفتیم برای بازی این آدم کوچک و مورد قبول آن آدم بزرگ قرار گرفتیم و افتخار می کنم اولین کارم مورد قبول ایشان قرار گرفت.

مشایخی در بخش دیگری از سخنان خود به سریال هزاردستان علی حاتمی اشاره کرد و گفت: سال 58 شادروان علی حاتمی شروع به ساخت این سریال کرد. من و خانم فخری خوروش را جلوی دوربین برد اما به دلیل اینکه خوروش از نظر سنی همخوانی نداشت بازیگر دیگری به جای ایشان دعوت شد. آن زمان مسئولان تلویزیون مدام تغییر می کردند و ساخت سریال هزاردستان به تاخیر می افتاد.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه درباره علی حاتمی گفت: حاتمی کارگردان برجسته و نویسنده‌ای برجسته بود. آن‌هایی هم که از این مجموعه از دنیا رفتند خدا رحمت‌شان کند. جمشید هم خاک پای همه شماست.

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از این مراسم احسان کاوه مدیرشبکه تهران در سخنانی درباره سریال هزاردستان یادآور شد: این سریال میراث و افتخار ماست و سریال‌هایی که از این دست ساخته شده سریال‌هایی هستند که تمام کودکی من با دیدن آن‌ها گذشته و خاطرات امروز من با مرور آن تصاویر زنده می شود. خوشحالیم که شرایطی به وجود آمده که شبکه تهران توانسته نسخه HD آن را تهیه و در خور شأن این آثار آن را برای مخاطبان پخش کند.

او سپس گفت: خدا رحمت کند زنده‌یاد علی حاتمی را. زمانی که ایشان فوت کردند من در مقطع ابتدایی تحصیل می کردم و با فوت ایشان گریه کردم به دلیل اینکه هر جمعه که این سریال از تلویزیون پخش می شد به آن عشق می ورزیدم.

مدیر شبکه تهران در پایان سخنان خود بیان کرد: می خواهیم جشن بگیریم که این سریال را با کیفیت خوبی خواهیم دید و به نوعی شاید با این کار دین‌مان را به این عزیزان توانسته باشیم ادا کنیم.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از نسخه HD سریال به یادماندنی هزاردستان به همت شبکه تهران برگزار شد. در این مراسم کلیپ‌هایی از هنرمندان مجموعه هزاردستان از جمله محمدعلی کشاورز، داود رشیدی و عزت الله انتظامی که نتوانسته بودند در این مراسم حضور پیدا کنند پخش شد. بخش‌هایی از این کلیپ مربوط به ایفای نقش این هنرمندان در سریال هزاردستان بود.

همچنین در این مراسم از علی نصیریان و جمشید مشایخی به پاس هنرمندی‌شان در سریال هزاردستان تجلیل شد و از سوی مدیر شبکه تهران، احسان کاوه لوح یادبودی به آن‌ها اهدا شد.

در بخش پایانی این مراسم قطعه با کلام تیتراژ هزاردستان با عنوان «به یادت سرمستم» توسط علیرضا وکیلی منش - خواننده -اجرا شد.

هوشیار کرمی مجری شبکه تهران اجرای این مراسم را بر عهده داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین