کد خبر: ۳۵۶۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲

عملکرد یکساله سازمان مدیریت بحران/ از آماده سازی مدارس دربرابر زلزله تا تهیه سند آسیب‌شناسی کلانشهرها

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در تشریح اقدامات این سازمان در سال 95 از ابلاغ برنامه آماده سازی مدارس در برابر زلزله و تهیه سند آسیب شناسی کلانشهرها به عنوان مهمترین طرح‌ها در سال 94 نام برد و گفت که در این سال میزان تفاهم نامه‌های همکاری بین المللی مدیریت بحران افزایش داشته است.
آفتاب‌‌نیوز : بهنام سعیدی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران در سال 94 در کلیه حوادث طبیعی حضور و مسئولیت تامین خسارات و هماهنگی دستگاه‌های مختلف در محل حادثه را بر عهده داشته است، گفت: در سال 94 چندین مورد زمین لرزه به قوع پیوست که خوشبختانه این زمین لرزه خسارات چندانی برجای نگذاشتند اما متاسفانه جاری شدن سیل خسارات جانی و مالی را به ساکنان نقاط مختلف کشور وارد کرد که سازمان مدیریت بحران تمام تلاش خود را برای رفع خسارات اقتصادی به کار بست.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در سال 94 توجه به بیمه‌ها و ایجاد انگیزه در شهروندان برای اعتماد به سازمان‌های بیمه گذار و مراجعه به آنان از جمله مهمترین اهداف سازمان مدیریت بحران کشور بود، افزود: در این سال، سه جلسه شورای عالی مدیریت بحران کشور برگزار شده و نتایج و دستاوردهای خوبی هم داشته است، البته از ریاست جمهوری برای حضور در این جلسات نیز دعوت شده که امیدواریم در سال 95 شاهد حضور وی در این جلسات باشیم.

سعیدی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی نیز برای استانداران، فرمانداران، بخشداران و مدیران کل بحران استانها برگزار شده است، گفت: به روز رسانی شرح خدمات طرح جامع خطرپذیری زلزله، سیل و خشکسالی با همکاری دستگاه های تخصصی و ابلاغ آن به استان‌ها و دستگاه‌های تخصصی، از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تهیه و تدوین و پیگیری لایحه دایمی شدن قانون سازمان مدیریت بحران کشور از طریق دولت و مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در سال 94 است، گفت: امیدواریم در سال 95 این لایحه تصویب و برای اجرا ابلاغ شود چرا که در کشور پر مخاطره‌ای همچون ایران نیازمند یک ساختار قوی و منسجم با اختیارات کافی به منظور امداد رسانی به حوادث احتمالی هستیم.

ابلاغ برنامه آماده‌سازی مدارس در برابر زلزله
سعیدی از تهیه و ابلاغ برنامه آماده سازی مدارس در برابر زلزله خبر داد و گفت: همچنین چندین مانور سراسری زلزله در مدارس کشور نیز برگزار شده است.

به گفته وی، سیاست گذاری برای احداث 1000 پایگاه چند منظوره مدیریت بحران طی یک برنامه پنج ساله در مناطق شهری از دیگر اقدامات مدیریت بحران در سال 95 است.

وی اظهارکرد: به منظور ایجاد شبکه گسترده متمرکز و یکپارچه برای هماهنگی و ارتقاء سطح عملیات مقابله و افزایش آمادگی شهرها برای مواجهه با حوادث طبیعی و بحران های احتمالی ناشی از حوادث تا کنون حدود 114 پایگاه احداث شده و به بهره برداری رسیده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: سیاستگذاری برای احداث 31 مرکز مدیریت و کنترل حوادث در مراکز استانهای کشور به منظور تقویت زیر ساخت مدیریت بحران در کشور و ایجاد مکانی برای فرماندهی واحد در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه و انجام امورات مربوط به مراحل چهارگانه مدیریت بحران، نیز انجام شده و تا کنون 17 مرکز مدیریت و کنترل حوادث در کشور به بهره برداری رسیده و سایر مراکز نیز در مراحل اجرای عملیات ساختمانی قرار دارند.

سعیدی با بیان اینکه توافق نامه همکاری نیز میان سازمان مدیریت بحران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به امضاء رسیده است، گفت: در این تفاهم نامه برای استفاده از امکانات نیروهای مسلح در هنگام بحران ها و حوادث طبیعی اقدامات خوبی انجام شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: برنامه ریزی و پیگیری برای اجرای پروژه‌های پیشگیرانه شامل اجرای طرح های آبخیزداری، آبخوان داری، کنترل سیلاب، جمع‌آوری آبهای سطحی و ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مقاوم سازی ساختمان های اداری و مهم و تقویت زیرساخت‌های آمادگی و مقابله و همچنین بازسازی مناطق آسیب دیده نیز انجام شده است، به طوریکه در مجموع در سال 93 حدود 7000 پروژه در سطح کشور با اعتباری بالغ بر 25000 میلیارد ریال تعریف و اجرایی شده است.

وی با اشاره به تدوین لایحه بیمه حوادث همگانی و پیگیری تصویب آن در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم قبل از پایان مجلس نهم این لایحه به تصویب برسد.

تهیه سند آسیب شناسی کلانشهرها
سعیدی تهیه سند آسیب شناسی کلانشهرها را از دیگر اقدامات انجام شده در سازمان مدیریت بحران دانست و گفت: تهیه تدوین دستور العمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداریهای سراسر کشور و ابلاغ آن با امضاء قائم مقام رییس شورای عالی مدیریت بحران کشور انجام شده است؛ همچنین براساس مصوبه هیات وزیران، دستگاه های اجرایی مکلف به بیمه کردن کلیه اموال منقول و غیر منقول خود در برابر حوادث طبیعی شدند و سازمان مدیریت بحران پیگیریهای لازم را در سال جاری از استانداران سراسر کشور انجام داده است و بر اساس گزارشات دریافتی تاکنون 23 استان اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، شرکت در جلسات تدوین سند 10 ساله همکاری جهانی برای کاهش ریسک بلایا، ابلاغ دستورالعمل شورای لرزه نگاری، ابلاغ اعتبار به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به منظور اطفاء حریق جنگلها و مراتع و ... را از دیگر اقدامات سازمان در سال 95 برشمرد و گفت: طبق قانون بودجه سالهای 1393 و 1394 وام‌های کشاورزان آسیب دیده از حوادث طبیعی به مدت سه سال امهال و هزینه آن از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور پرداخت می شود.

سعیدی امضای موافقتنامه همکاری، هشدار در شرایط اضطرار و رفع پیامدهای آن در دریای خزر با مشارکت پنج کشور ساحلی و جمهوری آذربایجان و تهیه و ارسال پیش نویس دو تفاهم نامه همکاری به کشورهای ارمنستان و ترکیه را نیز از جمله عملکرد سال 94 سازمان مدیریت بحران برشمرد و گفت: اخذ نیازمندیهای مالی کارگروه‌های تخصصی چهارده گانه و ارسال به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تهیه و تدوین دستورالعمل وظایف استانهای معین در حوادث ملی و منطقه‌ای، اجرای طرح توانمندسازی هیئت‌های مذهبی در 6 استان کشور، هدایت پنج پروژه تحقیقاتی با همکاری برنامه عمران ملل متحد و مشارکت پنج دستگاه داخلی جمعاً به مبلغ یک میلیارد و 760 هزار دلار، اخذ نیازمندی‌های مالی استانهای سراسر کشور در موضوع پیشگیری و آمادگی و ارسال به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، گردآوری و تدوین مجموعه قوانین، مقررات و آیین نامه‌های مرتبط با سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه کشور، تدوین طرح جامع بازتوانی کشور و ابلاغ آن به دستگاه‌های متولی، فرآهم کردن زمینه برای بازدید نمایندگان مرتبط با مدیریت بحران سازمان ملل و سایر کشورها در جمهوری اسلامی ایران و ... نیز در طول سال 94 انجام شده است.

وی با اشاره به استانداردسازی آموزش و ارزشیابی آموزش مدیریت بحران و کاهش خطرپذیری بلایا و تدوین و اخذ استاندارد بازتوانی روانی در کشور با کمک دستگاه‌های مرتبط و سازمان ملی استاندارد ایران، آنها را جزو اقدامات سازمان در سال 94 اعلام کرد و گفت: تخصیص مبلغ 43 هزار و 785 میلیارد ریال در سال جاری برای اقدامات پیشگیرانه و مقابله با پیامدهای خشکسالی در قالب برنامه های محیط زیست، کنترل و مقابله با خشکیدگی جنگلها، شیوع امراض و آفات ناشی از خشکسالی، اجرای پروژه های تامین و انتقال و تأمین آب شرب از جمله اقدامات انجام شده است.

به گفته سعیدی، تهیه سند چارچوب همکاری با سازمان ملل متحد(UNDAF) برای اجرا از سال 2017 تا 2021، همکاری در برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی جامع مدیریت بحران، ترجمه و انتشار سند جهانی برای کاهش خطرپذیری بلایا، امضای تفاهمنامه همکاری با پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در زمینه کاهش خطرپذیری، جمع بندی و ارسال گزارش عملکرد سازمان و ارسال به مرکز بازرسی وزارت کشور به صورت ماهیانه، پاسخگوئی به مکاتبات مردمی در بستر سامانه ارتباط مردمی دولت، اجرای سالیانه برنامه های هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی و ... از دیگر اقداماتی است که در سال 94 انجام شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین