کد خبر: ۳۵۸۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳

دیده بان حقوق بشر آلمان: اتحادیه اروپا پناهجویان را «زباله» می داند

یونان و اتحادیه اروپا به پناهجویان آواره همچون زباله كه باید از آنها خلاص شد، می نگرند.
آفتاب‌‌نیوز : شبكه تلویزیونی یورونیوز گزارش داد: «ونزل میشالسكی» (Wenzel Michalski) مدیر دیده بان حقوق بشر آلمان با انتقاد از بازگرداندن پناهجویان از یونان به تركیه بنابر توافق بعمل آمده بین آنكارا و اتحادیه اروپا، گفت: اتحادیه اروپا پناهجویان را همچون «زباله» می نگرد.

به گزارش ایرنا، شبكه تلویزیونی یورونیوز روز چهارشنبه اعلام كرد: دولت یونان روز گذشته ( سه شنبه) به دنبال بازگرداندن نزدیك به 200 پناهجو از خاك این كشور به تركیه، عملیات بازپس فرستادن پناهجویان به تركیه را تا روز جمعه به تعویق انداخت.

مدیر دیده بان حقوق بشر آلمان دراین باره به یورونیوز گفت: اقدام اتحادیه اروپا و یونان در بازگرداندن پناهجویان آواره، غیر قانونی و موجب نگرانی است.

میشالسكی افزود: 'یونان و اتحادیه اروپا به پناهجویان آواره همچون زباله كه باید از آنها خلاص شد، می نگرند.'

درهمین حال 'اندرو گاردنر' پژوهشگر سازمان عفو بین الملل در مورد پس فرستادن پناهجویانی كه بیشتر آنها از منطقه خاورمیانه از مسیر تركیه به یونان آمده اند، دوشنبه گذشته به سی.ان.ان گفت: 'بازگرداندن به اجبار افراد به كشور مبدا شان از سوی اتحادیه اروپا مایه نگرانی ما است. '

گاردنر گفته بود: بازگردانده شدن این افراد به اجبار به كشورشان، یك 'روز سیاه' در تاریخ اتحادیه اروپا است كه به دلیل بن بست سیاسی (درمیان اعضای آن) حقوق بشر هیچ انگاشته می شود.

بنا بر این گزارش، و در پی توافق انجام شده بین تركیه و اتحادیه اروپا؛ پناهجویان آواره ای كه اكثر آنها از منطقه خاورمیانه هستند، از بیستم ماه مارس برابر با اول فروردین كه بطور غیرقانونی از تركیه به یونان آمده اند و درخواست پناهندگی نكرده یا تقاضای پناهندگی آنها رد شده است، به تركیه بازگردانده می شوند.

نخستین گروه از پناهجویان روز دوشنبه گذشته برابر با 16فروردین ماه، از جزیره 'لسبوس' (Lesbos) یونان به تركیه پس فرستاده شدند.

اتحادیه اروپا از روز دوشنبه با اعزام حدود چهار هزار قاضی، مترجم، مسئولان امور مهاجرت، كارشناسان امور مربوط به پناهجویان، گارد ساحلی و دیگر پرسنل به یونان، روند اجرای توافق با تركیه را آغاز كرد.

طرح اخیر اتحادیه اروپا درباره بسیج فوری نیروهای كمك رسان در 6 ماه نخست اجرای آن، تقریبا شش میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

این طرح به دنبال توافق جدید اتحادیه اروپا و آنكارا برای بازگرداندن همه مهاجران غیرعادی جدیدی اجرا می شود كه از تركیه وارد جزایر یونان می شوند و تركیه به ازای چنین اقدامی شش میلیارد یورو كمك مالی دریافت خواهد كرد و مذاكرات پیوستن آنكارا به اتحادیه اروپا نیز جدی تر دنبال خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین