کد خبر: ۳۶۰۹۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸

جزئیات مرگ دلخراش گوزن باردار + عکس

گوزن زرد ایرانی باردار در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد که توسط بازدیدکنندگان هدف پرتاب سنگ قرار گرفته بود، در حین فرار به‌شدت به فنس برخورد کرده و دچار شکستگی گردن شده و تلف می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 ابراهیم توکلی مدیرکل دامپزشکی استان لرستان ضمن ابراز تاسف از مرگ این گوزن زرد گفت: گوزن زرد ایرانی باردار باغ‌وحش که توسط بازدیدکنندگان مورد پرتاب سنگ قرار گرفته بود، درحین فرار به شدت به فنس برخورد کرد و دچار شکستگی گردن شد که متاسفانه با تنفس مصنوعی هم نتوانستیم این‌گونه باارزش و در خطر انقراض و جنین نارسش را نجات دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان سازمان محیط‌زیست، دامپزشکی استان را در این زمینه مقصر می‌دانند، گفت: شهرداری پس از گذشت یک‌ سال از ساخت باغ‌وحش کاسیت از اداره‌کردن این مرکز صرف‌نظر کرد و اداره این باغ‌وحش را به دانشکده دامپزشکی سپرد که به‌ دلیل بالابودن هزینه‌ها و مسئولیت سنگین نگهداری از حیوانات، نظارت بر این باغ‌وحش در‌ سال ٩١ به اداره کل دامپزشکی استان واگذار شد.

توکلی با تأیید وضع نامناسب جایگاه‌ها و شرایط غیراستاندارد باغ‌وحش کاسیت گفت: زمانی که این باغ‌وحش توسط شهرداری ساخته شد، هیچ‌گونه نظارتی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست بر نحوه ساخت باغ‌وحش وجود نداشت و امروز که به ناچار مسئولیت نظارت بر این باغ‌وحش به عهده اداره دامپزشکی قرار گرفته است، ما را مقصر می‌دانند و هر از گاهی با ارسال نامه، خواستار افزایش مساحت جایگاه‌ها می‌شوند، آنچه نه میسر است و نه در حیطه اختیارات دامپزشکی.

او با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی استان لرستان، به‌ دلیل شرایط نامناسب باغ‌وحش کاسیت، طی مکاتبات متعدد با استانداری خواهان واگذاری این باغ‌وحش به سازمان حفاظت محیط‌زیست شده است، گفت: اداره کل دامپزشکی، هزینه خوراک حیوانات باغ‌وحش کاسیت را که سالانه حدود ٢٠٠‌ میلیون تومان است، به ‌عهده گرفته، همچنین ٣ نگهبان تمام‌وقت و دو سرپرست که نیروهای دامپزشکی محسوب می‌شوند را برای رسیدگی به این باغ‌وحش اعزام کرده است، در حالی‌که نگهداری از گونه‌های حیات‌وحش درمحدوده وظایف دامپزشکی نیست! وظیفه دامپزشکی، تشخیص و درمان بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در خصوص جایگاهی به مساحت ٨٠ متر که ٩ شیر آفریقایی در آن نگهداری می‌شوند، گفت: جایگاهی که در آن ٩ شیر را نگهداری می‌کنیم، حتی برای نگهداری از یک شیر هم مناسب نیست چراکه برای نگهداری از هر شیر طبق دستورالعمل سازمان حفاظت محیط‌زیست ١٥٠ متر مربع فضا مورد نیاز است و باغ‌وحش کاسیت نیمی از آن را به ٩ شیر اختصاص داده است. به همین دلیل درخواست انتقال شیرها را به باغ‌وحش‌های دیگر به سازمان محیط‌زیست ارسال کرده‌ایم که هنوز پاسخی به دستمان نرسیده است.

او گفت: بارها از سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست کردیم پس از بازرسی کارشناسان آن سازمان گونه‌های مورد نظرشان را از باغ‌وحش کاسیت خارج و به مراکز دیگر منتقل کنند یا با مکاتبه با استانداری، مقدمات تعطیلی این باغ‌وحش را فراهم آورند.

به گزارش ایسنا، مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست لرستان نیز از ارائه پیشنهاد تعطیلی باغ وحش خرم‌آباد به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم خبر داد.

فتحی بیرانوند در گفت‌وگو با «عصر ایران» گفت: بعد از این اتفاق با توجه به اینکه این باغ وحش زیر نظر سازمان دامپزشکی استان فعالیت می‌کرد از این سازمان خواستیم علت مرگ را اعلام کند.

وی افزود: دامپزشکی، علت تلف‌شدن این گوزن زرد ایرانی را ازدحام بازدیدکنندگان و واردشدن استرس به حیوان اعلام کرد.

به گزارش شهروند، بیرانوند گفت: بر اساس اعلام دامپزشکی لرستان این گوزن زرد ایرانی به دلیل استرس، خود را به فنس‌های محل نگهداری کوبید و این امر موجب شکستگی گردن و تلف‌شدن آن شده است.

وی با بیان اینکه این باغ وحش استانداردهای لازم برای نگهداری از حیوانات را ندارد گفت: حداقل فضای مورد نیاز در قفس حیوانات در این باغ وحش رعایت نشده است به طور مثال حداقل مکان مورد نیاز برای نگهداری شیر در باغ وحش 25 متر است که در این باغ وحش برای 6 قلاده شیر 7 متر فضا در نظر گرفته بود.

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان با بیان اینکه سازمان دامپزشکی نیز تمایلی به اداره‌کردن این باغ وحش ندارد گفت: در جلسه‌ای که روز شنبه در استانداری برگزار خواهد شد در مورد وضعیت این باغ وحش تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست استان پیشنهاد تعطیلی این باغ وحش را به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم ارائه داده است که موضوع تعطیلی یا واگذاری به بخش خصوصی دارای صلاحیت و امکانات استاندارد در این جلسه بررسی خواهد شد.

بیرانوند در مورد برخورد قانونی با عاملان این اتفاق نیز اظهار کرد: سازمان دامپزشکی علت مرگ این گوزن را «رم حیات وحش» اعلام کرده است ولی ما در نامه‌ای خواستار برخورد قانونی با عاملان این موضوع شدیم و موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
سیاوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
تا فرهنگ خوش رفتاری با حیوانات نهادینه نشه باز هم شاهد این گونه حوادث خواهیم بود.
علي شمس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
واقعا متاسفم براي اين گونه افراد ...
ناشناس
|
Kuwait
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
یکی میگه علت مرگ پرتاب سنگ از طرف بازدیدکنندگان بوده، دیگری میگه علت مرگ تب برفکی بوده و حالا ایشون یه علت دیگه رو بیان میکنن. امان از این همه بی کفایتی.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
0
متاسفم براتون
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین