کد خبر: ۳۶۰۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
تاکید بر ضرورت طرح مواضع ایران از سوی روحانی و محکومیت سودجویی عربستان

واکنش‌ها به طرح‌های ضدایرانی در اجلاس استانبول؛ عربستان عامل تفرقه جهان اسلام

سیزدهمین نشست دو روزه سران سازمان همکاری اسلامی با 56 عضو برگزار شد و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان طی سخنانی در این اجلاس تاکید کرد که «نباید از اجلاس سازمان همکاری اسلامی تفرقه در میان امت اسلامی برخیزد .»
آفتاب‌‌نیوز :
طرح مواضع وحدت‌گرایانه و انساندوستانه و ضرورت طرح آن از سوی رییس‌جمهور کشورمان در اجلاس مذکور موضوعی است که اکثر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهای جداگانه با ایسنا بر آن تاکید داشته و دارند، اما آن‌چه با فشار عربستان منجر به گنجاندن بندهایی ضد ایرانی در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی شد، واکنش‌های منفی را به دنبال داشته است؛ تحلیلگران معتقدند که این موضوع منجر به تفرقه در منطقه و مانع همبستگی و وحدت خواهد شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به نقش میزبان در قطعنامه پایانی اجلاس استانبول، انتظار می‌رود سران این کشور تلاش خود را در هرچه منطقی کردن قطعنامه پایانی به کار بندند.

علاءالدین بروجردی گفت: عربستان در راس سازمان همکاری اسلامی به عامل تفرقه در جهان اسلام مبدل شده است.

وی افزود: ادبیات پیش‌نویس بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی نه تنها غیرمنطقی و بی‌اعتبار است بلکه عربستان در قالب این بیانیه بسیار فراتر از دخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی عمل کرده است و این دخالت بر خلاف همه مقررات بین‌المللی است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم ادامه داد: حکام این کشور حدود یک سال است که هزاران زن و کودک یمنی را به خاک و خون کشیده‌اند، عملکرد این کشور در بحرین نیز شبیه یمن است. رفتار غیرانسانی این رژیم شبیه خوی وحشیانه رژیم صهیونیستی است که مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین را قتل عام می‌کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، محکومیت جمهوری اسلامی ایران در پیش‌نویس بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی را مسئله‌ای انحرافی دانست و افزود: اتهام دخالت ایران در مسائل داخلی کشورهای اسلامی با هدف انحراف افکار عمومی جهان از دخالت‌ها و تجاوزات نظامی عربستان در یمن، بحرین و سوریه انجام شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم با بی‌اعتبار دانستن پیش‌نویس بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی، گفت: متاسفانه این پیش‌نویس مبنای تصمیم‌گیری کشورهای اسلامی قرار خواهد گرفت که البته برای حیثیت سازمان همکاری اسلامی یک نقطه منفی است.

بروجردی متذکر شد: ائتلاف ضد یمن به جای اینکه علیه رژیم صهونیستی شکل بگیرد علیه یک کشور مظلوم اسلامی شکل گرفته است که اصلا قابل قبول نیست.

وی یادآور شد: اگر کشور دیگری به غیر از عربستان در یمن دست به جنایت می‌زد سازمان ملل متحد و آمریکا قطعا سران آن کشور را به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه می‌کردند اما عربستان با سوء استفاده از دلارهای نفتی بر دیگر کشورها اعمال نفوذ کرده و در تلاش است اجازه دفاع از حقوق ملت‌ها را از جمهوری اسلامی ایران و دول حامی مستضعفان سلب کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن بی‌تفاوتی حکام عربستان نسبت به فاجعه فرودگاه جده، گفت: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران اقدامات قضایی لازم را در خصوص افراد خودسر حمله کننده به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد انجام داده و رسما نیز با هر گونه تندروی مخالفت کرده است اما حکام عربستان بعد از چندین ماه هنوز اقدام شنیع پلیس این کشور در تعهدی به دو جوان ایرانی را محکوم نکرده و دلایل فاجعه مکه و منا را تشریح نکرده است.

بیانیه ضدایرانی، رژیم صهیونیستی را خشنود می‌کند
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیانیه ضدایرانی در کنفرانس سران سازمان همکاری‌ اسلامی،‌ رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام را خشنود خواهد کرد.

محمدحسین فرهنگی با اشاره به تنظیم پیشنویس بیانیه ضدایرانی و ضدمقاومت، گفت: دخالت اراده‌های وابسته به استکبار در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی بسیار تأسف‌برانگیز و ناراحت‌کننده است. در حالی که بسیاری از کشورهای اسلامی در آتش خشونت، تندروی و جنگ می‌سوزند بیانیه‌ای همسو با رژیم صهیونیستی در اجلاس استانبول توجیهی ندارد.

وی افزود: ما انتظار داشتیم که جامعه اسلامی و مجموعه‌های مرتبط با آن در راستای حل مشکلات و متحد کردن مسلمانان علیه دشمنان مشترک اسلام گام بردارند نه اینکه خود پرچمدار اختلاف و تندروی باشند و سازمان همکاری‌های اسلامی و مدیریت این سازمان باید در صورت تحقق چنین بیانیه‌ای تغییر اساسی در ساختار خود ایجاد کنند.

نماینده مردم تبریز تأکید کرد: عربستان همراه با سیاست‌های دشمنان اسلام و گروه‌های تندرو محور مقاومت را تضعیف می‌کند و کشور میزبان یعنی ترکیه نیز در این مسیر به نظر می‌رسد با عربستان همراهی کرده است که لازم است مسئولین این کشور پاسخگوی این رفتار خود باشند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به بی‌تفاوتی برخی کشورها به وضع کشورهای اسلامی، گفت: برخی کشورهای حاضر در اجلاس به بهانه منافع خود تأثیری در تصویب و تدوین بیانیه پایانی ایفا نمی‌کنند که این کار تفاوتی با امضای بیانیه علیه محور مقاومت ندارد و این کشورها باید به جای عملکرد خنثی و بی‌تأثیر در مقابل مشکلات جوامع اسلامی احساس مسئولیت کنند.

سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی از هدف اصلی‌اش دور مانده است
یک کارشناس مسائل منطقه، گفت: اقدامات عربستان در اجلاس همکاری کشورهای اسلامی تازگی ندارد و عمر بیانیه‌های آنها محدود به چند روز برگزاری اجلاس بوده و توانایی عملی کردن آنها را ندارند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به پیش‌نویس بیانیه اجلاس کشورهای اسلامی در استانبول، خاطرنشان کرد: سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی از هدف اصلی‌اش که پیگیری مسأله فلسطین و قدس شریف بود دور مانده است.

وی ادامه داد: در زمان جنگ ایران و عراق در سازمان همکاری‌ اسلامی به جای پرداختن به بحث اتحاد، بحث‌ها به سمت جنگ ایران و عراق معطوف بود نه حل اختلاف‌ها. همچنین تا چندی پیش نیز این اجلاس به موضوع جزایر سه‌گانه ایران می‌پرداخت نه مشکلات کشورهای اسلامی.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه بحث تصویب بیانیه علیه ایران تازگی ندارد، گفت: عربستان سعودی به دنبال این است که فضای بین‌المللی را علیه ایران سوق دهد و حال که شرایط برای از بین رفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ما فراهم شده است، تحریم‌های منطقه‌ای را جایگزین آن کند.

این کارشناس مسائل کشورهای منطقه، تأکید کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی از هدف خود منحرف شده است و حتی توان عملی کردن بیانیه‌هایی که علیه ایران صادر می‌شود را ندارد و تمام این اقدامات حرکت‌های تبلیغاتی علیه کشورمان است که طول عمر آن محدود به همین چند روز برگزاری اجلاس می‌شود و تأثیری فراتر از آن ندارد.

سازمان همکاری‌ اسلامی هویت خود را از دست داده است

هم‌چنین یک کارشناس مسائل کشورهای عربی گفت: سازمان همکاری‌های اسلامی به جای ایجاد اتحاد و رفع مشکل‌های مسلمانان به محلی برای گسترش تنش و نفاق بین کشورهای اسلامی تبدیل شده است.

حسن هانی‌زاده با اشاره به برگزاری اجلاس کشورهای اسلامی در استانبول و انتشار پیش‌نویس بیانیه پایانی این اجلاس، گفت: متأسفانه سازمان همکاری‌های اسلامی تحت تأثیر حضور عربستان قرار گرفته است و دبیرخانه و دبیرکل این سازمان سیاست‌های وهابیت عربستان سعودی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی در راستای اهداف عربستان سعودی و کشورهای تحت نفوذ آمریکا در مقابل ایران صف‌آرایی کرده‌اند و این در حالی است که آنها باید برای رفع مسائل جهان اسلامی تصمیمات مهمی اتخاذ کنند ولی در حال حاضر تصمیمات آنها همسو با خواسته‌های آمریکا و عربستان سعودی است.

این کارشناس کشورهای عربی با اشاره به فلسفه ایجاد سازمان همکاری‌های اسلامی، خاطرنشان کرد: هدف از تأسیس این سازمان اتخاذ تصمیماتی برای حل مسأله فلسطین بود ولی در حال حاضر دبیرخانه این سازمان علیه کشورهای اسلامی تصمیم‌گیری می‌کند.

هانی‌زاده در پایان با تأکید بر اینکه در سازمان همکاری‌های اسلامی بلوک‌بندی‌های مشخص و صف‌آرایی علیه سایر کشورهای اسلامی انجام شده است، افزود: این سازمان بی‌تحرک و بی‌هویت شده است و بیشتر از ایجاد اتحاد و رفع مشکل در جهت سیاست‌های خاصی گام برداشته که موجب ایجاد تنش و تفرقه در کشورهای اسلامی می‌شود.

اجلاس استانبول فرصت خوبی برای همه کشورها در راستای وحدت و انسجام بیشتر است
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تأکید بر اینکه ایران نباید اجازه دهد مسأله منا از دستور کار و برنامه اجلاس سران کشورهای اسلامی خارج شود، گفت: اجلاس استانبول فرصت خوبی برای همه کشورها در راستای وحدت و انسجام بیشتر است.

محمدحسن آصفری با بیان اینکه اجلاس استانبول فرصت بسیار خوبی برای همه کشورهای اسلامی در راستای ایجاد اتحاد، وحدت و انسجام بیشتر است،‌ گفت: مهمترین موضوعی که باید مطرح شود بحث فاجعه منا است، فاجعه منا ضربه سنگینی برای کشورهای اسلامی بود که در آن بیش از 8 هزار نفر از مردم مسلمان جان خود را از دست دادند.

وی افزود: عربستان و بعضی از کشورهایی که با تدبیر و برنامه‌ای که عربستان سعودی به دنبال آن است تلاش می‌کنند تا مسأله فاجعه منا را فراموش کرده و سایر کشورها را درگیر موضوعات و مسائلی که وجود خارجی ندارد، کنند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،‌ خاطرنشان کرد: نباید جمهوری اسلامی ایران اجازه دهد مسأله منا از دستور کار و برنامه اجلاس سران کشورهای اسلامی خارج شود.

نماینده مردم اراک در مجلس همچنین با اشاره به حمایت بعضی از کشورهای اسلامی از گروه‌های تروریستی و در رأس آنها، اظهار کرد: امروز بایستی کشورهای اسلامی این سوال را مطرح کنند که چرا ترکیه که امروز میزبان این اجلاس است با چه توجیهی از داعش نفت خریداری می‌کند و یا کمک تجهیزاتی در اختیار داعش می‌گذارد و یا چرا عربستان سعودی مرزهای خود را محکم نمی‌کند و اجازه پیوستن بعضی از شهروندانش به داعش را می‌دهد.

آصفری تصریح کرد: امروز بایستی دولت‌ها تکلیف خود را نسبت به داعش به طور دقیق روشن کنند زیرا امروز تنها مسأله کشتن و ریختن خون شیعه و یا سنی نیست بلکه سایر ادیان هم درگیر شده‌اند و این چهره بد و کریه که داعش از اسلام معرفی می‌کند، وظیفه کشورهای اسلامی است که نسبت به آن تصمیم‌گیری لازم را داشته باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مطرح کردن مسائلی مانند حزب‌الله لبنان، گفت: امروز کسی جنگ‌های شش روزه را فراموش نکرده است. زمانی اعراب نتوانستند در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کنند اما جریان مقاومت حزب‌الله توانست مقابل رژیم صهیونیستی علیرغم حمایت کشورهای غربی و عربی بایستد.

حضور رئیس‌جمهور در اجلاس استانبول در راستای همگرایی با همسایگان بوده است
هم‌چنین یک نماینده مجلس شورای اسلامی سفر رئیس‌جمهور به استانبول برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی را در راستای همگرایی ایران با همسایگان و وحدت منطقه‌ای عنوان کرد.

بهروز نعمتی اظهار کرد: ملت‌های مسلمان و حکام کشورهای اسلامی باید با یکدیگر متحد و یکپاره باشند؛ چراکه در این شرایط هم منطقه از مصیبت‌های خانمانسوز نجات پیدا خواهد کرد و هم منافع مردم منطقه چنین چیزی را اقتضا می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر شاهدیم که همه کشورهای مسلمان از اقوام و مذاهب مختلف به نوعی درگیر بلایایی هستند، در حالی که همه ما باید در مقابل دشمنان اسلام به ویژه دشمن قسم‌خورده مسلمانان یعنی صهیونیست غاصب متحد شویم و بدانیم منشأ همه مصیبت‌ها از صهیونیسم و سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس است.

وی اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی را موجب آگاه شدن کشورهای اسلامی نسبت به مشکلات جهان اسلام عنوان و خاطرنشان کرد: این‌گونه نشست‌ها باعث می‌شود که حکام کشورهای اسلامی بر سر عقل بیایند و بدانند که حمایت از داعش و گروه‌های تکفیری نهایتاً گریبان خودشان را خواهد گرفت؛ لذا بهتر است به فکر ملت‌های‌شان باشند و سعی کنند تنفری که دنیا از اسلام به واسطه گروهک‌های تکفیری پیدا کرده را از بین ببرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: پیش‌نویس بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی یک طرفه و براساس خواست استکبار و صهیونیست‌ها و عربستان است که ماه‌ها قبل توسط برخی کشورها تهیه شد و حالا در ترکیه به رای کشورهای اسلامی گذاشته شد.

محمداسماعیل کوثری نیز گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی با جلو انداختن سران برخی کشورهای اسلامی بر علیه هر حرکتی که به نفع مظلومان است، به شدت رفتار می‌کنند.

وی افزود: کشورهای استکباری برای رسیدن به اهداف کثیفشان بین کشورهای اسلامی اختلاف و تفرقه می‌اندازند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی از سران عربستان، قطر و ترکیه حمایت جدی می‌کنند تا از طریق ایجاد تفرقه در سازمان همکاری اسلامی بتوانند به اصلی‌ترین حامی مظلومان کشورهای اسلامی بتازند. این در حالی است که مردم کشورهای سوریه، یمن، عراق و لبنان به خوبی می‌دانند که حضور ایران در این کشورها برای کمک به آنان برای احقاق حقوق‌شان است. به همین دلیل در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی فشار بر گُرده دولتمردان این کشورها به شدت افزایش داده شده تا بتوانند بر تهران پیروز شوند.

وی موضع‌گیری وحدت آفرین جمهوری اسلامی در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران همواره دعوت به همبستگی و وحدت کشورهای اسلامی بوده است. اگر اسم کشورهای اسلامی مسلمان هستند،‌ باید به سیره وحدت آفرین پیامبر بزرگ اسلام (ص) اقتدا کرد. البته سران اکثر کشورهای به ظاهر اسلامی مسلمان نیستند بلکه شعبه‌ای از استکبار و صهیونیسم هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران همواره گفته به کشورهای مظلوم و مسلمان کمک کرده و به این کار خود بدون هیچ چشم‌داشتی ادامه خواهد داد.

کوثری خواستار واکنش جدی رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه با پیش‌نویس بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی شد و افزود: چه خوب بود رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه اجلاس را ترک می‌کردند تا ملت‌ها متوجه نوع تصمیم‌گیری، مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر کشورهای زورگو و زیاده‌خواه باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در عین حال گفت: صدور حکم افراد خودسر حمله کننده به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد و مجازات عوامل این جریان توسط دستگاه قضایی هیچ تاثیری در اصلاح موضع عربستان و همفکرانش ندارد.

کوثری متذکر شد: اگر چنین مسئله‌ای توسط برخی مطرح می‌شود چطور جنایت، کشتار و قتل چند هزار انسان بیگناه توسط عربستان در یمن و منا اصلا دیده نمی‌شود. به نظر بنده طرح چنین مسائلی توسط عوامل داخلی حرکت در مسیر آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

خروجی اجلاس استانبول نباید به واگرایی در کنفرانس اسلامی منجر شود
هم‌چنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران کشوری قدرتمند است و می‌تواند در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی تأثیرگذار باشد، گفت: امیدواریم خروجی و بیانیه اجلاس در راستای توجه به دیدگاه‌های همه کشورها باشد.

نوذر شفیعی با اشاره به نقش ایران در اجلاس استانبول،‌گفت: نقش هر کشوری در هر سازمانی تابع مولفه‌های قدرت آن کشور است. گرچه مکانیسم تصمیم‌گیری گاهی به گونه‌ای است که این امکان وجود دارد اتفاق آرا مبنا قرار گیرد اما واقعیت این است که مولفه‌های قدرت هر کشوری بر میزان نقش آنها در تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: ایران کشور قدرتمندی است که با بسیاری از کشورهای جهان اسلام رابطه نزدیکی دارد و در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: حضور ایران در اجلاس استانبول می‌تواند فرصتی برای طرح دیدگاه‌ها و نظراتمان باشد و هم این که از طرح دیدگاه‌هایی که مخالف آرمان‌ها و اصول ما است، جلوگیری کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اظهار کرد: علیرغم تلاش‌هایی که اتفاق می‌افتد تا مسائلی علیه جمهوری اسلامی ایران در آن اجلاس مطرح شود که ممکن است آن دیدگاه‌ها با مصالح ما در تعارض قرار گیرد اما در بحث خروجی اجلاس یعنی بیانیه‌ای که صادر می‌شود بعید می‌دانم کشورهای عضو سازمان اسلامی به چیزی تن دهند که به طور اساسی مغایر با دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران باشد. البته اینگونه هم نیست که هر چه جمهوری اسلامی ایران گفت مورد قبول واقع شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم خروجی اجلاس به گونه‌ای باشد که به دیدگاه‌های همه کشورها توجه شده باشد و نباید به گونه‌ای باشد که به جای همگرایی و وحدت به تنش و واگرایی در کنفرانس اسلامی منجر شود.

وی در مورد مسائلی که در خصوص حزب‌الله و در جریان این اجلاس مطرح می‌شود، گفت: متأسفانه گاهی اوقات بعضی حرف‌ها استدلال بردار نیست یعنی هر چقدر برای عربستان توضیح دهید که حزب‌الله یک جریان مقاومت و جنبش مشروع است و نیرویی است که در مقابل تجاوز شکل گرفته، آنها این چیزها را قبول نمی‌کنند چون نگاهشان یک نگاه سیاسی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: اما برای کشورهایی که منطقی‌تر و معقول‌تر فکر می‌کنند سخنان جمهوری اسلامی ایران در خصوص حزب‌الله که یک نهضت آزادی بخش است، مقبولیت بیشتری پیدا می‌کند. به هر حال قدرت رایزنی‌ها، چانه‌زنی‌ها و اعمال نفوذی که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند داشته باشد قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

پیام ایران به خوبی به اعضای سازمان همکاری اسلامی منتقل شد

مشاور رئیس‌جمهورهم گفت: سخنان دکتر روحانی در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی مشخص کرد که نگاه ایران به منطقه، کاملا نگاه همکاری است، دشمن مشترک را رژیم صهیونیستی می شناسد و مشکل اصلی را در جهان اسلام، تعصب، جاهلیت و تفرقه می داند.

حسام‌الدین آشنا افزود: رئیس جمهوری و هیات همراه، فعالیتهای خود در خصوص این اجلاس را از قبل از سفر آغاز کرده بودند که این فعالیت‌ها در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی در تماسی تلفنی از استانبول با گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو ، افزود: جمهوری اسلامی ایران وظیفه داشت که پیام ملت ایران را برای اعضای سازمان همکاری اسلامی ارسال کند و این پیام به خوبی منتقل شد و در صحبتهای سران کشورهای اسلامی، تاثیرات جدی پیشگیری هایی که ریاست جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه برای جلوگیری از تشدید فضای اختلاف در میان کشورهای اسلامی داشتند را شاهد بودیم.

آشنا به سخنرانی رئیس جمهوری قزاقستان در این اجلاس اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری قزاقستان که قبل از رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سخنرانی کرد در سخنرانی خود به صراحت اشاره کرد که در سفر اخیر خود به ایران برایش مسلم شد که اراده ایران، اراده همکاری در منطقه است.

سازمان همکاری اسلامی به تغییرات اساسی نیاز دارد

یک تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه گفت: سازمان همکاری اسلامی نیازمند تغییرات اساسی است ، باید اصلاح شود تا بتواند استقلال خود را به دست آورد.

هم‌چنین صباح زنگنه با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان چند کشور اصلی موسس این سازمان محسوب می شود و براین اساس حضور ایران در این اجلاس یک موضوع غیرقابل انکاری است.

وی گفت: حضور به تنهایی معنی نمی دهد مگر اینکه مقدماتی نیز برای بهترین نتیجه گیری از حضور فراهم شود اما عدم حضور به معنای تسلیم صحنه به دیگرانی است که تلاش می کنند ایران را از صحنه های منطقه ای حذف کنند.

صباح زنگنه افزود: در طول تاریخ تاسیس سازمان همکاری اسلامی در دو مقطع شاهد نبود حرکت جدی، موثر و ناکارآمدی آن بودیم و سال به سال به ویژه از دهه 90 میلادی تاکنون که آمریکا پس ازاشغال کویت توسط عراق حضوری مستقیم در منطقه داشته و همچنین دعوت عربستان از این کشور ، نقش این سازمان کاهش یافته ، صوری و بی محتوا شده است .

وی ادامه داد: سازمان همکاری اسلامی در حال حاضر بیشترین ضربه ها را به قلب جهان اسلام وارد می کند و از سال 2001 به بعد که حوادث آمریکا اتفاق افتاد و نیروهای سعودی به نیویورک حمله و برج دوقلو را منفجر کردند از آن به بعد سازمان به طور کامل به سوی تحقق خواسته های اسرائیل و آمریکا حرکت کرده تا این ضربه هایی که سعودی ها به آمریکا وارد کردند جبران شود.

این کارشناس ادامه داد: با ورود آمریکا به عراق هیچ گونه عکس العملی از سوی سازمان کنفرانس اسلامی علیه حمله آمریکا به عراق را شاهد نبودیم، همچنین این سازمان علیه حمله های اسرائیل به غزه و لبنان و بحران تروریسم در جهان اسلام که منشاء آن تفکر وهابی بود اقدام انجام نداده است، بنابراین این سازمان نیاز به بازنگری دارد تا از مسیر غلط خارج شود.

ایران با دست پر از اجلاس خارج خواهد شد

محمدرضا نوروزپور روزنامه‌نگار نیز در مطلبی با عنوان «ناکامی ما یا ناکامی سعودی!؟ » که آن را در وبلاگ خود منتشر کرده یادآور شده است: عمده کشورهای اسلامی به نقش سازنده ایران و نیت صلح طلبانه و خیرخواهانه آن وقوف کامل دارند.

در این مطلب می‌خوانیم: «سعودی‌ها اگرچه توانستند پیش‌نویس بیانیه تندی علیه ایران را در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به تصویب برسانند اما در انتهای روز این جمهوری اسلامی است که با دست پر از اجلاس خارج خواهد شد.

اگرچه تا این لحظه هنوز بیانیه پایانی منتشر نشده اما ظاهرا ریاض تصور می‌کند با تبلیغاتی که بر روی پیش نویس بیانیه ضدایرانی خود در این دور از اجلاس بعمل آورده، موفقیتی کسب کرده است. با این حال، نگاهی به حال و هوای اجلاس و حواشی آن نشان می دهد که نه تنها ریاض، برنده این میدان نبوده بلکه با ناکامی های قابل تاملی روبرو شده است.

1- ریاض مدت ها تلاش کرد تا مواضع قاهره و آنکارا را به یکدیگر نزدیک کند. این موضوع از جهات ویژه ای برای سعودی ها حائز اهمیت است. ریاض براین باور است که ایران از شکاف میان مصر و ترکیه به ضرر عربستان و به ضرر جبهه متحد آنها در برخی از نقاط منطقه از جمله سوریه به خوبی استفاده می کنند. از طرفی حضور مصر در عالی ترین سطح در اجلاس استانبول برای پرستیژ ترکیه بسیار اهمیت داشت و لازم بود تا زمانیکه ریاست دوره ای اجلاس منتقل می شد سران دو کشور در این مراسم حضور داشته باشند. از این رو با توجه به تحلیل های ارائه شده در رسانه های منطقه و اهمیت این موضوع برای آنکارا، سعودی ها تلاش زیادی را بعمل آوردند و به نظر می رسد که پیش از اجلاس ترکیه را از آمدن سیسی مطمئن کرده بودند. امتناع سیسی از شرکت در اجلاس استانبول تلاش های ریاض را در خشنود ساختن آنکارا ناکام گذاشت و همچنین نشان داد که این کشور آنگونه که تصور می شد توان کافی دیپلماتیک برای اقناع و ایجاد وفاق میان متحدان درجه یک خود را ندارد.

2- حضور نیافتن سیسی در اجلاس استانبول همچنین به معنی شکست سعودی ها در ایجاد اتحاد مثلث عربستان، مصر، ترکیه درمنطقه برای حمایت از اهداف خاص و از جمله رویارویی با جمهوری اسلامی است. گو اینکه اگر سیسی به استانبول هم می آمد نمی توانست موید تشکیل چنین اتحادی دست کم علیه ایران باشد اما قطعا نیامدن او آشکارا این طرح را به دره ناکامی سرنگون ساخت.

3- ریاض خوشتر می داشت که ایران در این اجلاس یا اساسا شرکت نکند یا در سطحی پایین تر حضور به هم رساند. عرض اندام مقتدرانه ایران در این اجلاس به تنهایی یک موفقیت ودستاورد برای جمهوری اسلامی ایران بود. سعودی ها و متحدان متشتت آنها ایرانی را دیدند که با شجاعت و اعتماد به نفس کامل و بدون آنکه تردیدی در سیاست های منطقه ای و بین المللی خود داشته باشد پای در این اجلاس گذاشت و با تاکید بر صلح و دوستی در منطقه و پرهیز از خشونت و افراط گرایی و تلاش برای ریشه کن کردن تروریسم با صراحت حرف خود را زد و نشان داد که خوفی از دسیسه ها و رفتارهای غیرسازنده ریاض که بعضا یا متاثر از القائات بدخواهان یا شرارت دشمنان مشترک جهان اسلام است ندارد.

4- در خلال دیدارهای دو جانبه رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی مشخص شد که عمده کشورهای اسلامی به نقش سازنده ایران و نیت صلح طلبانه و خیرخواهانه آن وقوف کامل دارند. از اظهارات و نحوه تعامل عمده کشورهای حاضر در اجلاس مشخص شد که هیچ یک به آنچه در پیش نویس بیانیه ضد ایرانی توسط سعودی ها تهیه شده باور ندارند و سکوت آنها در برابر عربستان به معنی رضایت یا تایید ادعاهای این کشور علیه ایران نیست بلکه ناشی از ناچاری و مصحلت های زودگذراست.

5- متاسفانه قابل انکار نیست که تعداد کثیری از کشورهای عضو سازمان، حادثه حمله به سفارت عربستان در تهران را دلیل اصلی سکوت خود نسبت به پیش نویس بیانیه ( تا این لحظه پیش نویس بیانیه تصویب شده است) ضد ایرانی اعلام کردند، موضوعی که اگر پیش نمی آمد احتمالا هیچ بیانیه ای هم در کار نمی بود که کسی علیه آن اقدام کند و یا شاید این جمهوری اسلامی ایران بود که می توانست بیانیه ای را در محکومیت اقدامات ضد انسانی عربستان در کشتار مردم بیگناه یمن، بی کفایتی در مدیریت حج که فقط در سال گذشته به قیمت جان بیش از هزار نفر از جمله هموطنانمان تمام شد، اعدام فعالان حقوق سیاسی و مدنی و کمک به گروه های افراطی و تروریستی در منطقه در دستور کار سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی قرار دهد.»

نماینده ایران با رأی اکثریت اعضای گروه آسیایی سازمان همکاری اسلامی به عنوان عضو کمیسیون دائمی حقوق بشر اسلامی انتخاب شد.

حمید بعیدی نژاد، مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه با اعلام این خبردر کانال تلگرامی خود، ادامه داد: این کمیسیون یکی از کمیسیون‌های مهم سازمان همکاری اسلامی می‌باشد که وظیفه بحث و بررسی مباحث حقوق بشر اسلامی را بر عهده دارد.

منبع:‌ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین