کد خبر: ۳۶۱۳۷۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
در حضور رئیس‌جمهور و فرماندهان نظامی؛

اس300 رونمایی شد/ویژگیهای منحصربفرد اس 300

در رژه امروز ارتش در جوار حرم حضرت امام خمینی (ره) سامانه پدافند هوایی اس300 از مقابل جایگاه ویژه عبور کرد.روسیه پس از رفع تحریم‌های سازمان ملل علیه کشورمان، قرارداد اس300 را در دستور کار قرار داد و پس از تجدید و اصلاح این قرارداد، سامانه اس300 وارد کشور شد.
آفتاب‌‌نیوز :
این قرارداد در سال ۲۰۰۷ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای فروش ۵ سیستم اس-۳۰۰ از سوی روسیه به ایران به امضاء رسیده بود که بدون تحویل هیچگونه موشکی از سوی روس‌ها فسخ شد و دمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه در سال ۲۰۱۰ در راستای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دستوری را صادر کرد که به موجب آن فروش هرگونه موشک و جنگ‌افزارهای دیگری چون تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، ادوات توپخانه‌ای کالیبر بالا، کشتی‌ها و هواپیما و هلیکوپترهای نظامی به ایران ممنوع شده‌بود پس روی کار آمدن دولت حسن روحانی و دستیابی ایران به توافق هسته‌ای روسیه تصمیم گرفت سامانه دفاعی اس 300 را به ایران تحویل دهد.

به گزارش آفتاب، اس 300 سامانه موشکی سطح‌ به ‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست و در واقع نوع تکمیلی سامانه پدافندی ارتفاع بالای S200 به شمار می‌رود. 
 
این سامانه اواخر دهه 1970 توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد و مدل‌های مختلف این موشک در سازمان ناتو با نام‌های سام 10، سام 12 و سام 20 شناخته می‌شوند. 
 
اولین مدل این موشک با نام S300 پی برای نخستین بار در سال 1979 در شوروی عملیاتی شد، هرچند تکامل آن از سال 1969 به منظور ساخت موشک سطح به هوایی با برد 75 کیلومتر که هم در نیروی زمینی و هم در نیروی دریایی استفاده شود، آغاز شده بود. 
 
این موشک در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد. 
 
S-300PMU یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان 100 هدف و درگیری با 12 هدف را دارد. 
 
زمان آماده‌سازی آن حدود 5 دقیقه ‌است و موشکهای آن از نوع انبار شونده ‌است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند. 

این سامانه پیشرفته موشکی میتواند تمامی اهداف هوایی مدرن را نابود کند، میتواند هواپیماها، موشک های بالدار و هم دستگاه های پرنده بدون خلبان را نابود کند.واحد شمارش این سیستم گردان میباشد ، هر گردان شامل 4 سیستم و هر سیستم 3 لانچر دارد و هر لانچر قادر است 4 موشک شلیک کند. هر سیستم میتواند به 6 هدف به صورت همزمان حمله کند. برد موشک ها 150 کیلومتر است.هر پرتابگر (Luancer) تعداد 4 موشك NGE را كه داراي برد 150 كيلومتر است حمل مي‌كند. هر سيستم کامل شامل سه پرتابگر و قادر است كه شش هدف را به طور همزمان نشانه بگيرد و 12 موشك را به سمت آن‌ها پرتاب كند. اين سيستم پس از تغيير مكان و پر كردن مهمات مي‌تواند به سرعت براي دفع تكرار حمله دوباره مستقر شود.بايد به ياد داشته باشید كه سامانه موشکی S-300 خود نيازمند حفاظت هستند و براي اين منظور مي‌تواند از موشك‌هاي زمين به هواي Tor-M1 و موشك‌هاي Fm-80 به همراه S-300 استفاده كند. اين موشك‌هاي كوتاه برد مي‌توانند يك سيستم دفاع هوايي كارآمد را براي حفاظت از تاسيسات فراهم كند. به اين ترتيب S-300 مي‌تواند به عنوان سلاحي براي منهدم كردن اهداف پيشرفته در فواصل دور عمل كند.سيستم پدافند زمين به هواي S-300 همواره براي آمريكا و متحدانش يك دردسر بوده است. 

سیستم اس-300 یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد هوایی در جهان محسوب می‌شود که قادر به ردیابی همزمان 100 هدف در آسمان و هدف گرفتن هواپیماها و موشک‌ها در شعاع بهینه 120 کیلومتری (شعاع اسمی 150 کیلومتری) است. با آن که ارتش‌های اسرائیل، آمریکا و روسیه پدافندهای پیشرفته‌تری از s-300 (نظیر S-400 یا سیستم‌های مشابه غربی) را در اختیار دارند، اما قابلیت‌ها و توان همین سیستم نیز به حدی بالاست که توان پدافندی در مقابل حملات احتمالی را به میران قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.«اس – 300» یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین سامانه های ضدموشکی در جهان محسوب می شود. این سامانه شامل یک پرتابگر موشک سیار است که هر سه تا پنج ثانیه قادر به پرتاب یک موشک است. این موشک می تواند در ارتفاع حداکثر 30 کیلومتری و برد 150 کیلومتری به یک هواپیما اصابت و آن را منهدم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
4
در این رونمایی، 2 سامانه راداری، خودرهای حامل و فرماندهی و خودرو حامل جرثقیل موشک‌گذار به نمایش گذاشته شد. در رژه نیروهای مسلح، لانچر و موشک‌ها از جلو جایگاه عبور داده نشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
18
به روسيه نبايد اعتماد كرد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
1
حداقل چند تا عکس بذارید
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
1
1
افرین برقدرت تجهیزات دفاعی شگفت انگیز ایران اسلامی درودبرهوشمندی مسولین نظام جمهوری اسلامی.
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
1
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی،،
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین