کد خبر: ۳۶۱۷۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵

كاوش باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی درپاسارگاد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: مرحله دوم كاوش باستان شناسی و اندازه گیری های ژئوفیزیكی این مجموعه جهانی، پاییز امسال به صورت گسترده با همكاری هیات ایرانی و فرانسوی آغاز می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
حمید فدایی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان كرد: مرحله نخست این كاوش ها نیز با همكاری هیات ایرانی و فرانسوی پاییز سال 94 انجام شده بود. 

وی با بیان اینكه هنوز نتایجی از مرحله نخست این كاوش ها ارائه نشده، افزود: این گروه از كاوشگران ایرانی و فرانسوی در پایان هر فصل كاوش، ملزم به ارائه گزارش فعالیت های انجام شده به پایگاه میراث جهانی پاسارگاد هستند اما این گزارش ها هنوز كامل نیست زیرا باید مبتنی بر مطالعات مختلف و تحلیل تصاویر ژئوفیزیك در هر فصل باشد. 

فدایی اظهار داشت: مقرر شده در فصل دوم بررسی های كاوشگران ایرانی و فرانسوی كه از مهر 95 آغاز می شود، گزارش و نتایج فصل قبل، پردازش و اعلام شود. 

وی اضافه كرد: این كاوش ها توسط هیات مشترك ایرانی و فرانسوی در قالب تفاهم نامه پژوهشی منعقده بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مركز خاورمیانه باستان دانشگاه لیون فرانسه، مركز ملی پژوهش های علمی فرانسه (CNRS) برای یك دوره پنج ساله در محوطه میراث جهانی پاسارگاد انجام می شود. 

فدایی، فعالیت های مورد نظر در برنامه پنج ساله همكاری مشترك دو هیات ایرانی و فرانسه را در چهار بخش شامل اندازه گیری های ژئوفیزیك، بررسی پیمایشی و نقشه نگاری (كارتوگرافی)، مطالعات زمین شناسی و مطالعات دیرین گیاه شناسی بیان كرد. 

او افزود: فعالیت این دو هیات با حضور مداوم كارشناسان پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در بخش های مختلف انجام می گیرد. 

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است كه در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد. 

این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی چون آرامگاه كوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، كاخ دروازه، پل، كاخ بار عام، كاخ اختصاصی، دو كوشك، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه كمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، كاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
 
نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه 'پَسَرگَد' بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله 'پاسارگاد' گرفته شده كه به معنای 'آنان كه گُرز گران می كشند'، است. 

سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری كوروش دوم از سال 529 تا 559 پیش از میلاد بر ایران حكومت می كردند. 

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است كه در سال 1383 خورشیدی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. 

شهرستان پاسارگاد به مركزیت سعادت شهر در 110 كیلومتری شمال شیراز واقع شده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین