کد خبر: ۳۶۲۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱

كره زمین قرار است همچنان منزل ما باشد

اگر قرار است كره زمین همچنان منزل ما باشد، كه قطعا هم اینطور است، آنگاه باید هرچه در توان داریم انجام دهیم تا این اطمینان حاصل شود كه همان منزل امنی برای نسل های آینده‌ای باشد كه برای ما بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، كیومرث كلانتری مدیركل دفترآموزش سازمان محیط زیست به مناسبت روز جهانی زمین پاك در یادداشتی به حفاظت از كره زمین تاكید كرده است، در این یادداشت آمده است: 

روز زمین پاك رویدادی است كه در 22 آوریل گرامی داشته می شود و همراه با مراسمی است كه برای حفاظت از محیط زیست انجام می شود، اولین بار در سال 1970 این روز نامگذاری شد و تا به امروز توسط 193 كشور در سراسر دنیا برگزار می شود. 

در سال 1969 و در كنفرانس سانفرانسیسكو، فعال صلح، جان مك كونل روزی را به افتخار زمین و به منظور ارتقای مفهوم صلح در دنیا معرفی كرد و در 21 مارس سال 1970 در اولین روز بهار در نیم كره شمالی مراسمی به مناسبت این روز برگزار شد. 

این روز توسط سناتور آمریكایی گیلورد نلسون به عنوان یك جلسه آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد و مجمع عمومی سازمان ملل، طی یك قطعنامه، ایجاد روز بین‌المللی زمین پاك را خواستار شد تا همه ساله مراسم این روز، در 22 آوریل برگزار شود. 

این قطعنامه از كشورهای عضو سازمان، نهادهای سازمان ملل، سازمان‌ های بین‌ المللی، منطقه ‌ای و زیر منطقه ‌ای، جامعه مدنی و سازمان ‌های غیردولتی (NGO) و سایر شركا درخواست می ‌كند كه آگاهی افراد درباره روز جهانی زمین پاك را وسعت بخشند و محترم شمارند.

در برخی كشورها و مناطق، اصطلاح ' روز زمین پاك' مانند ایران یا ' مادر زمین' با اشاره به كره زمین، بیانگر وابستگی عمیق موجود میان تمامی افراد بشر و سایر گونه ‌های موجودات زنده و زمینی است كه همگی بر روی آن زندگی می ‌كنیم.

ماهیت اصلی روز جهانی زمین پاك، در برگیرندگی است، زیرا در ارزش‌ های برگرفته از این كره خاكی، همه مردمان را سهیم می كند و در این كار، انسان‌ها و طبیعت را یك نظام همگون می ‌بیند و رابطه درست ما با طبیعت را ضامن ادامه حیات می ‌داند، همین مفهوم، زندگی متعادل ما انسان‌ها را در تعامل و هماهنگی با طبیعت وسعت می بخشد و یاری‌ مان می كند تا برای مشكلات زیست ‌محیطی جهان امروز، راه حل‌ هایی بیابیم.

در بسیاری از كشورها روز 22 آوریل روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفته زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌ گیرند و تمام هفته را به فعالیت های محیط زیستی اختصاص می‌ دهند.

این روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است كه از سوی سازمان ملل متحد نیز هر ساله طبق روال ، مراسم ویژه ای در سراسر جهان برگزار می شود.

22 آوریل مصادف است با دوم اردیبهشت ماه اما امسال به علت كبیسه بودن با سوم اردیبشهت ماه مصادف شد اما سازمان حفاظت محیط زیست همان دوم اردیبهشت ماه را روز جهانی زمین پاك اعلام كرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین