کد خبر: ۳۶۳۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

دعوت از روحانی برای سفر به آفریقای جنوبی

رییس جمهوری آفریقای جنوبی، مباحث مطرح شده در دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران را مثبت و موفقیت آمیز دانست و گفت: در این جلسات تلاش شد تا به اهداف مشترك بپردازیم و روابط دو جانبه را به یك شراكت راهبردی و ماهوی تبدیل كنیم .
آفتاب‌‌نیوز :
 جاكوب زوما روز یكشنبه در نشست مشترك خبری با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی كه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد تهران انجام شد، افزود: در ابتدا از رییس جمهوری اسلامی ایران، وزرا و اهالی رسانه به خاطر دعوت برای انجام سفر رسمی و میهمانی گرمی كه از هیات همراه صورت گرفت، تشكر می كنم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران جایگاه بسیار مهمی در تاریخ مبارزات مردم آفریقای جنوبی دارد.ایران در خط مقدم مقابله با آپارتاید قرار داشت و از ابتدا همبستگی خودش را با آفریقای جنوبی اعلام و رابطه خود را با آپارتاید قطع كرد .

زوما با بیان اینكه انقلاب اسلامی ایران در 1979 به ما نشان داد كه علیرغم تمام مشكلات، رهایی امكان پذیر است، اضافه كرد: وقتی در سال 1994 شاهد مرگ ‌آپارتاید بودیم، جمهوری اسلامی ایران وجمهوری آفریقای جنوبی روابط رسمی دیپلماتیك خود را ‌آغاز كردند و شاهد شكوفایی روابط بودیم.

وی ادامه داد: ساختار روابط جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی بر پایه جلسات كمیسیون مشتركی است كه از 1995 شروع شد و همین طور گروه متشكل از وزرا كه رابطه دو كشور را تعریف كردند.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی تصریح كرد: این مكانیسم یا سازوكاری بود كه از طریق آن بر پیشرفت هایی كه در روابط دوجانبه حاصل می شد، مرور داشتیم و از طریق این مكانیسم، نحوه اجرای تصمیمات اخذ شده بین دو كشور را رصد می كردیم.

زوما ادامه داد: همین طور شاهد سفرهای مقامات دو كشور در ماه‌های اخیر بودیم كه می توانم به سفر معاون رییس جمهوری كه در ماه های پایانی سال میلادی گذشته انجام شد و بسیار مفید بود، اشاره كنم.

وی تاكید كرد: با در نظر گرفتن چنین سازو كارهایی بود كه امروز در كنار هم راهكارهای دیگر در زمینه سرمایه گذاری ،همكاری های اقتصادی، تجاری و روابط بین مردم را بررسی كردیم. 

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی اضافه كرد: همراه من یك هیئت تجاری وجود دارد و این علامتی است كه میل و رغبت جامعه و تجار آفریقای جنوبی را برای تحكیم روابط اقتصادی با ایران نشان می‌دهد و اینكه مایل است حجم روابط اقتصادی با ایران را گسترش دهد. وزرایی كه بنده را همراهی می كنند به من گزارش دادند مذاكراتشان با همتایانشان در ایران نتایج خوبی داشته است.

زوما همچنین به برجام اشاره كرد و گفت: به مردم و دولت ایران به خاطر نتیجه موفقیت‌آمیز مذاكرات هسته ای، بدست آمدن برجام و متعاقب آن رفع تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای و تحریم هایی كه به صورت یكجابنه علیه مردم ایران وضع شده بود، تبریك می گویم.

وی تصریح كرد: بار دیگر از طرف جنبش عدم تعهد تاكید مجدد داریم كه ایران حق دارد از انر‍ژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز استفاده كند.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری آفریقای جنوبی با بیان این كه مطمئن هستیم كه در این دیدارها پایه محكمی برای گسترش روابط دو دولت ومردم جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی بنانهادیم، خاطرنشان كرد: در این سفر از رییس جمهوری اسلامی ایران دعوت كردم برای سفر رسمی به آفریقای جنوبی تا تشریف بیاورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین