آفتابنیوز : به گزارش سایپا نیوز و به نقل از همشهری در پی موضعگیریاخیر قطعهسازان داخلی در زمینه عوامل مؤثر در افت کیفی خودروهای ساخت داخل و بیان سهم یک درصدی قطعهسازان، فرزاد غزایی در مورد سهم قطعات تولید داخل از تولید خودروهای معیوب گفت: نمیتوان درصد مشخصی از سهم قطعهسازان یا سایر عوامل مؤثر در افت کیفی خودروها را اعلام کرد.
وی افزود: سایپا بهدنبال مقصر افت کیفی این خودروها نیست و معتقدیم خودروسازان و قطعه سازان سهمی مساوی در شکلگیری این وضعیت دارند.
غزایی با بیان اینکه نمیتوان سهم بندی از عوامل مؤثر در تولید خودروهای معیوب انجام داد و جدا کردن سهم خودروسازان و قطعهسازان از این فرایند امکانپذیر نیست افزود: کار طراحی و تولید انبوه قطعات و خودروها بهطور مشترک انجام میشود، و باید بتوانیم با تولید قطعه در تیراژ بالا، انتقال دانش فنی و فناوری و تولید مشترک کیفیت قطعات و خودروهای داخلی را بالا برد چرا که ما موظف به عرضه خودروهای با کیفیت طبق استانداردهای جهانی هستیم و نباید خودرو ایرادهای ایمنی داشته باشد.
وی در مورد چگونگی ورود قطعات بیکیفیت به خطوط تولید خودروسازان گفت: اکنون خودروسازان خوب دنیا برای برخی قطعات خود فراخوان میزنند و خودروسازان ایرانی نیز از این موضوع مستثنی نیستند. با وجود این دانش صنعت قطعهسازی و خودروی ما برتر از خودروسازان روز دنیا نیست و تعداد ایرادات ما از آنها بیشتر است. معاون کیفیت سایپا گفت: باید خودروسازان و قطعه سازان با کار مشترک، مشکلات کیفی را برطرف کنند و سایپا نیز برای رفع ایرادات قطعات و خودروها بهدنبال مقصر نیست.