کد خبر: ۳۶۳۸۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
اختلاف هیات نظارت بر مطبوعات و قوه قضاییه

مطهری: برای تبلیغ دین نمی‌توان دروغ گفت/ آزادی فقط در اختیار دولت نیست/‌مصلحت‌سنجی‌های غلط به جمهوریت نظام آسیب می‌زند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مصلحت سنجی‌های غلط و برداشت‌های نادرست از جمهوری اسلامی باعث آسیب رساندن به جمهوریت نظام می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
علی مطهری نماینده مردم تهران، سه‌شنبه شب در سخنرانی با موضوع «تبیین اندیشه مطهری درباب جمهوریت در نظام اسلامی» که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد با اشاره به اختلافاتی که در زمان پیروزی انقلاب درباره تعبیر جمهوری اسلامی مطرح شد افزود: برخی انقلابی‌ها پیشنهاد نظام «جمهوری دموکراتیک اسلامی» را مطرح کردند ولی امام خمینی (ره) پاسخ داد «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه بیشتر و نه کمتر.

به گزارش آفتاب، وی اضافه کرد: شهید مطهری معتقد بود که دموکراسی در دل اسلام نهفته است و عدالت اجتماعی، استقلال، روحانیت، جمهوریت، آزادی و آزادی بیان از دیگر مسائلی بود که این شهید در آن زمان طرح کرد.

مطهری با بیان اینکه لفظ جمهوریت و اسلامیت هیچگونه تناقضی با یکدیگر ندارند؛ گفت: این تعبیر برای ملتی که قریب به اتفاق آنها مسلمان هستند تناقض‌آمیز نیست و جمهوری خواست مردم و اسلام ایدئولوژی آنهاست.

به گفته وی ولایت فقیه و شورای نگهبان حافظ اسلامی بودن نظام هستند و انتخابات حافظ جمهوریت نظام است.

وی تاکید کرد: در کشور ما مردم صرفا از طریق انتخابات می‌توانند در آینده و سرنوشت خود تاثیرگذار باشند که این مساله را بعد از آگاهی‌بخشی به مردم در انتخابات سال 92 و 94 دیدیم و امیدواریم که در دور دوم نیز حضور فعال داشته باشند.

مطهری افزود: در انتخابات مجلس نهم به دلیل نزدیکی به حوادث سال 88 بسیاری از گروه‌ها و فعالان در انتخابات شرکت نکردند به همین دلیل مجلس ایده آلی شکل نگرفت و ما آسیب دیدیم.

وی همچنین در آستانه مبعث پیامبر اکرم (ص) درباره سیره آن حضرت گفت: بر اساس اسلام و تعالیم پیامبر نمی‌توانیم برای رسیدن به یک هدف مقدس از وسیله نامقدس استفاده کنیم به طور مثال برای تبلیغ دین نمی‌توان دروغ گفت و یا جعل حدیث کرد.

مطهری اصل حیله و نیرنگ و پیمان شکنی، اصل تجاوز از حد، اصل دادخواهی و طلب ترحم از دشمن و اصل قدرت را از جمله مواردی دانست که در سیره پیامبر (ص) مردود شمرده می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به یکی از دانشجویان که محرومیت‌های خوزستان را نقل کرد گفت: تردیدی نیست که خوزستان در محرومیت به سر می‌برد و بعد از جنگ در حد شایستگی به آن پرداخته نشده و دولت ها به آن توجه نکردند.

اصلاح‌ قانون انتخابات

مطهری در ادامه جلسه در پاسخ به پرسش‌های حاضران، با بیان اینکه قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد؛ گفت: اصلاح قانون انتخابات در مجلس آینده پیگیری می‌شود.بخشی از اشکالات قابل رفع است اما محدود کردن و برداشتن برخی نیز کار دشواری است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یکی از دانشجویان که او را متهم به داشتن مواضع متغیر و تزلزل شخصیت سیاسی کرده بود، توضیح داد: در حوادث کوی دانشگاه به دلیل انتشار غیرقانونی یک نامه محرمانه، روزنامه سلام توقیف شد و این مساله یک آشوب بود که باعث تحریک دانشجویان شد و من اعتراض کردم که نباید نامه را منتشر می‌کردند؛ البته در عین حال به ضرب و شتم و اعمال خشونت با دانشجویان نیز اعتراض کردم و اینها منافاتی با یکدیگر ندارد.

هاشمی دلسوز انقلاب

مطهری درباره مواضع متفاوت خود مبنی بر انتقاد و تایید هاشمی رفسنجانی نیز گفت: در دوره ریاست جمهوری هاشمی منتقد او و معتقد بودم که نباید نزدیکان خود را در سمت‌های اقتصادی قرار دهد زیرا باعث شایعات و مشکلاتی خواهد شد. همچنین بر اساس نظریه شهید مطهری درباره اینکه روحانیان تا زمان اضطرار نباید پست‌های بالای حکومتی را بپذیرند به هاشمی رفسنجانی نامه نوشتم و پیشنهاد کردم که نامزد ریاست جمهوری نشود اما بعد از سال 88 وقتی احساس کردم مظلوم واقع شده از او دفاع کردم زیرا نباید در مقابل ظلم و حذف ایشان سکوت کنیم. هاشمی رفسنجانی دلسوز انقلاب است و هر گاه احساس کند انقلاب تحریف می‌شود، بدون ترس از حمله‌ها و توهین‌ها واکنش نشان می‌دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه برجام به معنی نابودی انرژی هسته‌ای نیست اظهار کرد: ادامه وضعیت قبلی برای کشور توجیه اقتصادی نداشت زیرا بخشی از صنعت هسته‌ای بدون مبادلات بین‌المللی قابل اجرا نیست و ما پیشرفتی نداشتیم.

وی برجام را توافقنامه خوبی توصیف کرد و گفت: تبلیغات سوء درباره برجام را قبول ندارم و این توافقنامه مانند سایرین نقاط مثبت و منفی دارد و ما راهی به جز امضای آن نداشتیم.

مطهری با انتقاد از برخی افراد که تصور می‌کنند انقلاب مساوی با سانتریفیوژ است اضافه کرد: در مجموع برجام به نفع کشور است و تا کنون به نسبت خوب اجرا شده و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کردند البته آمریکایی‌ها کمی کند هستند که با توجه به تحریم‌های 30 ساله طبیعی است.

وی همچنین درباره گماردن هفت هزار پلیس نامحسوس در تهران گفت: درباره ابعاد این طرح اطلاع روشنی ندارم و قرار است چهارشنبه با نیروی انتظامی در این باره جلسه‌ای داشته باشم که بعد از این نشست می‌توانم درباره طرح اظهار نظر کنم.

اختلاف هیات نظارت بر مطبوعات و قوه قضاییه

این عضو هیات نظارت بر مطبوعات درباره ایجاد فضای آزاد برای رسانه‌ها توسط دولت گفت: دولت واقعا طرفدار آزادی بیان است و گشایش‌هایی نیز شده است.مساله آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها فقط در اختیار دولت نیست و مشکلی که وجود دارد این است که یک مرجع درباره آن تصمیم گیری نمی‌کند.

مطهری تصریح کرد: بسیاری مواقع قبل از تذکر یا جلسه هیات نظارت، قوه قضائیه روزنامه ها را توقیف می کند و گاهی نیز با وجود رای هیات نظارت به توقیف یک نشریه، دادگاه آن رای را لغو می‌کند. قانون مطبوعات نیز باید اصلاح و یک مرجع رسیدگی تعیین شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
1
21
خداوند پشت و پناهت باشد كه نشان دادي فرزند خلف بزرگمرد شهيد راه حق و اسلام هستي و خداوند رحمت كند و بيامرزد پدر بزرگوارتان را.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
12
درود بر مطهری و طبرزدی
ناشناش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
5
درود که طرفدار حق هستی خدا نگهدارت باشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین