کد خبر: ۳۶۳۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
جوکار:

قبول نکردن تأمین امنیت حجاج توسط عربستان قابل قبول نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه باید نظارت لازم بر مدیریت حج وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر حکام آل سعود خیره‌سر شده‌اند و آنها از زیر بار مسئولیت‌هایشان در برگزاری مراسم حج به ویژه تأمین امنیت حجاج شانه خالی می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص لزوم برگزاری مراسم حج توأم با عزت و احترام، گفت: اگر برخوردهای با حجاج شایسته نباشد حج قابل قبول نیست. اینکه حکام آل سعود رفتارهای تحقیرآمیز نسبت به حجاج را انجام می‌دهند و امنیت لازم را تأمین نمی‌کنند قابل قبول نیست.

وی افزود: در حال حاضر حکام آل سعود به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت‌هایشان هستند. آنها خیره‌سر شده‌اند که باید این وضعیت سامان پیدا کند. لازم است همان تدبیر رهبری مبنی بر تشکیل کمیته بررسی با حضور کشورهای اسلامی تشکیل شود تا مناسک حج به گونه‌ای صورت گیرد که مناسب شأن تمامی مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی باشد؛ رویکردی که به دیپلماسی محکم و فعال احتیاج دارد که هنوز چنین چیزی در بین کشورهای اسلامی دیده نمی‌شود.

جوکار با تأکید بر اینکه ایران نباید زیر بار شرایط جدید عربستان در صدور ویزا برود، گفت: ما باید اتخاذ مواضع محکم به دنبال مدیریت صحیح حج باشیم چرا که اگر حکام آل سعود نمی‌توانند به خوبی حج را مدیریت کنند لازم است شورایی از کشورهای مختلف اسلامی حداقل به نظارت بر مدیریت حج بپردازند و در این راه با یکدیگر هماهنگ، هم‌کلام و یکصدا باشند.

وی در پایان گفت: اینکه برخی از کشورهای اسلامی در این رابطه از رژیم آل سعود حمایت کردند نمی‌تواند راه‌گشا باشد. از اینرو باید چندصدایی بین کشورهای اسلامی در باب لزوم مدیریت صحیح حج به وجود آید؛ مسیری که ایران می‌تواند آن را به خوبی مدیریت کند چون بیشترین آسیب را دیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین