کد خبر: ۳۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۱

آمريكا و اسرائيل در دو راهي ايران

آفتاب‌‌نیوز : منابع اسرائيلي گزارش داده اند كه مذاكرات شارون با مقامات آمريكايي، بر راه هاي ديپلماتيك مقابله با تهديد هسته اي ايران متمركز بوده و در مورد اقدام نظامي به تجهيزات هسته اي ايران بحثي مطرح نشده است.

اما اسرائيل تأكيد دارد كه مسأله هسته اي ايران بايد هرچه زودتر به شوراي امنيت ارجاع شود تا تحريم هاي اقتصادي و سياسي بر ايران اعمال شود. اما شارون در عين حال متوجه شده است كه آمريكا نگراني هايي در مورد جلب نظر شوراي امنيت در اين خصوص دارد. اكنون حتي شارون هم مي داند كه ممكن است مخالفت هايي از سوي اروپا، روسيه و چين در اين جريان مطرح گردد.

منابع اسرائيلي در اين خصوص گفته اند: «بروز اختلافات، كاملاً طبيعي است. ما براي مقابله با اين مشكل، پيشرفت خوبي داشته ايم اما حالا آمريكايي ها هستند كه بايد با مشكلات پيش رو در سازمان ملل متحد مواجه شوند و همين، باعث ايجاد موضعي نامطمئن شده است.»

در طول مذاكرات شارون با مقامات آمريكايي، طرفين متفق القول بودند كه ايران در حال حركت به سمت دستيابي به سلاح هاي هسته اي است و سعي دارد جامعه جهاني را در پوشش مذاكره با سه كشور اروپايي فريب دهد.

از سوي ديگر، ايران در عين مذاكره با اروپا، به مذاكره كنندگان خود پيشنهاد داده است كه در مقابل حفظ توانايي هاي تحقيقاتي خود در عرصه غني سازي اورانيوم، توليد صنعتي سانتريفيوژ را متوقف كند. به اين ترتيب، ايراني ها سعي دارند در مقابل توقف برنامه ساخت و به راه اندازي هزاران سانتريفيوژ موردنظر خود، چند صد سانتريفيوژ غني سازي اورانيوم را براي خود حفظ كنند.

سازمان هاي اطلاعاتي اسرائيل و آمريكا معتقدند اين پيشنهاد حاكي از مشكلاتي تكنيكي است كه ايران در راه غني سازي اورانيوم با آن مواجه شده است و به همين جهت، ايران پيش از رسيدن به نقطه غيرقابل بازگشت و توليد نامحدود تجهيزات هسته اي به تحقيقات و توسعه بيشتري نياز دارد.

اما آمريكا مخالفت قطعي خود را با دستيابي ايران به توانايي هسته اي اعلام كرده و حتي اسرائيل نيز معتقد است كه اگر شرايط ديپلماتيك فعلي به همين شكل باقي بماند و زمان بگذرد، ايران بر مشكلات تكنيكي خود فائق خواهد آمد و بحراني جهاني در مورد غني سازي اورانيوم به وجود خواهد آمد.

با اين وجود، آژانس هاي اطلاعاتي آمريكا نيز مواضع مشتركي درمورد برنامه هسته اي ايران ندارند. برخي از اين آژانس ها مي گويند ايران همچنان به كمك تكنيكي از جهان خارج نياز دارد و يك دهه ديگر تا دستيابي به سلاح هسته اي فاصله دارد.

در مقابل، اسرائيل معتقد است كه تا زمان حل مشكلات تكنيكي ايران براي ساخت بمب هسته اي چند ماه بيشتر باقي نمانده است. در اين شرايط، اسرائيل همچنان تأكيد مي كند كه مذاكره با ايران، بي فايده است زيرا به ايران فرصت خوبي داده شده است و به همين جهت، بايد شرايط فعلي تغيير يابد و با اعمال تحريم بر ايران فشارها براي توقف برنامه هسته اي اين كشور بيشتر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین