کد خبر: ۳۶۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۲۱

شمار بيماران آنفلوانزاي مرغي بسيار بيشتر از برآوردهاست

آفتاب‌‌نیوز : شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي روز سه‌شنبه در اين زمينه گفت: يافته‌ها نشان مي‌دهد فرضيه سخت بودن سرايت اين ويروس از پرندگان به انسان، اشتباه بوده و اين عمل بسيار ساده‌تر از پيش بيني‌هاست.

اين شبكه خبري در گزارش خود كه بيانگر گسترش سريع آنفلوانزاي مرغي است افزود: مصاحبه با ‪ ۴۵‬ هزار نفر در ويتنام، نشان داد حدود ‪ ۱۰۰‬ نفر به نوع خفيفي از اين بيماري دچار شده‌اند.

در ويتنام كه سخت‌ترين تجربه را در مقابله با ويروس كشنده اين بيماري داشته ‪ ۱۹‬ نفر به بيماري مبتلا شدند كه نيمي از آنان جان باختند ولي شواهد نشان مي‌دهد شمار بيماران در سراسر اين كشور بسيار بيش از آنچه بوده كه تاكنون اعلام شده است.

در اين بررسي آمده است در يكي از روستاهاي دورافتاده ويتنام كه به ويروس كشنده H5N1‬ آلوده شده، بيش از ‪ ۸‬ هزارنفر از علائم مشابه اين بيماري رنج مي‌برند كه ‪ ۲۵‬درصد آنان با پرندگان آلوده تماس داشته‌اند.

دانشمندان تخمين مي‌زنند تماس ‪ ۷۵۰‬ نفر از آنان با نوع خفيف اين بيماري بوده است.

يكي از كارشناسان بهداشت با اشاره به نگراني مردم، از آنان خواست تا دريافت اطلاعات دقيق درباره احتمال ابتلا به اين بيماري، ترس و هراس نداشته باشند و تا نتايج قطعي منتظر باشند.

اين در حالي است كه در تركيه در مدت كوتاهي موارد جديدي از ابتلاي چند انسان به اين بيماري گزارش شده، ولي تاكنون خبري دال بر تغيير گونه ويروس بيماري و انتقال سريع آن از انسان به انسان ديگر به دست نيامده است.

برپايه آخرين گزارش‌ها، افزون بر سه كودكي كه در تركيه پس از بازي با سر مرغ ذبح شده براثر بيماري جان باختند،‪ ۵ ‬نفر ديگر نيز به اين ويروس مبتلا شدند و گزارش‌هاي بيشتري نيز درباره بستري شدن بيماران از بيمارستان‌ها به دست آمده است.

آلوده شدن تركيه به اين بيماري و شيوع آن سبب ترس و وحشت فروشندگان طيور شده كه بيش از سايرين در معرض خطر دريافت ويروس قرار دارند.

هم‌اكنون دانشمندان انگليسي درحال تجزيه و تحليل ژن تغيير يافته ويروس بيماري مي‌باشند و تا چند روز آينده نيز در اين‌باره پاسخ خواهند داد.

به‌گفته اين شبكه، چين نيز از ابتلاي هشتمين فرد به آنفلوانزاي مرغي خفيفتر از ‪ H5N1‬ خبر داد.

به‌گزارش وزارت بهداشت چين، آزمايش‌ها درباره اين پسربچه مثبت بوده و اكنون نيز در بيمارستان بستري است.

گزارش‌هاي انتشار يافته نشان مي‌دهد تاكنون سه فر براثر بيماري مرگبار آنفلوانزاي مرغي در چين جان خود را ازدست داده‌اند.

با توجه به اين وضعيت، دغدغه انتقال اين بيماري از انسان به انسان، فكر دانشمندان و كارشناسان بهداشت و سازمان بهداشت جهاني را بشدت مشغول كرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین