کد خبر: ۳۶۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۲۱

حتما دستهایتان را بشویید ؟!

آفتاب‌‌نیوز : دکتر زمل وایز در بیمارستانی در وین کار می کرد که میزان مرگ و میر بیماران بخش زایمان آن به حدی بود که درخواست می کردند به خانه باز گردند. اکثر کسانی که می مردند بوسیله دانشجویان دوره پزشکی درمان می شدند که پیش از ورود به بخش زایمان کلاس تشریح داشتند. بدلیل آنکه این پزشکان بین تماس با جسد و معاینه بیماران بخش زایمان ، دست های خود را نمی شستند (شستن دست در آن زمان یک اقدام بهداشتی محسوب نمی شد) باکتری های پاتوژن را از اجساد بخش تشریح به مادران بستری در بخش زایمان انتقال می دادند.
 
دکتر زمل وایز اصرار کرد که دانشجویان دستان خود را پیش از تماس با بیماران بخش زایمان بشویند و این کار میزان مرگ بیماران بخش زایمان را پنج برابر کاهش داد. و این آغاز کنترل عفونت بودو بعنوان یک موفقیت برجسته نه تنها در مراکز بهداشتی بلکه درزمینه بهداشت عمومی نیز در نظر گرفته شد زیرا امروز اهمیت شستن دستها در جلوگیری ازبیماری ها در اجتماع ، مدارس ، مراکز مراقبت از کودکان و.... مشخص شده است. 

متخصصان عموما شستن دست ها را بعنوان موثرترین راه جلوگیری از انتقال بیماری ها در نظر می گیرند. بطور کلی بهداشت مناسب و استریلیزاسیون و ضد عفونی کردن بویژه ، استانداردهای دیگری هستند که دربیمارستان ها بکار می روند و استفاده از آنها بطور گسترده در همه جا فراگیر شده است. 

یکی از ارائه طریق های مرکز کنترل بیماری ها (CDC) برای جلوگیری از بیماری ها شستن دست است.

طبق اعلام این مرکز پنج روش معمولا درانتقال میکرب های بیماری زا بوسیله دست های آلوده وجود دارد :
- انتقال از دست به غذا : میکرب های منتقله از دست های کثیف به غذا معمولا توسط کسی که غذا را آماده می کند و پس از دستشویی ، دست خود را نمی شوید. این میکرب ها از دست او به غذا و سپس به افرادی که آن غذا را می خورند منتقل می شوند.
- انتقال از نوزاد آلوده به دست و سپس به کودکان دیگر: در این حالت طی تعویض پوشک بچه ، میکرب ها از یک کودک مبتلا به بیماری مثلا اسهال به دست فردی که او را عوض می کند منتقل شده و سپس در صورت نشستن دست ، این فرد با دست زدن به کودک دیگر او را نیز آلوده می کند.

- انتقال از غذا به دست و از آن به غذا : میکرب ها از غذای خام و نپخته مانند مرغ به دست منتقل می شوند ودرصورت نشستن دست سپس به سایر مواد غذایی مانند سالاد انتقال می یابند. پختن غذای خام میکرب های موجود را از بین می برد اما سالد آلوده شده همانطور آلوده باقی می ماند. 

- انتقال از بینی ، دهان یا چشم به دست و سپس به دیگران: میکرب ها یی که باعث سرما خوردگی ، عفونت های پوستی و دیگر بیماری ها می شوند می توانند به از طریق عطسه ، سرفه ، یا مالیدن دست به چشم منتقل شوند و سپس به دیگر اعضای خانواده یا دوستان انتقال یابند. 

- انتقال از غذا به دست و سپس به نوزاد: میکرب های منتقل شده از غذای خام به دست ممکن است به کودکی که در تماس با این دست آلوده قرار می گیرد ، منتقل شود. اگر برای مثال پدر یا مادری که به مرغ خام دست می زند دست خود را نشوید ممکن است میکرب هایی مثل سالمونلا رااز غذا به نوزاد منتقل کند. 

بنابراین شستن دستها ازانتقال بیماری ها به هریک از روش های فوق جلوگیری می کند. CDC توصیه می کند همه افراد بطور مرتب و در هر یک از موارد ذکر شده حداقل به مدت 15 ثانیه دست خود را با صابون و آب گرم بشویند تا از انتقال عوامل بیماریزا حتی الامکان جلوگیری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین