کد خبر: ۳۶۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۲
آفتاب‌‌نیوز : اين يافته‌ها توصيه در مورد مصرف بيشتر غذاهاي گياهاي براي حفظ سلامت قلب و عروق را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.

محققان با مطالعه ‪ ۴۷۰۰‬فرد ميانسال در چهار كشور دريافتند كساني كه پروتيين گياهي بيشتري شامل غلات ،حبوبات، ميوه، و سبزيجات مصرف مي‌كنند فشار خون آنها پايين‌تر است. حتي جذب اندكي كالري بيشتر از پروتيين گياهي منجر به كاهش فشار خون مي‌شود.

دكتر پل اليوت از امپريال كالج لندن مي‌گويد فوايد ظاهري اين نوع تغذيه مستقل از ديگر عوامل مانند ورزش، مصرف نمك و وزن بدن است.

اين يافته‌ها توصيه در مورد مصرف غذاهاي گياهي بيشتر براي جلوگيري از ازدياد فشار خون و بيماريهاي مرتبط با آن يعني بيماري قلبي و نارسايي كليوي را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.

در اين مطالعه ‪ ۴۶۸۰‬فرد ‪ ۴۰‬تا ‪ ۵۹‬ساله در كشورهاي انگليس، آمريكا، چين، و ژاپن مورد بررسي قرار گرفتند. در مدت شش هفته انجام اين تحقيق فشار خون داوطلبان چندين بار اندازه‌گيري شد و نوع تغذيه آنها ثبت گرديد.

اين مطالعه نشان داد با مصرف بيشتر پروتيين گياهي ميانگين فشار خون كاهش مي‌يابد. عكس اين تاثير در مورد مصرف پروتيين حيواني صدق مي‌كند. اين ارتباط ظاهرا ناشي از وزن بيشتر كساني است كه گوشت و لبنيات بيشتر مصرف مي‌كنند.

علت ارتباط پروتيين‌هاي گياهي با فشار خون پايين تر مشخص نيست. مصرف زياد پروتيين گياهي جذب الياف و منيزيم را افزايش مي‌دهد كه اين دو ماده تاثير مفيدي بر فشار خون دارند.پروتيين‌هاي گياهي حاوي اسيدهاي آمينه خاصي هستند كه به كنترل فشار خون كمك مي‌كنند.

اين محققان دريافتند كساني كه پروتيين گياهي را بيشتر از پروتيين حيواني مصرف مي‌كنند تركيب اسيد آمينه در آنها بسيار متفاوت با كساني كه رژيم غذايي سرشار از فراورده‌هاي حيواني دارند. اين امر اين احتمال را مطرح مي‌كند كه فوايد فشار خون به خاطر وجود اسيدهاي آمينه خاصي است كه به مقدار زياد در غذاهاي گياهي يافت مي‌شود.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین